Kawasaki KLX 230

Jag vill inte trixa. Jag vill bara ha en bra lättkörd hoj.

Fråga: Ska hålen på bälgarna på gaffeln peka åt något särskilt håll? Bakåt kanske?
Du har redan en KLX230, blir inte mer lättkört än så.

Hålen där, låt dom peka bakåt, det minskar allt som kommer framifrån, och från sidorna.

Nehe, hittar fan inget kedjelås och mc butikerna är stängda på helgerna... Nån som har ett liggande? Södra Halland, gränsbygderna, norra Skåne, sydvästra Småland. Ingen panik men när man kommit igång med nåt ni vet... 520 kedja. Exakt samma längd som min KTM 625 för övrigt...

Kan någon förklara hur man byter bromsbelägg fram på den här hojen? Tror jag gjorde fel för nu har jag inget motstånd alls nästan i bromshandtaget och dom ligger på hela tiden.
Antar att det har något med bromssträckeförlängaren att göra? (ABS)

Kan någon förklara hur man byter bromsbelägg fram på den här hojen? Tror jag gjorde fel för nu har jag inget motstånd alls nästan i bromshandtaget och dom ligger på hela tiden.
Antar att det har något med bromssträckeförlängaren att göra? (ABS)

Nä knappast med ABS-en att göra men släpp på luftningsnippeln på bromsoket så kan du trycka tillbaka kolvarna och börja om med luftningsproceduren. En delaminerande bromsslang kan börja agera backventil, har hänt på bilar jag haft några gånger genom åren. Oftast ser man i så fall en ”bubbla” på slangen.

Inget motstånd i handtaget är normalt men det skall ju normaliseras efter några pumpningar och jag gissar på att du tryckt tillbaka kolvarna så pass att du fått luft i systemet.

Med vänlig hälsning,

Noll motstånd tyder antingen på för låg bromsvätskenivå eller luft vid huvudcylindern.
Kolla nivån, är den ok så lossa försiktigt banjon vid huvudcylindern (vid bromsvätskebehållaren), behövs inte mycket.
Pumpa på bromshandtaget så att du ser att det kommer vätska, samtidigt borde det bli motstånd i handtaget - stäng banjon samtidigt som du håller tryck på bromshandtaget så att inte ny luft kommer in i systemet.
Att bromsarna ligger på - kärvande kolvar eller kass retur?

Noll motstånd tyder antingen på för låg bromsvätskenivå eller luft vid huvudcylindern.
Kolla nivån, är den ok så lossa försiktigt banjon vid huvudcylindern (vid bromsvätskebehållaren), behövs inte mycket.
Pumpa på bromshandtaget så att du ser att det kommer vätska, samtidigt borde det bli motstånd i handtaget - stäng banjon samtidigt som du håller tryck på bromshandtaget så att inte ny luft kommer in i systemet.
Att bromsarna ligger på - kärvande kolvar eller kass retur?
Bromsar ligger på efter jag satte dit nya klossar. Vet inte varför. Bytte klossar som jag alltid gjort men det funkade inte på den här maskinen. Därför jag misstänker att det beror på bromssträckeförlängaren.

Bromsar ligger på efter jag satte dit nya klossar. Vet inte varför. Bytte klossar som jag alltid gjort men det funkade inte på den här maskinen. Därför jag misstänker att det beror på bromssträckeförlängaren.
Men vad händer om du lossar luftningen vid oket? Då släpper du trycket i systemet.
Är det som du misstänker borde den "squirta" ut en del vätska istället för att det bara "rinner" ut?

Jag tog Harleyn till Skåne istället. Tror jag ställer Kawan på släpet och kör till handlaren efter semestern. Orkar inte kuka med sånt här skit! Men tack för tipsen!! 😃👍👍

Kunde fan inte låta bli fixa lite. Fick ett Kedjelås av @DaK så nu driver det igen. Många tack!!! En tvestjärt hade tagit upp residens i hålet på kedjan och rusade ilsket ut.när jag tryckte in låset i hans nyfunna hem.

Kollade lite på bromsen fram men ingen broms än. Kanske orkar bry mig imorgon och lufta. Om det nu går. Fan för abs.

• Wow
Reaktioner: DaK
Kollade lite på bromsen fram men ingen broms än. Kanske orkar bry mig imorgon och lufta. Om det nu går. Fan för abs.
Prova bara omsätta bromsvätskan. Du har inget läckage? Känns som en enkelt grej.

Samt att ABS funkar väl bara när hojen är igång, och sensorn får ström?

Jag undrar hur ABS funkar om hojens el släcks. Då släcks väl även ABS-funktionen?

Men inte har det med ABS att göra… har du kollat av de tips du fått i tråden?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som sagt. Den kan dra åt helvete.
Haha, känner igen känslan :)
Med lite tur kanske ABS enheten har en luftnings nippel eller två.
En bekant med en Tiger 800 måste koppla in datorn på den för att ABS enheten ska arbeta samtidigt som han luftar.
Lite små stökigt!

Ett jävla elände. Tur man inte har euro 5 iallafall.

En bekant med en Tiger 800 måste koppla in datorn på den för att ABS enheten ska arbeta samtidigt som han luftar.
Vad händer om man bara kopplar loss ABSen, mekaniskt alltså. Det borde ju inte vara så svårt att få till?

ABS-motorcycle-min.gif

Inte riktigt en KLX, men iden är att helt koppla bort ABS-modulen. På KLX230 sitter en apparat från Bosch, en dyr lävel, allt bromsning går via den. Om man bara plockar bort den och drar nya bromsslangar mellan bromsgreppet / pedalen, och bromsoken.

Last edited:
Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...