Kawasaki KLX 230

Nej! Men berätta, vad gick sönder på den? Var den ny eller köpte du begagnat?
Beggad 2016 SEF Factory 300 ~170h Tankarmaturen var kass. 5500sek. Spjällhus kasst 2800 sek. Beroende på svensk slotys värde förstås. Begränsat utbud på delar då det inte är en KTM men jag får säga att Sherco var snabba som blixten på att skicka.
 

Jag gör en halvdålig wheelie. Den var kul men tyvärr litar jag inte på Sherco igen. Att bara komma fram till att det var dessa grejer som var felet tog mig en dryg månad med. Jag hann aldrig köra med den då den var ett evigt spottande, fräsande missfoster. När jag väl fick den att fungera kände jag bara att den här maskinen kan dra åt helvete. Så jag sålde den till en iranier som upptäckt att vi har en massa roliga grusvägar i Sverige. Jag är säker på att den gett honom mycket glädje då jag bytt och fixat precis allt. Men jag vill ha en Honda nu. Jag är för gammal för att ragga runt med dåliga fruntimmer/hojar.
 
Helt OK wheelie där, Elm. Och lyx med egen lada att fylla till bredden med cyklar :)

Jo, delar är dyrt. Jag vet. Återställde en 2012 Beta EVO 300 förra vintern. Ett komplett höger gaffelben 8000 kr. Sen var vissa andra delar billiga, som motorkåpor och vissa smådetaljer.

Men tråkigt att säljaren inte informerade dig om problemen innan köpet, så du kunde åtminstonne uppskatta kostnaden för återställning. Dessa grejer du nämner (tankarmatur och spjällhus), hur pajar sånt? Är det inte bara nåt eftersatt underhåll?
 
Helt OK wheelie där, Elm. Och lyx med egen lada att fylla till bredden med cyklar :)

Jo, delar är dyrt. Jag vet. Återställde en 2012 Beta EVO 300 förra vintern. Ett komplett höger gaffelben 8000 kr. Sen var vissa andra delar billiga, som motorkåpor och vissa smådetaljer.

Men tråkigt att säljaren inte informerade dig om problemen innan köpet, så du kunde åtminstonne uppskatta kostnaden för återställning. Dessa grejer du nämner (tankarmatur och spjällhus), hur pajar sånt? Är det inte bara nåt eftersatt underhåll?
Det ska ju vara lätt på en sån hoj så allt var gjort av plast nerstoppat i tanken. Men har det hållt 170h så är det väl okay ändå så. Den hade gått största delen på endurobanan skulle jag tro.

Spjällhuset är sånt som tar slut. Plockar man ut 50 hp ur 300 cc så slits det ju
 
Råkade läsa idag om KLX 230 R att den har ca en tum längre fjädringsväg. Vet någon vad de gjort för att ändra detta? Vi fick ju aldrig R i Europa eftersom vi är några tråkiga jävla miljöaktivister med kohat och melodifestivaler.
 
Och jag tänkte åka iväg några dagar på hojen. Packade sextjugefemman och tyckte det var bökigt. Packade KLX-en istället och det blev mer plats över. Fast den är mindre. Tror jag tar den istället. Dessutom slipper man fundera på om den kommer att fungera eller inte. 🇯🇵 InShot_20240524_103017699.jpg
 
Finns packet hållare till 625, samma som passar 640 å 660..
Jag har en hemmabyggd. Ska se om jag får dit den igen. Kan ju vara skönt kunna ligga motorvägshastigheter om man skulle tröttna på TETen.
 
Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev
 
Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev
Ingen aning. Jag lämnar hojen till återförsäljare en gång om året och sen får det vara bra. (1200mil/en gång om året plus att det är en Japan)Beställde nya däck idag från Dexon. Behövde bara fram men man får ju rabatt om man köper ett "set". Det fick bli Michelin Tracker.
 
Off topic men jag gjorde en likadan setup med packning på sextjugefemman. Det funkar bra. Ska bygga en liten hållare till reservdunken med.
 
Last edited:
Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev

Har du kollat vad lokala Kawasaki återförsäljare tar? Ett original oljefilter tror jag inte är så blodigt dyrt känns ändå bättre att få original kvalitet på en sådan sak som just oljefilter.
 
om KLX 230 R att den har ca en tum längre fjädringsväg
R har ju lite annan sving med, samt annan fjädring fram och bak. Tror dock att länken är samma.

Kan ju vara skönt kunna ligga motorvägshastigheter
Har du drevat om den? Jag tror att KLX230 skulle kunna rullla bra mycket fortare på motorväg. Själv har jag inte rört dreven, ännu.

Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev
Jag brukar köpa 5-pack oljefilter på ebay eller Amazon. Inga direkt exklusiva grejer.
Jag köpte en skumlans till högtryckstvätten
Uöah... pink!? Blåbärs-smoothie går bra ihop med det där en sån här varm dag.
 
Funderat på det själv till bil framförallt, lite feg när det gäller högtryck och hoj. Vad köpte du för något och vilket medel använder du? Och viktigast, blir det rent.
Biltema hela vägen. Biltemas "värsta " tvätt. Det blir mindre rent än om man svampar men kanske om man använder skum tillräckligt ofta så slipper man gno? Vi har skum på jobbet. Ingen står och tvättar för hand där och bilarna skiner.
 
R har ju lite annan sving med, samt annan fjädring fram och bak. Tror dock att länken är samma.
Får forska om detta.
Har du drevat om den? Jag tror att KLX230 skulle kunna rullla bra mycket fortare på motorväg. Själv har jag inte rört dreven, ännu.
Fortfarande original drivpaket. Det räcker med topphastighet på dryga hundra.
Uöah... pink!? Blåbärs-smoothie går bra ihop med det där en sån här varm dag.

Luktar gott gör det med.
 
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki KLX 230 https://www.blocket.se/annons/skane/kawasaki_klx_230/1400818135

Från objektsbeskrivningen:

Uttagen 2020-06-01.
100-mila service utförd av Beviks Motorcyklar i Linköping.
Har gått 160 mil.
Nytt batteri i maj 2024.
Bes. UA 2024-05-16.
Nästa bes. senast 2026-05-31.

Smidig, lättkörd offroad med elstart, insprutning och ABS.
Servicebok, kvitton, extranyckel, manualer etc medföljer naturligtvis.


........

Jag försökte lägga in en bild men det går inte längre tydligen?
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top