Kawasaki Z1000j 1981 rebuilded CafeRacer !

Start motorn låter som en gammel havrekross, så det blir väl till å plocka ner den och göra en genomgång.
Låter som lagerbrak, men tar det nästa vecka.
 
Start motorn låter som en gammel havrekross, så det blir väl till å plocka ner den och göra en genomgång.
Låter som lagerbrak, men tar det nästa vecka.

Kul när det händer något :rolleyes: Jaja, det sliter till sig :D
Men klyva motorn och titta är nog en bra idé då.

Lite OT: Vissa grejor sliter faktiskt till sig. En polare på 125:a-tiden (1995 ungefär) monterade annat svänghjul på sin DT125:a och det svänghjulet var några millimeter djupare än originalet till den årsmodellen så svänghjulet gick emot vevhuset när han drog fast det. När jag påpekade det så svarade han "det sliter till sig"... och det gjorde det faktist. Han kickade igång fort som attan med fullgas och först gick den bara på kanske 1000 varv men efter ett tag ökade varvet mer och mer. Så när han nått maxvarv stannade han den, bytte olja och sen var det bara att köra. Så det slet faktiskt till sig :D
 
lite sakta går det frammåt, bestämde mig för att montera i hop hela moppen så den blir som jag vill ha den. Sedan plockar jag ner den och lackar all delar under vintern :yoparty

View attachment 370696

börjar bli som jag tänker mig, kanske blir det en ok cykel. Monterade clippon i dag, började borra trans kåpan... CaféRacer ska ju vara lätta ju :tummenupp

View attachment 370697

pillade dit alla reläer, säkringar, batteri och laddregulator, bortsett från att det är ett biltema batteri så blev det ganska ok :rolleyes:
View attachment 370698
Snyggt rakt igenom :tummenupp
 
Sitter å glor igenom meter med caferacer trådar, en fråga jag ställer mig är direkt.Varför ska alla bygga efter modeller dom sett på nätet, är det inte roligare att bygga något helt eget.
Eller är det kanske bara jag :confused:.

Bestämde just att frångå mina tidigare tankar om att köra med original fälgar, någon gång i nästa höst så blir det ZX9R gaffel, sving och fälgar monterade. Jaja det blir nästa höst det nu fokuserar vi på att bli klara med steg 1.0 :banana:fakta
 
Tja, det är ju alltid kul med eget :)
Men nånstans ska man ju börja och då är det kanske lättare att "härma lite". Men det är ju kanske de som har hittat sitt eget stuk som sticker ut lite.
Är också grymt sugen på USD gaffel och snyggare fälgar (har velat fram o tillbaka mer än en gång :) ) men för stunden bestämd i att hålla budget och utgå från skiten jag har.... ja förutan det jag knackat fram själv då ... och det börjar ju bli en del :)
Nåväl, hojen din kommer bli kanonfin!
 
Smakråd önskas,,,, med eller utan kåpor ?
2012-09-29 12.19.01.jpg2012-09-29 12.18.28.jpg
 
Normalt sett gillar jag tomrummet, speciellt när gasarna är bestyckade med öppna filter och blir lite "blickfång". Nu har du varken burk eller eller filter ...och i detta fall så tyckte jag att bild 2 med kåpor, ger en "bättre balans".
Sen vet jag inte vad du tänkt göra mer på pärlan under vintern, men kanske nytt avgas och andra fotpinnar hade lyft lite.
 
Normalt sett gillar jag tomrummet, speciellt när gasarna är bestyckade med öppna filter och blir lite "blickfång". Nu har du varken burk eller eller filter ...och i detta fall så tyckte jag att bild 2 med kåpor, ger en "bättre balans".
Sen vet jag inte vad du tänkt göra mer på pärlan under vintern, men kanske nytt avgas och andra fotpinnar hade lyft lite.

Ja jag tycker också att balansen blir bättre med kåporna... kan inte bestämma mig :rolleyes:
Avgaset ska va kvar för det är så djävla retro:hihi men fotpinnarna skall byggas om, ev skaffa nya.
Förgasarna kommer att bytas ut och öppna filter skall på, samt filter på oljefällan.
 
Gillar utan kåpor men det är något med linjerna som inte riktigt lirar som det är... tanklinjen ligger högt, två linjer för sadel & ram + ytterligare en för cuts... Har inget bra förslag på rak arm hur man skulle kunna få det lite mer i synk. I brist på bättre förslag så röstar jag på kåpor :)

(Om du senare ska klä om sadeln med läder så kanske man kan få till en linje från undre del av tank längs undre del av lädret till cutsen bak, om du nu förstår vad jag menar...)

Om du inte genast ska modda pinnarna så kan du ju iaf ta bort passagerar pinnarna, ser inte ut som att du får plats med någon där bak längre ;) Kanske även prova att sänka lampan något om det går? (Vet inte hur fästet ser ut.)

Nu lät det lite gnälligt, tycker det ser riktigt bra ut! Keep it up! :tummenupp
 
Det där med lampfästet är en bra grej, svårt att hitta rätt höjd när man har JÄTTE mätare som stör hela bilden :mad:
Ska testa att sänka den igen.
sedan kan jag avslöja att cuttsen är 20 mm för hög mot tankens bakkant, antagligen den linjen som stör. Men jag var tvungen för att få plats med batteri och sånt.
 
Last edited:
Ahh, angående linje, det har du säkert rätt i, ser mer synkat ut på tidigare bilder nu när jag kikar. Ibland måste man ju tyvärr kompromissa för att det ska funka i praktiken :)
 
Last edited:
Kanske därför jag upplevde den mer balanserad med kåporna på, de döljer linjerna lite?
Jag kommer att få samma problem med min är jag rädd för. Svårt att få ner tanken under ramrören... och det skulle inte se klokt ut om jag la sadel o cuts ovanför ramen....
 
Jaha insåg i dag att förgasarna har gjort sitt, all skit som blivit av 16 år bensin dödade dom. Så det blev en resa till sams MC-skrot, nya knasare inhandlades (begagnade).

Väl hemma så slaktade jag ner dom och monterade om dom så dom passade med spridningen mot cylindrarna, så nu är det väl bara att byta oringarna i nålventilerna så det inte läcker.

blir väl helgens problem.
 
Håller med...ljuddämparna är äkta retor och grymt fina ! Jag har ju likadana på min hoj och tänker abslout behålla dem..även om jag planerar en annan placering.

Har mycket orginaldelar till z1000/1100 kvar efter slakten...hör av dig om du saknar nått.
 
Men men den där är ju inte byggd ännu , Om man ska tro datumet på dina bilder

Hehe kunde inte låta bli:banana
 
Yeeep då är det väl dax att ta tag i bygget snart igen då, våren närmar sig med stormsteg.
Men flytt och andra hinder gör att det blir trögt med nöjen nu.
Men jag hoppas att jag kommer igång snart.
 
Ok ÄNTLIGEN är flytten klar.......!
Nu kan man ta tag i sin hobby igen, imorgon ska jag blästra bromsoken.
Efter mycket övervägande så har jag bestämt mig för att köra med original fälgar, så svingen och oken åker på en ansiktslyftning, gaffeln skall packas om. så hoppas att nästa vecka ska jag vara klar med de delarna iallafall, sedan blir det fälgarna som åker av. Blästring och pullverlack är det som väntar dom i mitten av Mars, nu ska jag bara lyckas hitta en prisvärd multimätare så de där fula originalmätarna kan få vila på hyllan :D Jag ska vara klar till mitten av April för besiktning :tummenupp
 
Nyrenoverade och blästrade bromsok väntar på lackering !2013-02-18 15.40.17.jpg
 
Jag har ingen lackbox att vara i, så jag tog helt kallt painbrushsprutan å byggde en liten lackbox under köksspisen. Funkar bra tror jag :tummenupp
Resultatet får jag väl se i kväll när det är torrt :D

hämta.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top