Ta bort länken och ersätt med ett nytt. Nitlås eller med clips.
När jag bytte till mindre bakdrev på min KLE så kärvade den ena niten i/på kedjelåset rejält. Kedjan kapades och kedjelåsets nitar gjordes rena och smordes upp och fick nya o-ringar. Clipset håller. Litade på detta så pass att jag tog en 250-mila tripp till Norge. Å tänker ta en tripp till. Jag har ny kedja och framdrev hemma men byter när kedjan kräver täta justeringar. Glappar bara lite på bakdrevet (kl 3) om man drar kedjan bakåt.
Jag såg ett klipp på tuben där killen smorde in det nya nitlåsets o-ringar med det medföljande fettet. O-ringarna, inte niten!
Undrar om förrförra ägaren av min hoj gjorde så vid kedjebytet. Inga andra länkar kärvar.
I ett tidigare liv när jag hade tillgång till 100 liter fotogen, tryckluftsspruta och högtryckstvätt så drabbades jag också av skurna, eller i alla fall kärvande, länkar. Flera på samma kedja och även på följande kedjor.
Samband? Körde enbart kedjespray av olika sorter.
Nu har jag helt gått över till olja mellan rulle och länkplatta. Avfettning på diskborste för sving och bakfälg.
Finfina länkar och lång livslängd.

En halv droppe där, bara ena sidan. Mina hojar står på sidostöd så oljan kryper dit den ska. Smörjer nästan bara 10-50 meter från parkeringen efter körning.
Nitlås anses ju vara det säkraste som finns så varför inte ett till på samma kedja?
Eller ett clipslås om du gillar att ta risker.
Jag skulle vara noga med att få ett lås av samma dimension och fabrikat som du har. Fast det kanske var osäkert vad som sitter på hojen nu?
Jodå, jag vet att nya kedjor inte kostar skjortan. Särskilt inte i mindre dimensioner.