Kawasaki KLX 230

Nu vet jag var den finns, 10 mil bort. Jag är också bekväm, därför lägger jag inte gärna en hel arbetsdag på att åka dit och hem och drälla runt i väntan på att nån annan gör det.

Det är väl inte ens några shims för ventilerna på KLXen?
Jag vet inte...

Vad gör du med ventilerna, Kjelle?
Ingenting, än så länge. Men ventilspelet ska väl kollas med jämna intervall. Inte kollat vilket intervall än men jag är långt i från att komma upp i 1200 mil. KTM:en jag hade innan skulle kontrolleras efter första timmen eller första 10 timmarna, nåt av dem. Det tog ungefär 45 min första gången.

Ja KTMen var väl en tävlingshoj ?

Dom där ventilerna ja. Det kommer bli ett nytt kapitel för mig sen.
Freeride är väl mer en lek-enduro men ja typ "tävlingshoj".
Min poäng var att det var väldigt lätt att göra.

På KLXen är det bara 2 ventiler och undrar om det inte finns ett litet lock man skruvar av för att mäta spelet också så att man i princip inte behöver riva någonting alls. Alltså bör det gå på nolltid att göra, om man inte behöver justera alltså. Inte helt hundra men det bör vara ställskruvar och låsmuttrar på KLXen så är det väldigt lätt om man skulle behöva justera om någon ventil är utanför toleranserna.

Förra året tappade jag lusten för däckbyte lagom tills säsongen var slut. I år hade jag redan bestämt mig för att lämna bort själva krängningen. Jag har alla verktyg och vet hur man gör men 350 kr är det så himla värt att betala för att slippa stå på knä på garagegolvet och svettas och klämma slangen så man får göra om det osv.

Har för mig jag betalade 2000 kr för en uppsättning beggade fabriksdubbade Michelin AC10 endurodäck. Det tycker jag nog att det var värt för att ha möjligheten att ut och köra ett par gånger per säsong. Fullpris blir alldeles för saftigt för så lite användning, typ 2-3 ggr dyrare, och den ultimata skärpan i helt nya dubbar behöver man inte till mysåkning på vanlig grusväg.

Bifogat

• IMG_9586.jpeg
    IMG_9586.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 16
Lägg in däcken framför brasan så går det lättare. Eller en kompis med rabaconda... ??

Jag köpte en endurohoj. Sherco 300 men kawan är fortfarande jordbruksmaskinen. Fast nu vill jag ha dubbar på den med. Varenda tuva frusen till -15 fastnar man på som vore det en halvrutten stock. Hade ett helvete komma hem från åkrarna längst ut. Bild på shercon med en kompis. Vi råkade leka lite i snön efter service. ?IMG_20240106_123652190.jpg

Sommar!

Min KLX används ju som arbetsfordon på gården. Fyrhjuling är trots att den är avdragsgill för jäkla dyr. Dessutom är det mycket lättare och säkrare valla kossor med hoj än med fyrhjuling. Kawasakin krossar dig inte om du välter. IMG_20240511_143105819.jpg

Grattis till Shercon där, Elm. Nu får du snart huvudvärk över vilken hoj du ska välja ;) Man vill köra alla, men det går ju inte samtidigt.

Grattis till Shercon där, Elm. Nu får du snart huvudvärk över vilken hoj du ska välja ;) Man vill köra alla, men det går ju inte samtidigt.
Jag sålde den för den var "merdique". Gick sönder direkt. Rolig köra men jag vågade inte ha kvar eländet.

Nej! Men berätta, vad gick sönder på den? Var den ny eller köpte du begagnat?
Beggad 2016 SEF Factory 300 ~170h Tankarmaturen var kass. 5500sek. Spjällhus kasst 2800 sek. Beroende på svensk slotys värde förstås. Begränsat utbud på delar då det inte är en KTM men jag får säga att Sherco var snabba som blixten på att skicka.

Jag gör en halvdålig wheelie. Den var kul men tyvärr litar jag inte på Sherco igen. Att bara komma fram till att det var dessa grejer som var felet tog mig en dryg månad med. Jag hann aldrig köra med den då den var ett evigt spottande, fräsande missfoster. När jag väl fick den att fungera kände jag bara att den här maskinen kan dra åt helvete. Så jag sålde den till en iranier som upptäckt att vi har en massa roliga grusvägar i Sverige. Jag är säker på att den gett honom mycket glädje då jag bytt och fixat precis allt. Men jag vill ha en Honda nu. Jag är för gammal för att ragga runt med dåliga fruntimmer/hojar.

Helt OK wheelie där, Elm. Och lyx med egen lada att fylla till bredden med cyklar :)

Jo, delar är dyrt. Jag vet. Återställde en 2012 Beta EVO 300 förra vintern. Ett komplett höger gaffelben 8000 kr. Sen var vissa andra delar billiga, som motorkåpor och vissa smådetaljer.

Men tråkigt att säljaren inte informerade dig om problemen innan köpet, så du kunde åtminstonne uppskatta kostnaden för återställning. Dessa grejer du nämner (tankarmatur och spjällhus), hur pajar sånt? Är det inte bara nåt eftersatt underhåll?

Helt OK wheelie där, Elm. Och lyx med egen lada att fylla till bredden med cyklar :)

Jo, delar är dyrt. Jag vet. Återställde en 2012 Beta EVO 300 förra vintern. Ett komplett höger gaffelben 8000 kr. Sen var vissa andra delar billiga, som motorkåpor och vissa smådetaljer.

Men tråkigt att säljaren inte informerade dig om problemen innan köpet, så du kunde åtminstonne uppskatta kostnaden för återställning. Dessa grejer du nämner (tankarmatur och spjällhus), hur pajar sånt? Är det inte bara nåt eftersatt underhåll?
Det ska ju vara lätt på en sån hoj så allt var gjort av plast nerstoppat i tanken. Men har det hållt 170h så är det väl okay ändå så. Den hade gått största delen på endurobanan skulle jag tro.

Spjällhuset är sånt som tar slut. Plockar man ut 50 hp ur 300 cc så slits det ju

Råkade läsa idag om KLX 230 R att den har ca en tum längre fjädringsväg. Vet någon vad de gjort för att ändra detta? Vi fick ju aldrig R i Europa eftersom vi är några tråkiga jävla miljöaktivister med kohat och melodifestivaler.

Och jag tänkte åka iväg några dagar på hojen. Packade sextjugefemman och tyckte det var bökigt. Packade KLX-en istället och det blev mer plats över. Fast den är mindre. Tror jag tar den istället. Dessutom slipper man fundera på om den kommer att fungera eller inte. 🇯🇵 InShot_20240524_103017699.jpg

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet