Kawasaki Z1000j 1981 rebuilded CafeRacer !

Vad är din tanke med att konvertera till 530? Är det bristen på drev till Zephyrens hub eller bristen på 520 drev till Z1000 motorn? Själva skillnaden mellan en 520 och en 530 kedja är väll inte direkt särskilt stor eller har jag fått något viktigt kring bakfoten?:va
 
köpa drevämne?
verkar ju lite enklare.
 
Det som ställer till det är just framdrevet, eftersom det inte görs 520 drev som passar Z1000J motorn.
Men jag har löst problemet med hjälp av www.jtsprockets.com :tummenupp
Så nu blir det 530 kedja med bak drev JTR479 48 tand och framdrev JTF528 17 tand Kawasaki ZX1100 c1-c2 Ninja 90-93 vilket ger mig en utväxling på 2.87.
Så problemet löste sig :tummenupp
 
Här kommer en bild på off set drev till min z 750. 16 tänder 3/8 tum off set, 530.
Hur det blir på 2.0:an återstår att se..är lite sugen på att packa in ett kedjehjul bara för att få prova hur det blir :hihi

ba8166552f47502b1ca1cb7f065f45ff1d171b69.jpg
 
Så var man på Sams-motor i Karlstad å inhandlade ett drev jtf525 och 2 st 630 RK kedjor 850 spänn :D
Tyvärr så är det dyrt så ini helvete att ta hem offset drev från staterna, så jag gör ett eget i möra.
blir det bra så gör jag nog 3 st 630 och 3 st 530 drev, för då har man för framtida bruk :tummenupp
Åsså blev det ett par goa handtag från Japan
1.jpg
 
Smart att göra några extra...det tänkte inte jag på ! :D

Poste Steg-för-steg bilder...kommer bli ascoolt ! :tummenupp
 
GPZ drevet passade rakt av :tummenupp
Så jag behövde aldrig tillverka några drev, det blir alla tajders det här......:tummenupp:banana
 
hahahahaha hjulafton igen :banana

Idag kom mina luftfilter som jag köpte för 73 spänn och fri frakt i förra veckan.
CAM00061.jpg
 
Själv fick jag en avi från TULLVERKET idag :va Det har inte hänt innan.... min denna gången handlade jag från UK.... jaja, trots tullens straffavgift så blev det ändå väldigt mycket billigare än hos lokala handlare.
Så nu kan man börja plocka ihop motorn igen :va för det var packningssatsen som kom..
 
Själv fick jag en avi från TULLVERKET idag :va Det har inte hänt innan.... min denna gången handlade jag från UK.... jaja, trots tullens straffavgift så blev det ändå väldigt mycket billigare än hos lokala handlare.
Så nu kan man börja plocka ihop motorn igen :va för det var packningssatsen som kom..

Du ska inte betala tull om du köpt något från UK, de är ju för fan med i EU! Eller är det så att du köpt något som skickas från icke-EU-land via UK?

Gött att höra att det löste sig med dreven jånas!:)
 
Ja.... japan :)
Men nu blev det inget paket idag.. verkar va puts väck... :va

Ursäkta trådstölden :)
 
Jag väntar på flera paket från Japan, hoppas de kommer snart.
Ditt paket kommer nog ska du se :D
 
Vi går alla i väntans tider...jag väntar på mer fiskegrejer från Kina !
För mig är det ca 50/50 när jag får tulla...men Kineserna är goa och skriver "gift" och $15 på saker som kostar betydligt mer :D

Gött att det löste sig Jånas, men du måste posta en bild på schimsen. Det är ju viktigta detaljer som vi vill se :smasha
 
Jaha ja........:huvet
Så kom då det där efterlängtade paketet från japan, Acewell-mätaren.
Först så havererade postkontorets datorer, sedan var det näst snudd på omöjligt att få ut paketet trots leg och kollinummer.
Tro på faan så hittade tullen paketet trots "gift".... 300 spänn i tull avgift, nu blev det 60 spänn dyrare än tyskland :mad:
verkar som man bör gå och lägga sig igen......
Bara hoppas att dagen inte blir sämre i allafall.
 
Vafan Jånas...dina grannar på Sams-motor vid Hyndbyholm (heter det så) säljer väl Acewell ?
Men men...ibland går chansningarna hem. Det är dock en mkt fin mätare !

Jag fick ett helt "blankt" paket skickat till mig....och nog fan tog tullen det och dum som jag var angav jag värde 300 kr och åkte på 140 kr i avgift.

Det ska kosta att ligga på topp :tummenupp
 
Va fan... vem har väkt tullverket nu då :va
 
oj då försvan det lite inlägg då !!!!

Lägger väl in lite bilder som fösvann ;)

CAM00109.jpg

CAM00106.jpg
 
Ja ha..... då kom våren som en slägga rakt i plytet då :D
Kawan blev stående på grund av allt annat som skall göras, renovera kök, flytta kompisar, söka jobb osv
Plötsligt när man vaknar en morgon så hör jag ett svagt rop..... jååååånas,,,, jåååånas, ärligt talat så fattaade jag inte först. Men efter ett tag så lokaliserade jag ropet till garaget :confused: jovisst där stod moppen o ropade på mig, hon längtade ut efter vintersömnen :tummenupp
Så jag blev tvungen att lufta henne 28:e Mars.
Men nu så har jag fått lite tid till kawan igen, plockade ihop den och provkörde.... opsan där var det drag, att provköra på grus väg var dumt, för när man gasar lite granna så släpper det direkt.
Men tur var att jag provkörde, för nu upptäckte jag att bestyckningen var lite väl saftig.
Jag satte i 136 munstycken, för jag gissade att det skulle passa till öppna filter och effekt system :rolleyes:
Men ack så fel jag har, sotigare stift får man leta efter och lite rökigt och frän lukt kommer ur andningsröret.
Får nog byta till 127,5 tror jag.
så kommer resterande förändringar under de kommande 3 veckorna:
Bak bromsolje behållaren skal bytas till en 1dm genomskinlig slang
handtag, fotpinne plattorna skall borras för lättning
sving och gaffelben skall pulverlackas svarta
fälgarna skall poleras på fälgbanan
nya bromsoken skall pulver lackas svarta

Så här ser det ut just nu:

CAM00124.jpg
CAM00125.jpg
CAM00126.jpg
CAM00127.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top