Kawasaki KLX 230

Kolla om någon växelpetare från en Kawasaki cross kan passa, till cross och enduro brukar dom vara vikbara.
Var ute o mätte. Men splines... 10, eller 11 millimeter splines? ? Kan inte vara 8. Besvärligt när man ska beställa på nätet. Bor inte direkt med MC handlare runt hörnet.

Jag kör sen flera år me en extra växelspak i camelbacken när man kör enduro.. Hänt flera gånger växelspaken gått av eller böjt sig..

Ska bara ha reda på lite data om vilken spak som passar.

Har uppgraderat lite här senaste tiden. Bytte styre 'fatbar'.

IMG_0374.JPG

IMG_3666.JPG

IMG_3743.JPG

Och slutligen fått mitt nya framdäck installerat.

IMG_3696.JPG

Nu har hojen fått ett mer balanserat uttryck i hjulen.

IMG_3720.JPG

Var köpte du pedalen? Inne på 24mx men man måste välja hoj först och jag hittar inte YF450F

YZ menar du nog. Hittade. Men varför man man inte välja en guldfärgad? Jag vill inte ha en blå eller alu. Det sabbar ju hela temat på hojen.

Jag beställde nytt bakdäck iallafall. Michelin Tracker tror jag det hette. Enduro/cross. Hoppas det blir mindre slirande med det. Tar med mig min Swiss multitool om växelspaken böjer sig. ?

Fatbar, hoppas vibrationerna inte blir problem. Hade ett sånt med jobbiga vibrationer. Bytte till ett högre med två böjar. Mycke bättre?

IMG_20210909_190741_200_compress10.jpg
Över 20 grader och solsken hela dagen. Tog en sväng på småvägar och stigar efter jobbet.

Var köpte du pedalen? Inne på 24mx men man måste välja hoj först och jag hittar inte YF450F
Ajaj, ja. YZ så klart. Men jag var inne i butiken och kollade på deras hyllor. En kunnig snubbe där hjälpte mig faktiskt att välja rätt.

IMG_3676.JPG

Och
hoppas vibrationerna inte blir problem. Hade ett sånt med jobbiga vibrationer.
Nja, inget jag känner av. Jag gillar alla typer av vibrationer, jag blir lugn av sånt. Alltså, styret sitter inte direkt i kronan utan i små gummibussar som ska minska vibbarna, tror jag. Kolla :

Damper steeringbar.jpg

? Kjelle, nu får du inte gasa på för mycket, annars lyfter hojen. Du har väl ingen pilotlicens?

Jag har börjat köra motocross och enduro med AMF i Södertälje. Tänkte att hojen behöver sin frihet i skog och terräng. Så i min bristande egenskap som lantbrukare har jag tillgodosett behovet på ett alternativt och lagligt vis, jag är numera en SVEMO-licenserad medlem och plöjer upp damm, eller lera, tillsammans med likasinnade 'lortgrisar' i hobbyn. Dock verkar jag vara den ende med backspeglar och regskylt på hojen.

IMG_3779.JPG

IMG_3774.JPG

Last edited:
Super! Där lär du lära dig mycket nyttigt. Skulle jag med behöva. Hur är den på en crossbana?

Hur är den på en crossbana?
Ja... den suger ju i förhållande till kollegornas 250cc tvåtaktare. Något jag tidigt blev informerad om var att den var för mjuk i bakfjädringen, så det var det första jag åtgärdade med att höja styrkan från steg 2 till 4 på fjädersnurran där under sadeln. Borde egentligen ställa den i läge 5.

Sen då däcken, men det är något jag får leva med då jag ju pendlar till jobbet med hojen, och mina nya Trailmax är absolut oslagbara på asfalt. Jag har hur som helst lärt mig var jag har slirgränsen så jag vet ungefär hur mycket drag jag vågar bjussa på innan hoppen och i kurvorna.

Glömde visa min nya hjälm också, den fick jag för 1499 kr på MX24, lätt och luftig. Men jag använder dessvärre inte tillhörande skidglasögon då dom fick mig att känna mig instängd med den begränsade synvinkeln. Så jag använder vanliga industriella skyddsglasögon istället som känns mycket friare och händigare.

Hjälmen är av märket Raven. Helst vill jag bara ha en hjälm men denna har inget fällbart visir, och jag älskar min Shoei hur som helst.

IMG_3784.JPG

Jag får allstå inte nog av mina nya däck, både "mitt nya bakdäck", och nu även "mitt nya framdäck". Satan i gatan vilka sverigeäventyr det kommer bli ... hoppas jag.

IMG_3693.JPG

Man skulle kanske testa justera bakfjädringen. Har inte rört min heller.

Ja... den suger ju i förhållande till kollegornas 250cc tvåtaktare. Något jag tidigt blev informerad om var att den var för mjuk i bakfjädringen, så det var det första jag åtgärdade med att höja styrkan från steg 2 till 4 på fjädersnurran där under sadeln. Borde egentligen ställa den i läge 5.

Sen då däcken, men det är något jag får leva med då jag ju pendlar till jobbet med hojen, och mina nya Trailmax är absolut oslagbara på asfalt. Jag har hur som helst lärt mig var jag har slirgränsen så jag vet ungefär hur mycket drag jag vågar bjussa på innan hoppen och i kurvorna.

Glömde visa min nya hjälm också, den fick jag för 1499 kr på MX24, lätt och luftig. Men jag använder dessvärre inte tillhörande skidglasögon då dom fick mig att känna mig instängd med den begränsade synvinkeln. Så jag använder vanliga industriella skyddsglasögon istället som känns mycket friare och händigare.

Hjälmen är av märket Raven. Helst vill jag bara ha en hjälm men denna har inget fällbart visir, och jag älskar min Shoei hur som helst.

View attachment 463917
Graham Jarvis, is that you? ?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back