Kan du stava?

Kan du stava?

• Antal röstningar
    0
Mr Skutt skrev:
Inte jag heller så länge man förstår vad som skrivs. Men visst kan jag erkänna
att de ser väl inge vidare ut om man blandar stora å små bokstäver alla Lunarstorm.

Det ser aldrig bra ut om inte texten är någorlunda korrekt skriven, t.ex. att alla ord har alla bokstäver bevarade; inga "d va d ja sa" eller "e d så d e". Skriv orden som de stavas. Är vi verkligen så stressade att den millisekund man sparar på att skriva "d" istället för "det" har någon betydelse? Knappast.

McB skrev:
Det ser aldrig bra ut om inte texten är någorlunda korrekt skriven, t.ex. att alla ord har alla bokstäver bevarade; inga "d va d ja sa" eller "e d så d e". Skriv orden som de stavas. Är vi verkligen så stressade att den millisekund man sparar på att skriva "d" istället för "det" har någon betydelse? Knappast.

Där håller jag med dig till punkt å pricka. Men de kanske är så att man börjar
bli gammal å inte hänger med dagens tonåringar. Men skriva ordentligt tyckar jag man ska göar även om man stavar orden fel ibland.
:tummenupp

Mr Skutt skrev:
Där håller jag med dig till punkt och pricka. Men det kanske är så att man börjar
bli gammal och inte hänger med dagens tonåringar. Men skriva ordentligt tycker jag man ska göra även om man stavar orden fel ibland.
:tummenupp

Så, rättat och klart.

McB skrev:
Som jag tidigare har sagt så är det mycket enkelt att skilja en text skriver av en person som lider av dyslexi från en text skriven av en slarver utan dyslexi. Den text du skriver finns det inget att anmärka på, jag tycker du gör ett gott jobb som försöker lära dig och kan prata om det. Dessutom är jag säker på att du anstränger dig väldigt mycket för att få dina texter att se bra ut, vilket är värt all respekt.

Oldman tackar för dem orden.

McB? Ditt slutcitat är alldeles korrekt.

Jag får anstränga mig, och tänka på hur svårt ett ord är uppbyggd.

Papper och penna hatar jag!! När jag sitter och skriver vid datorn har jag inte någon press på mig, då kan jag skriva den tackt jag behärskar.

När jag hoppade av mitt jobb för två år sedan,kunde jag inte få ner en vettig text på papper.

Mina år på komvux har jag upptäckt datorn hjälp som jag inte kunde med alls.

Har jobbat sen jag gick ut nian med en jobbig hemmlighet som jag har hafft inom mig (dyslexi) det har varit jävligt jobbigt, men när jag upptäckte att jag inte var ensammen om dessa problem så känns det fa så mycket bättre.

Det är ett stort problem! Dem som har typ samma problem som mig?
Törs offta inte prata om sina problem.

Jag var tyst i över tjugo år innan jag nämmde det åt min sambo och barnen.

Det var lite om mig skälv.

MVH Oldman. :tomten

Oldman: starkt jobbat, fortsätt i samma stil. Låt dig heller inte förolämpas av slarviga snorungar som i brist på ork skyller på dyslexi, en sjukdom de inte vet något om. :tummenupp

Oldman :tummenupp

Förövrigt frågar jag mig igen hur folk som skriver reklamslogans, företagsnamn och andra officiella texter tänker. Krävs det inte en viss kompetens för att få dessa jobb, eller tar många företag till "billigaste lösningen" och får det som betalas för?

På ett internetforum behöver inte texten vara 100% formell, rättstavad och korrekt, men man kan ju försöka så gott man kan. Verkar inte som om många gör det.

Återigen, jag kanske klagar, jag kanske inte har något bättre för mig? Jo, jag har mycket bättre saker jag kan göra, men stör mig ändå något ofantligt på detta problem. Ni som säger; "du kanske inte är bättre själv", det har jag som sagt i något tidigare inlägg inte hävdat. Jag anser mig behärska det svenska skriftspråker på så sätt att jag kan göra mig förstådd och skriva med någorlunda korrekt meningsuppbyggnad. Det tycker jag alla borde kunna.

/hd

Oldman skrev:
Har jobbat sen jag gick ut nian med en jobbig hemmlighet som jag har hafft inom mig (dyslexi) det har varit jävligt jobbigt, men när jag upptäckte att jag inte var ensammen om dessa problem så känns det fa så mycket bättre.

Det är ett stort problem! Dem som har typ samma problem som mig?
Törs offta inte prata om sina problem.
Sedan jag började jobba på högstadieskola för 1½ år sedan så hade jag inte en blekaste aning om hur många barn som har läs och skrivsvårigheter. Blev ruggigt förvånad senare när man väl fick reda på hur många elever som hade dyslexi och många med den diagnosen. Så ensam är eller kommer du aldrig att bli, det ökar snarare mer och mer.

Men fet credit till dig som kämpar och verkligen vill lära dig!

Micke

UrbanTiger skrev:
Du stavar och skriver ju så att det är läsbart i alla fall. Det värsta är att det finns folk som inte kan uttrycka sig i skrift så att andra kan förstå vad dom menar. Det finns människor i ledande befattningar som inte kan se ett syftningsfel även om man stryker över det med en överstrykningspenna. Möter det på jobbet hur ofta som helst. Stavar illa som fan gör dom också. När det påtalas att dom har skrivit som ankor kommer alla möjliga ursäkter om både det ena och det andra. Dubbelt lön har dom också, gärna födda på 40- och 50-talet.
För att inte tala om deras begåvning i det Engelska språket. "Like this you know" och ordet "pleace" är favorituttryck. Det heter PLEASE, för helvete :4skrika

Jag tackar för dem orden.

Hmmm!! Hur är det med ditt ordförråd hihi !! Ha det.

MVH Oldman. :tomten.

Last edited:
MikkE skrev:
Så ensam är eller kommer du aldrig att bli, det ökar snarare mer och mer.

Det där med ökningen är jag ytterst tveksam till. Bara för att ungdomar blir sämre och sämre på att skriva och läsa (vilket de bevisligen blir) så innebär inte det någon lavinartad ökning av antalet dyslektiker.

Varför skulle det vara OK att stava fel på internet?
"Stavfel" som "kaknse" och "semster" ser man väl om man läser igenom texten innan man klickar på skicka?

Till Oldman måste jag säga att jag är imponerad över att du vågar prata så här öppet om din dyslexi.
Fortsätt som du gör! :tummenupp

Jävla skrytmånsar!!

Hunter skrev:
Jak tiker at dät er verre mäd ala jevla skrytmånsar såm fins her po forummet.

Tjena Hunter!!.

Jag känner igen mig på din stavning!!

Tur att man bor i Norrland? Där bor det bara ärliga människor, bortsett från alla knarkare och tjuvjävlar som ökar lavinartard.

MVH Oldman

hållundan skrev:
Vem är skrytmåns? Tycker du att jag är det i egenskap av trådstarten, får du gärna ge mig exempel.

Var inte menat till dig, almänt bara.

Exempel, jag drog snuten igår, min cykel är snabbast, jag har störst biceps, jag har en R-etta och jag drar ifrån alla med den, etc etc.

Oldman skrev:
Tjena Hunter!!.

Jag känner igen mig på din stavning!!

Tur att man bor i Norrland? Där bor det bara ärliga människor, bortsett från alla knarkare och tjuvjävlar som ökar lavinartard.

MVH Oldman

Det gör det här i Stockholm med kan jag lova. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman