Kawasaki Z1000j 1981 rebuilded CafeRacer !

Tack Kawa-Arnold, men själv är jag missnöjd som faan. Men jag är ju inte sämre än att jag gör ett rullande bygge av den :rolleyes:
det blir vad det blir i år, budgeten har liksom blivit lite för liten just nu. men mycke kommer hända under sommaren med den. ska försöka hålla retro stilen men ändå stilren. sving, gaffel och fälgar skall bli högblank svarta motorblocket okså, styre, kedjeskydd, lampsarg och diverse skruvar skall vara kromade, motorkåporna polerade, krökarna avgasbandage, ljuddämparen blir mattsvart först då KANNNSSSKKKEEEEE jag blir nöjd.

Munstycken 20 kr styck MC kompaniet i Väring (strax utanför Skövde) djävligt skarpa killar och tjejer där, mycket bra firma som jag gillar skarpt :yoparty
 
börjat lätta lite på fotpinneplattorna (eller vad det heter) hålen är borrade och sedan ska allt det svarta bort, kan nog bli ok.


CAM00131.jpg
 
Last edited:
Jodå...den ser redan lättare ut :tummenupp

Tackar för tipset...och med dina filter tror du 127,5 munstycken blir bra ?

:rock
 
Jag vet inte, men nu så fetar den på grymt
lättast blir ju att börja vid 127 och gå uppåt.
 
Suttit ett par dagar och lurat lite på olika känslor över projektet, helt klart kände jag ett enormt missnöje med hur den ser ut just nu. Men vid närmare eftertanke så insåg jag att som vanligt så får mina projekt styra sig själva, och det är ju ingen skillnad här heller. den här bågen SKA vara en blandning mellan modern och gammal. Samtidigt så ska den vara rustik med patina på vissa ställen och finish på andra, fulskruvar ska vara blandade med fin skruv osv.
Jag tror att det är det som kommer göra den speciell och ge den sin egen lilla stuns.
så nu kommer den få växa fram under sommaren och bli precis så som den blir naturligt, det viktiga är att den lutar mer åt retro än modern och att den andas "wrenchmonkees" stuk. kanske hittar jag ett eget stuk att bygga på.
För en sak är säker, nästa år blir det ett nytt bygge.
 
Tog ett jobbigt beslut i dag :va
Jag konstaterade att jag är innehavare av en nästan komplett motorcyckel i en miljooooon delar. Zephyr ram (kryssad) komplett 550 zephyr motor med elsystem, zephyr tank,Z1000j -81 hjul, gaffel, sving, mätare, suzuki clipon, 520 kedjor+drev, 630 kedjor + drev, kåpor, skärmar, fotpinnar, glasfiber och plast + epoxy, allehanda cooola färger mm.
Så nu startar jag ett långtidsprojekt, CafeRacer 1.2 amatörbyggt fordon.

konsept:
Zephyr rame+motor 1995
Gaffel, swing och fälgar från Z 1000j 1981
Modifierad tank Zephyr 1995
Cuts i plast ELLER aluminium vi får se
Hastighetsmätare från Z1000j 1981
Baffet ljuddämpare 65 cm
Massa små lösningar för så clean look som möjligt
Färg sättning: Tanken/cutsen matt hotrod orange från glasurit, (Stripes) sikkens röd/lila metallic, sikkens högblanksvart på ram, sving, gaffelben, glasurit mattsvart på detaljer, Svarta pullverlackade högblanka fälgar.
Däck: radialdäck 80 profil

Projet tid: 3 år, långtids projet för att nå bästa möjliga resultat med hög finish, siktar på extremt finbygge med många speciallösningar.

Jag startar tråden nästa vecka, och ska prata med en kompis som är proffsfotograf om fotograferingen, samt jaga lite sponsorer. :tummenupp
 
Dax å lacka swingen svart i dag, sedan ska hon ut på vägarna.
Får väl hoppas att SBP släpper igenom henne utan problem.
 
blir ingen lack på swingen i år, bestämde mig för att startaom hela bygget.
Så den får rulla som den är under sommaren, med förhoppningen att den nya bakramen kommer på plats i slutet på juli.
Vist den är ok på hela taget, men bakramen är det som stör mig, så den nya kommer bli 5 cm bredare och cutsen kommer bli anorlunda, lampor och blink blir integrerat i ramen i stället.
och en HELT annan färgsättning.
 
Då är premiären tagen ;)

FB_IMG_13669129523738403.jpg
 
jahapp då var besöket på Opus bilprovning klar då, blankt papper :tummenupp
Så nu blir det till verksta´n å göra ändringar på bakramen :hihi
Eftersom jag blev så inihelvete missnöjd med resultatet ( vilket berodde på att jag fick slänga ihop maskinen innan den blev lackad och finslipad) så kör jag ett rullande bygge i stället.
Steg ett är att byggaom bakram och cuts, ska bli helt annat, när det är klart blir det annan färgsättning på hela bågen.
 
CAM00161.jpg

CAM00162.jpg

CAM00163.jpg

CAM00166.jpg

CAM00167.jpg

CAM00168.jpg
 

Bifogat

  • cafe12.jpg
    cafe12.jpg
    231.3 KB · Visningar: 160
Last edited:
Kul läsning, jag har skaffat en Z1000 -83, med 2200mil på mätaren !
Jag har en gaffel från CBR 900 fet o konventionell, alusving från Honda CB, hjulen blir ekerfälgar från KTM, ska använda motardhjulen får lov att svirvla lite distanser odyl.
Precis som du så är det ett rullande projekt.
Tack info o lycka till med projekten.
Pepe'
 
Lite nya ändringar på kronan.

CAM00191.jpg
 
Kul läsning, jag har skaffat en Z1000 -83, med 2200mil på mätaren !
Jag har en gaffel från CBR 900 fet o konventionell, alusving från Honda CB, hjulen blir ekerfälgar från KTM, ska använda motardhjulen får lov att svirvla lite distanser odyl.
Precis som du så är det ett rullande projekt.
Tack info o lycka till med projekten.
Pepe'

Bilder?!:hej
 
Lovar att sätta in bilder när jag börjar,
Just nu åks det bara för att kolla vilka packningar som har torkat :3freak
 
Råkade hamna på utstälning av misstag, men va faaan det funkade det med.

CAM00204.jpg


.facebook_-1435499586.jpg
 
Det här är ju fan det enda rätta! Bygga caferäser med lite klös i! Fattar inte alla dom här sura byggena på 400or. Kostar ju inte många kr mer o bygga på en 1000cc från 80talet. snygg är den med :tummenupp
 
DANKE !!!!
Man bugar för den fina insikten om nyttan med större caferacer framför små 400:or ;)
Att få beröm för bygget är inte heller så ledsamt :)

så jag TACKAR för berömmet :D
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top