Kawasaki KLX 230

Ajaj, ja. YZ så klart. Men jag var inne i butiken och kollade på deras hyllor. En kunnig snubbe där hjälpte mig faktiskt att välja rätt.

View attachment 463907

Och

Nja, inget jag känner av. Jag gillar alla typer av vibrationer, jag blir lugn av sånt. Alltså, styret sitter inte direkt i kronan utan i små gummibussar som ska minska vibbarna, tror jag. Kolla :

View attachment 463908

? Kjelle, nu får du inte gasa på för mycket, annars lyfter hojen. Du har väl ingen pilotlicens?
Åkte och studsade på varvstoppet hela vägen hem utan att lyfta så kan bekräfta att det är safe ?

Bakfjädern är väldigt mjuk och förspänningen kommer inställd på steg 2/5. Bottnade på några ställen när jag testade den på ett egengjort endurospår i närheten så jag spände upp till 5/5 direkt. Hade tänkt hålla denna hoj budget men YSS har bakdämpare för ca 2500 kr från Asien, kan det säkert vara värt. För ännu mer pengar får man bättre inställningsmöjligheter. Men som sagt, kanske skulle haft annan hoj från början då.

Graham Jarvis, is that you?
Larsson, I wish. Jag kan inte ens åka på bakhjulet ?

förspänningen kommer inställd på steg 2/5. Bottnade på några ställen när jag testade den på ett egengjort endurospår i närheten så jag spände upp till 5/5 direkt.
Får man fråga vad du väger, Kjelle?

.. jo, jag ska nog vrida upp bakfjädern till steg 5. Jag väger över 100kg så det blir nog bäst i alla fall. Kollar på YSS bakdämpare, komplett artikelnr MZ366-460TRJ-12-85.

Vet att den kändes bättre med 4/5 men jag kände ändå hur det bottnade emellanåt. Öhlins tillverkar också en bakdämpare för KLX230, denna "KA 008" (model S36DR1), finns en på ebay här, men den är lite dyr. Öhlins Asia har dessutom ett "Front fork spring kit", Öhlins part no: FSK 154

Med dessa dyrare fjädrar och dämpare kommer hojen att bli bättre i terrängen? Är fjädrarna hårdare då för mig som är tung, eller blir det bara en annan kurva i fjädermotståndet? (Är jag kanske bara för tung för cross??) Kjelle, kan du titta lite på dom där och säga vad du tycker snälla? Jag kanske köper dom ifall min KLX230 pallar min vikt bättre sen.

Det där med att "bottna", är det alltså väldigt dåligt? För att nu har jag dessutom lite tjockare däck än originalen vilket ju ökar hjulens diameter, och således den oönskade egenskapen att "bottna". Hur/när tar själva fjädern slut annars? Jag menar *måste* däcken slå i innerdelen av skärmen? Jag inbillar mig att stötdämparen borde bottna innan hjulen når skärmen. Om jag sätter på typ .. mindre hjul, när bottnar själva dämparen? Sitter där inte nån spärr av gummi?

Jag bottnar ju även framhjulet, det gör jag varje gång när jag kör över dom där småguppen på raksträckan. Jag hör hur däcken smäller i plastskärmen (jag tror åtminstonne att det är däcken, det kan ju vara fjädringen internt !?), undrade först vad det var men så känner jag det i styret också.
bumpy straight.jpg

Sedan, hur avstämmer jag fjädringen så att den funkar bra med mig, och banan? Räcker det med att jag bara INTE bottnar?

Larsson, I wish. Jag kan inte ens åka på bakhjulet ?

Får man fråga vad du väger, Kjelle?

.. jo, jag ska nog vrida upp bakfjädern till steg 5. Jag väger över 100kg så det blir nog bäst i alla fall. Kollar på YSS bakdämpare, komplett artikelnr MZ366-460TRJ-12-85.

Osv osv

För det första, jag är långt i från någon fjädringsexpert….

Jag väger 75 kg utan utrustning, det är nog i övre spannet för vad 230n är gjord för.

När fjädringen bottnar så slutar den helt enkelt fungera, alltså dåligt. Beroende på vad du gör när den bottnar så händer olika saker.
Om du till exempel kör fjädringen i botten vid inbromsning och det är minsta lilla gupp i vägbanan så kommer hjulet tappa kontakt med marken och du går omkull.

Nästan alla hojar kommer med för mjuk fjädring, det är för att de ska vara mer bekväma vid lugn körning. När tempot skruvas upp eller föraren väger för mycket (eller hojen lastas med packning) så blir det inge bra.

Ett billigt sätt att förbättra fjädringsegenskaperna är att bara byta själva fjädern i bakdämparen eller fjädrarna i gaffeln till styvare fjädrar. Kostar oftast under tusenlappen per ända.

Annars så passar säkert bakdämparen från nån enduro-hoj. Många som tävlar byter ut originaldämparen direkt så de kan man ofta få köpa till en billig penning. Finns säkert nån i din nya klubb som har nåt att sälja, de kan antagligen hjälpa dig byta den också.

Det följer tydligen med två fjädrar med Öhlins dämpare. Dena 'alternativa' springen är för tyngre personer, över 80 kg. Så det borde täcka mig då.

Så då ska jag altså provköra hojen och hoppa lite och känna om den bottnar? Eventuellt spänna fjädern lite i taget tills den inte bottnar?
Öhlins instructions.jpg

Ni som fick en instruktionbok med hojen, vad är med på 100-mila servicen förutom olje- och filterbyte? Tänkte ut i garaget och göra den nu.

IMG_20210914_132143_344_compress11.jpg
Det blir inte mer landsväg. Roligare i skogen. Fick mitt nya däck idag. Michelin Tracker 110/100.

Och nu gick jag ut och skulle spänna fjädern. Det råkade bli max. Svårt komma åt. Jag väger 100kg. Kanske. Gått ner i vikt sista tiden. Började äta bättre och kör massa hoj. ???

Toppen Elm! Det låter som om hojen lett in dig på en sundare livsstil.

.. jag kanske också gått ner lite i vikt, men jag vågar inte väga mig!?

Fjädern ska nog vara på max för oss lite tyngre män. Jag måste också ställa upp den till 5/5, har jobbat en del nu så jag är lite körd bara. Måste tvätta hojen också..

vad är med på 100-mila servicen förutom olje- och filterbyte?
Det finns inget sådant krav på specialservice, utan man byter bara olja & oljefilter första gången efter 1000 km, och sedan efter varje 12000 km, tydligen. Möjligtvis lite oftare beroende på hur man använder hojen. Om man kör motocross kanske man bör byta oljan lite oftare, samt kolla luftfiltret efter varje race om det är en torr dag.

Och ja, manualen är online hos Kawasaki >> här <<
Samt en PDF för reservdelar med pris, dumpad och sammanställd av mig >> här <<

Jag bottnar ju fjädringen ändå. Man behöver inte anstränga sig för det. Men det är ju skönt med mjuk fjädring när man bara är ute o "myskör" på nån gammal skogsväg.

På min Ktm enduro har jag 3 eller 4 steg hårdare fjädrar å ändå är den för mjuk i typ stalp, å då väger jag 110 kg utan utrustning..

Rekomenderar att kolla race häng å byta fjädrar då...

det är ju skönt med mjuk fjädring när man bara är ute o "myskör" på nån gammal skogsväg.
Eller hur. Det är precis så mina bästa sommardagar brukar vara. Man vet att fjädern jobbar nånstans i mellanområdet, inte för högt och inte för lågt. Utan precis mittemellan.

3 eller 4 steg hårdare fjädrar å ändå är den för mjuk i typ stalp
En tungviktare till, toppen! Skönt att veta att det finns fler i min viktklass som gillar enduro, dvs inte bara 'små fransmän' eller juniorer ?

.. var betyder "stalp"?

Jag kollar på klippet i inlägg 377 igen då. Kanske måste jag göra som dom säger där.
Här är klippet igen:

Ok, snubben i klippet menar att jag ska alltså ha 10 cm fjädringsmån. Hur vet han det? Min KLX230 har 223 mm "rear wheel travel", så om jag ställer fjädrningsmånen till 100 mm max, från att hojen är helt obelastad till att jag sitter på, så ska det vara korrekt ställd? Och då har jag ca 12 cm kvar att fjädra på i crossbanan?

Kan man inte kompensera fjädern med knäna lite på banan? Jag blir inte klok på det här. Även om jag köper en styvare fjäder, och hamnar på kanske 5 cm fjädringsmån (från hoj olastad tills med mig på) och då med ca 17cm tillgodo för guppen, så kommer ju fjädern att bottna i alla fall.

Grejen är att jag nog behöver en icke-linär fjädringsegenskap. Finns det fjädrar med logaritmiska egenskaper? Dvs med mer motstånd blir fjädern ännu styvare?
Jag måste prata med Öhlins, dom kan säkert allt om det här.

Eller så struntar jag bara i att jag bottnar. Det är inte så farligt. Jag får helt enkelt äta mindre.

Last edited:
Stalp är typ tvättbräda eller de du ringade in me rött på Tuvängens cross bana..

Skillnaden mellan hojen upp pallad å när den står på marken bör snitt ligga på 35-40 mm beroende på hur man vill ha de... Kallas förspänning av fjädern....

Sen när man sitter på hojen eller står på fotpinnarna (med all utrustning )i den ställningen man kör är skillnaden 95-105 mm beroende hur man vill ha de..
Alla mått är från upp pallad som på videon..
Fram kan man använda typ gummisnodd eller liknande som man sätter runt gaffel benet.. Där är skillnaden 50-55 mellan belastad å obelastad,dvs upp pallad å att man sitter på hojen..

Är måtten större än 95-105 å fram 50-55 så får man byta till hårdare fjädrar både fram å bak... Annars blir de väldigt obalanserat.. dvs hojen kommer å bete sig obehagligt..

Allt går å läsa på typ Öhlins hemsida eller andra som håller på me fjädring. .Kumlins utanför Sala, Berna racing strängnäs, eller Mör i Södertälje..
Bara googla..

Tackar JPT, bra info där.

Jag måste nog ta en fika med nån på Öhlins, jag befarar att dom där dämparna från asien kan vara för klena för oss storväxta nordmän. Idag tänkte jag köra lite MX på Tuvängen, känna på mina mjuka fjädrar lite till innan jag lägger dom på hyllan.

Men hur blir hojen att pendla med sen? Jag vill ju kunna köra på asfalt lagom bekvämt också, och på mina natursafarin. Med mycket styvare fjädrar blir den kanske rätt så oskön till vardags?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back