Kan du stava?

Kan du stava?

• Antal röstningar
    0
Bikerbitch skrev:
Ja eller så är det utav den enkla anledningen att man inte tycker om öl.

Det jag syftade på i mitt inlägg var att det var lite löjligt att svara på mb genom att säga "jag dricker inte öl". Skitsamma vad du dricker, det var nog inte ölen mb syftade på i det sammanhanget.. :7peta

tycon1 skrev:
Det jag syftade på i mitt inlägg var att det var lite löjligt att svara på mb genom att säga "jag dricker inte öl". Skitsamma vad du dricker, det var nog inte ölen mb syftade på i det sammanhanget.. :7peta
Nej jag vet att han inte syftade på det. Just därför jag svarade sådär. Lite ironi sådär.

Tjet skrev:
Vart är punkten? Jag ser ingen punkt! :hördu
:ajjabajja
Eh attans. Men du förstår, linsen är smutsig. Ehrm.

Lite märkligt att nästan 75% har svarat att de kan stava när fler än 25% av inläggen på SH innehåller stavfel... :)

Antar att många som svarat, svarat det de önskar att de gör och inte vad de verkligen gör... :D :D

Tjet skrev:
Ja, det anser jag mig kunna till den milda grad att jag inte väcker irritation hos dem som läser (förhoppningsvis).
Brukar slå upp ord som jag inte är säker på stavningen till så man lär sig till nästkommande gång samt att man slipper sura miner.

för de e jobbit ifal follk holler på o skriver såher hela tidden!!1

Det ska vara de och inte dem i den där meningen där uppe. :7peta

Kan inte stava 100%, men antagligen tillräkligt* för att endast besserwissers och lärare skall bli irriterade.

P.S när stavfel smyger sig in är inte mitt fel, det är mina blonda genjävlar. :3freak

Last edited:
ärligt talat suger jag på att stava! det blir fel även vid rent elementär satslösning! lite för många konsonanter ibland, får fel form på dativobjekten. Ibland lyckas jag t.o.m. använda fel adverbial!!!
Och om jag måste använda INTERJEKTIONER, ja då går det helt åt helvete!!!

Nä, nu får jag ta tag i det här, och inte posta fler inlägg på sportoj innan jag tagit minst 40p på högskola i Svensk Gramatik! Ses om ett år!

hållundan skrev:
Kränkande? På hur sätt då? jag har absolut inte gjort något som helst påhopp... Ville bara få en liten överblick på hur självgoda folk är beträffande sin stavning. Kanske skulle gjort pollen stängd dock...

hd
Woups! Ledsen om det lät som ett påhopp, hitade dock inget annat ord än kränkande just då. Var kanske fel.
Jag känner ett 30-tal människor som har dyslexi i åldrarna 14-26. 80% i den yngre halvan tycker att det är pinsamt/skäms att de har svårt att stava (flera har diagnosen dyslexi) Och just därför tror jag att vissa personer kanske tycker att det är jobbigt att se en tråd som denna(?).
Men men, absolut inge påhopp mot dig hållundan.

HanneZ skrev:
Mikke: Kränkande? Lika kränkande som alla andra pollar som handlar om vad människor kan och inte kan.
Som sagt, lite fel ordval av mig. Läs ovanstående text.

Kul att en liten diskussion har startat, om än lite infantil i bb's och HanneZ's fall. :kiss

Min fråga sträcker sig kanske till er, dem som är lite yngre. Ja, till och med yngre än vad jag är. Hur tycker ni utbildningen i svenska språket fungerar nuförtiden? Man kan ju undra hur undervisningen har satt sig i "dagens ungdomar". Nu framsätter inte jag mig själv som en berest, fullärd och överintelligent ung man. Förespråkar inte heller att jag är bäst eller kan stava rätt och bygga meningar till 100 %. Det jag undrar är bara hur väl undervisningen i en såpass viktig del som svenska språket fungerar.

Förklaringar som "för stora klasser", "koncentrationssvårigheter" och "dagens ungdom" tycker jag inte är helt okej i detta sammanhang. Problemet måste ligga någon annanstans?

hållundan: Jag jobbar på en högstadieskola som elevassistent till två elever. Jag är med på lektioner de har, som tex. svenska. På de svenskatimmar som de har så är det väldigt mycket gramatik och stavning, och många av eleverna är väldigt duktiga/begåvade (kan också ha med att den skolan finns i sveriges rikaste kommun med mååånga höginkomstintagare = många av de elever som ligger på topp är också jävligt pressade hemma, tragiskt med sant).
Men jag vet inte hur andra skolor har det. Jag minns i alla fall att jag inte fick lära mig så mycket om gramatik när jag gick i skolan. Beror väl lite på vad det är för typ av lärare och skola?

På skoj tänkte jag skriva något raljerande om att det är dataspelens fel. Men faktiskt, jag kan tänka mig att ungdomar idag läser betydligt mindre än för...säg 20 år sedan.

Genom att läsa böcker och serietidningar, dagstidningar osv så ser man ju orden och får väl inpräntat på något sätt att det stavas "själv" och "punkt", och "flaggstång" istället för "skällv", "pungt" och "flagg stång".

Jag tror barn och ungdomar idag läser för lite helt enkelt. Vilket säkert till viss del är föräldrarnas fel. Många som slänger åt barnen ett nytt lir till tv-spelet istället för en ungdomsbok (av tusen och en anledning).

Mycket av dyslexi snacket tror jag är bullshit. Dyslektiker har lärt sig läsa och skriva men får inte ihop det. Majoriteten som skyller på dyslexi har ingen sådan diagnos, utan har helt enkelt inte lärt sig att läsa och skriva ordentligt till att börja med. En liten, men i mina ögon, viktigt skillnad.

/SSB

Last edited:
Skulle vara trevligt, eller egentligen inte, att se om det är någon skillnad i läroplanen mellan olika år. Å andra sidan är det ju svårt att generalisera en viss årskull som stavar illa. Det är ju knappast skolelever som sitter på reklamfirmor och skriver "Nyårs delikatesser" på en av GBG's största fiskhandlares reklamskylt.

Dataspel, hög- och låginkomstfamiljer, för lite böcker? Det kan vara några av orsakerna. Det kanske rentav finns ett ointresse av att kunna hävda sig väl i tal och skrift? (Ja, så är det nog. Gramatik är inte skoj, inte någonstans, egentligen.)

Skit samma. Jag stör mig på det. Så är det. Pungt.

SSB skrev:
Genom att läsa böcker och serietidningar, dagstidningar osv så ser man ju orden och får väl inpräntat på något sätt att det stavas "själv" och "punkt", och "flaggstång" istället för "skällv", "pungt" och "flagg stång".
Jag tror barn och ungdomar idag läser för lite helt enkelt.
/SSB

WORD!

Kunde inte ha sammanfattat det bättre själv. :bow

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...