andersbrink
hasenfrasen
Är det inte billigare att köpa ett extra nitlås? Fast åas, är originalkedjan för lång... är den förmodligen tvärslut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bakdrevet ser bra ut. Dock brukar framdrevet slitas snabbare än bak eftersom det är mindre.SÅ. Nu sitter kedjan, i rätt längd, på och jag har kört mig iskall igen här ikväll runt Tumba och omkring Alby.
Guldig och fin är den, fast det var tydligen ingen o-ringkedja, som det ska vara egentligen. Men det gör inget. Nu får jag den förnäma erfarenheten att lära känna skilnaden.View attachment 470203
Och så här ser bakdrevet ut för er som undrade varför jag inte byter hela paketet.
View attachment 470204
Inte så farligt va?
Tron kan förflytta berg men fixar inte en sliten kedja eller drev. Ögonmått funkar trots pissig noggrannhet. Lägg den gamla kedjan i bakdrevet och dra ut kedjan enligt bild.Inte så farligt va?
Hur hårt brukar du spänna din kedja? Hur många mm kan du lyfta kedjan upp mot svingen?Tackar för tipsen. Jag förstår, man vill naturligtvis inte ha nåt glapp alls mellan drev och kedja.
Tog faktiskt en bild på framdrevet med, dock aningens mörk och otydlig men jag tycker tänder ser OK ut här med.
View attachment 470217
Undrar samma sak,kan ju vara vinkeln på bilden men det ser rätt tight ut?Hur hårt brukar du spänna din kedja? Hur många mm kan du lyfta kedjan upp mot svingen?
nja, det höll ju tills jag sabbade kedjan genom att korta ner den lite för mycket. Den hade säkert hållit mycket länge nu när jag har köpt en KTM att slakta på bana istället för min lilla KLX230.Hur länge höll kedjan/drivpaketet du hade på innan,på en effektsvag relativt lätt offroadare bör det väl minst hålla 2000 mil
Alltså, jag tror det står i manualen att man ska kunna lyfta kedjan 4-5 cm, men jag brukar göra så att jag ställer mig höger om hojen (kedjan sitter på vänster sida) och liksom lägger mig över sätet och trycker ner hojen så att svingarmen blir mer vinkelrät mot framdrevet, och DÅ känner jag på kedjan, lyfter och vickar på den liksom, och går den vicka typ 3-4 cm så är jag nöjd. Annars känns den rätt så slapp när hojen bara står själv upprätt utan belastning (mig sittandes på). Kedjan verkar ju spännas lite till när man sätter sig på hojen, i alla fall på dessa enduro-varianter, inte så mycket på vanliga hojar med mindre fjädringsmån, om man säger.Undrar samma sak,kan ju vara vinkeln på bilden men det ser rätt tight ut?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |