Kawasaki Z1000j 1981 rebuilded CafeRacer !

Beställde gaffel packboxar och gaffelbälgar på DPA i går, hoppas dom kommer till onsdag.
På Torsdag bliré nya sulor ,,,, blir in till den lokale däck handlaren och montera nya däck.
faan tror det börjar dra ihop sig .... sa kärringen ;)
 
Beställde gaffel packboxar och gaffelbälgar på DPA i går, hoppas dom kommer till onsdag.
På Torsdag bliré nya sulor ,,,, blir in till den lokale däck handlaren och montera nya däck.
faan tror det börjar dra ihop sig .... sa kärringen ;)

En grej jag tycker brukar se bra ut på caféstukade hojar med gjutna fälgar är att ha dem helt svarta. Tycker på något sätt "jämnar till" utseendet.
 
FreddaAbborre: håller med dig, men jag vet liksom inte hur jag ska göra än med den saken :confused:

Wiseguy : Jag är gift...men hon va ute å handla hela dan med svärmor :yoparty:)
 
FreddaAbborre: håller med dig, men jag vet liksom inte hur jag ska göra än med den saken :confused:

Wiseguy : Jag är gift...men hon va ute å handla hela dan med svärmor :yoparty:)


Du har ändå av hjulen när de ska byta däck, så passa på och dunka på lite lack. Att göra en tvätt + lite uppruggning av ytan samt spruta på lite färg går kvickt om du inte behöver utställningsfinish.
 
Byta lite färger på tank och cuts.
Före
CAM00007.jpg
 
Cutsen efter vinyl tejpande till förbannelse :brynad:gnissla:tummenupp
CAM00012.jpg
 
Så inhandlades då en 550 sephyr som donator hoj i dag !
:tummenupp:D
 
Införskaffade en donator cykel i går, Kawasaki Sephyr 550.
Tanken är att jag ska flyta över komplett gaffel med fälg och svingen med bakhjul, hoppas att man inte behöver göra för stora ändringar för att få grejerna att passa.
När vi slaktade Sephyren i går kväll slog det mig att Sephyrens motor är otäkt lik Z1000j motorn med lite smärre skillnader så som kopplingarmens placering, och startmotorns placering.
Är det någon som vet om kolvar och cylindrar mm från Z1000j motorn passar på Sephyr motorn.
Bilder kommer under eftermiddagen, cu.
 
Testade att montera nya gaffeln och svingen med kompletta hjul, känns ganska bra, lite svulligare lite mer djävlar..... tror det blir bra.

:DCAM00018.jpgCAM00019.jpgCAM00020.jpg
 
Vinyl trimmat färdigt för den här gången, Nu vet jag hur jag ska lacka den i vår/sommar. Vinylen ser för djävlig ut. luftbubblor å skit överallt men men men....... det är ju bara ett test som är betydligt billigare än färg :tummenupp
CAM00022.jpgCAM00024.jpg
 
Provade tanken och cuttsen, med den nya färgsättningen, verkar funka ;)

CAM00025.jpg
 
Svarvade lite bussningar till svingen, blev helt ok faktiskt.
Helt plötsligt sitter svingen bättre än innan.

CAM00029.jpg
CAM00033.jpg
CAM00035.jpg
 
Har letat febrilt efter clipon till kawan, men det är hopplöst att hitta rätt storlek till rätt pris.
Så i dag tillverkade jag ett par själv på prov, blev faktiskt så nöjd att jag log för mig själv ( vilket sällan händer)
Resultatet ser ni här :tummenupp

CAM00036.jpg
 
Nya tag, idag började jag byta ut original reglagen mot lite modernare.
Suck..... viken dum idé, blir en massa extra jobb med omkopplingar mm.
FAST tack vare detta så fick jag tidernas idé.... jag skickade efter en sådan här fån Acewell :tungan:):D

ace-2802.jpg
 
Snyggt jobbat med cuts o tank mm...ser najs ut !

Acewell är ganska lätta att koppla in. Ett tips är att sätta pick-up:en till hastighetsmätaren på bakskivan.
Du slipper då en ful sladd fram till framskivan. Blir grymt...

PS. Älskar lackboxen :rock
 
Last edited:
Funderar på om inte hastighets sensoren från original fälgen kan funka till Acewell mätaren.
 
Såhär ser kabel kriget ut just nu, hoppas jag får lite koll på läget.
Annars gör jag helt enkelt ett nytt el system :D

CAM00039.jpg
 
Jo då så att.................!
Inser just att här stöter man på patrull, donator hojen som inköptes har fel hålbild i drev hubben :va
Så nu blir det till att tänka ordentligt, jag ska konvertera till 530 kedja, och då vill jag naturligtvis ha en hub som har hålbild som stämmer med marknadens tillgängliga drev!.
Tyvärr så finns det bara 520 drev till Zefyrens drevhub, alltså måste jag hitta en annan hub som passar i fälgen. Den nuvarande hålbilden är 130 mm och centrum 110, vad jag behöver är hålbild 104 mm och centrum 110mm. Då skulle det innebära att jag kan köpa 530 drev från 30 till 54 kugg.
Ska jag uppnå rätt växlingsförhållande så är 15 fram och 45 bak klockren då blir det ett förhållande på 3.00.
Så nu blir det telefon tid tills jag hittar lösningen :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top