Kawasaki KLX 230

kedjan som satt på min KTM
Jag hade inga direkta problem med min originalkedja, men den blev lite för töjd med min pendlande 100kg skinka på efter ett tag. Så jag köpte en Tsubaki för 1000 kr hos Huskvarnapojkarna i Västberga, egentligen till KTM EXCF, kortade ner den ett par länkar så att den passade. Superkedja!

IMG_2340.JPG

Original drevning fungerar väldigt bra. Särskilt med lite fetare däck. Annars är den redan väldigt drevad för kraft från fabrik.
Ja jag tyckte den var helt perfekt, i allting. Hade jag haft lokal / garage för hojarna hade jag inte sålt min. Nu börjar jag väl ångra mig att jag sålde.. 😬

.. min planering var ju att "aldrig sälja min KLX", samt "Jag kommer aldrig köpa en Harley" - så fel allt kan bli då ! 😁

Har ett 110/100 liggande. Funderar på om det går in utan att skava. Riktigt elakt crossdäck. Så det håller nog bara ett drygt år på KLX

Ja jag tyckte den var helt perfekt, i allting. Hade jag haft lokal / garage för hojarna hade jag inte sålt min. Nu börjar jag väl ångra mig att jag sålde.. 😬

.. min planering var ju att "aldrig sälja min KLX", samt "Jag kommer aldrig köpa en Harley" - så fel allt kan bli då ! 😁
Man vet aldrig vad som händer. Men sälja KLX ligger långt bort. Då måste det finnas en bra ersättare. Har ju funderat på Alpen men eftersom återförsäljare håller till i Trelleborg så har jag inte haft möjlighet att kolla på den. Och såklart har dom ju inte öppet på helgerna. Då alla har ledigt och kanske vill ta en tur med sin motorcykel... 🤦

Väldigt sugen på att importera en 300 men än så länge har jag inte tagit tag i det alls.

Men sälja KLX ligger långt bort
Ja, men nej du ska INTE sälja din KLX. Du har platsen och du använder din i vardagen till ditt lantbruk, eller vad det heter. Du behöver din på ett annat sätt. Jag är bara en snobb med lite pengar över som gillar att prova olika roliga saker, egentligen ska jag bara rikligt med smörj ;)

Aplen, och annat trixigt, skit i det. Om du verkligen vill traila runt på din ägor och lära dig balans så köp en begagnad trailhoj. Bygg ihop en kul bana där på din åker med lite stockar, pallar eller betongrör .. mm.

Jag vill inte trixa. Jag vill bara ha en bra lättkörd hoj.

Fråga: Ska hålen på bälgarna på gaffeln peka åt något särskilt håll? Bakåt kanske?

Jag vill inte trixa. Jag vill bara ha en bra lättkörd hoj.

Fråga: Ska hålen på bälgarna på gaffeln peka åt något särskilt håll? Bakåt kanske?
Du har redan en KLX230, blir inte mer lättkört än så.

Hålen där, låt dom peka bakåt, det minskar allt som kommer framifrån, och från sidorna.

Nehe, hittar fan inget kedjelås och mc butikerna är stängda på helgerna... Nån som har ett liggande? Södra Halland, gränsbygderna, norra Skåne, sydvästra Småland. Ingen panik men när man kommit igång med nåt ni vet... 520 kedja. Exakt samma längd som min KTM 625 för övrigt...

Kan någon förklara hur man byter bromsbelägg fram på den här hojen? Tror jag gjorde fel för nu har jag inget motstånd alls nästan i bromshandtaget och dom ligger på hela tiden.
Antar att det har något med bromssträckeförlängaren att göra? (ABS)

Kan någon förklara hur man byter bromsbelägg fram på den här hojen? Tror jag gjorde fel för nu har jag inget motstånd alls nästan i bromshandtaget och dom ligger på hela tiden.
Antar att det har något med bromssträckeförlängaren att göra? (ABS)

Nä knappast med ABS-en att göra men släpp på luftningsnippeln på bromsoket så kan du trycka tillbaka kolvarna och börja om med luftningsproceduren. En delaminerande bromsslang kan börja agera backventil, har hänt på bilar jag haft några gånger genom åren. Oftast ser man i så fall en ”bubbla” på slangen.

Inget motstånd i handtaget är normalt men det skall ju normaliseras efter några pumpningar och jag gissar på att du tryckt tillbaka kolvarna så pass att du fått luft i systemet.

Med vänlig hälsning,

Noll motstånd tyder antingen på för låg bromsvätskenivå eller luft vid huvudcylindern.
Kolla nivån, är den ok så lossa försiktigt banjon vid huvudcylindern (vid bromsvätskebehållaren), behövs inte mycket.
Pumpa på bromshandtaget så att du ser att det kommer vätska, samtidigt borde det bli motstånd i handtaget - stäng banjon samtidigt som du håller tryck på bromshandtaget så att inte ny luft kommer in i systemet.
Att bromsarna ligger på - kärvande kolvar eller kass retur?

Noll motstånd tyder antingen på för låg bromsvätskenivå eller luft vid huvudcylindern.
Kolla nivån, är den ok så lossa försiktigt banjon vid huvudcylindern (vid bromsvätskebehållaren), behövs inte mycket.
Pumpa på bromshandtaget så att du ser att det kommer vätska, samtidigt borde det bli motstånd i handtaget - stäng banjon samtidigt som du håller tryck på bromshandtaget så att inte ny luft kommer in i systemet.
Att bromsarna ligger på - kärvande kolvar eller kass retur?
Bromsar ligger på efter jag satte dit nya klossar. Vet inte varför. Bytte klossar som jag alltid gjort men det funkade inte på den här maskinen. Därför jag misstänker att det beror på bromssträckeförlängaren.

Bromsar ligger på efter jag satte dit nya klossar. Vet inte varför. Bytte klossar som jag alltid gjort men det funkade inte på den här maskinen. Därför jag misstänker att det beror på bromssträckeförlängaren.
Men vad händer om du lossar luftningen vid oket? Då släpper du trycket i systemet.
Är det som du misstänker borde den "squirta" ut en del vätska istället för att det bara "rinner" ut?

Back