Kan du stava?

Kan du stava?

• Antal röstningar
    0
Maldiani skrev:
Kan alltid skylla på att jag har svarthår.. :rolleyes: :rolleyes:
kanske inte :huvet :huvet :huvet

Tja... Man kan alltid skylla ifrån sig, hört att det är brukligt...
Även om det är fel stavat fattar man ju oftast vad man menar annars kan den som skriver alltid skylla på trögheten hos den som läser istället för att ursäkta sina felstavningar... :3freak

Draken skrev:
Tja... Man kan alltid skylla ifrån sig, hört att det är brukligt...
Även om det är fel stavat fattar man ju oftast vad man menar annars kan den som skriver alltid skylla på trögheten hos den som läser istället för att ursäkta sina felstavningar... :3freak

Det finns INGA ursäkter för att slarva eller skriva isär. Inga. Aldrig.

*räcker upp handen*
Jag kan svenska, ganska bra iallafall. Pluggat 80p svenska.

Men stavfel, skumma meningsbyggnader och syftningsfel och annat lyckas vi nog alla med en och annan gång. Går alltid att stava eller formulera sig på ett bättre sätt. Ja, kanske inte alltid men ofta.
En anledning till att det ofta stavas fel på nätet i forum, chattar och liknande har (bl.a!) att göra med att det ofta blir en kombination mellan talspråkligt och skriftspråkligt. Likaså vid diskussioner är det lätt hänt att man skriver ner något lite väl snabbt och trycker enter/skicka innan man glott igenom vad man egentligen skrev.

Slutar här. Känner mig själv så pass bra att jag skulle kunna mala på om detta ganska länge :mattias

Over and out...

Draken skrev:
Varför envisas så jäkla många med att ursäkta sig då?!?!?!

Kanske lathet? Lättare att komma undan med en ursäkt än att lära stava korrekt? Bara en fundering. Säger inte att det är så, bara att det kan vara så.

Fasen vilket diplomatiskt svar :tungan

~Settan~ skrev:
En anledning till att det ofta stavas fel på nätet i forum, chattar och liknande har (bl.a!) att göra med att det ofta blir en kombination mellan talspråkligt och skriftspråkligt.
Präxis va ja tänkte skriva, d ä många som skriver sähär å.
kanske inte direkt felstavning, felstavning för mig är när man skriver ett ord felaktigt utan att vara medveten om det. Många stavar fel på många olika ord och är fullkomligt medveten om det, de ger bara blanka fan i vilket.

~Settan~ skrev:
Kanske lathet? Lättare att komma undan med en ursäkt än att lära stava korrekt? Bara en fundering. Säger inte att det är så, bara att det kan vara så.

Fasen vilket diplomatiskt svar :tungan
Tro fan att det är lathet.

morlock skrev:
Präxis va ja tänkte skriva, d ä många som skriver sähär å.
kanske inte direkt felstavning, felstavning för mig är när man skriver ett ord felaktigt utan att vara medveten om det. Många stavar fel på många olika ord och är fullkomligt medveten om det, de ger bara blanka fan i vilket.

Förstår hur du menar. Just de exemplen du tog upp tycker jag är felstavning. Varenda liten sjundeklassare vet att det stavas "vad" och inte "va". Men jag hänger med hur du menar. Ofta stavar man som man pratar, vilket inte funkar i längden. Men det är lätt hänt. Likaså att man skriver in dialektord som kan uppfattas som felstavning men som egentligen inte är det.
Samtidigt har det numera sen internet, mail, sms osv. kom blivit vanligt som fan att korta ord, "d" istället för "det" men det tycker jag ser illa ut. Fult. :4skrika

Själv har jag ganska mycket överseende med folks stavning på nätet. Men när det blir med "formellt" anser jag att då får man fan skärpa sig! :fatta!

Jag anser mig vara extremt duktig på att behärska språket, var nästan alltid bäst i klassen och hade högsta betyg så när som på ett snedsteg i gymnasiet på svenskan :(
Men det känns skönt att kunna sitta på olika nät-forum och bara kasta ut sig ord utan att kolla vart de feta fingrarna hamnar någonstans på tangentbordet :tummenupp Lat? Javisst. Men när det väl gäller så körs det inga stavningsprogram eller dylikt, möjligtvis att man få kolla i något lexikon om det är något ord som man är osäker på men ingen kan vara perfekt :D

Men vare sig farsan eller morsan är några direkta höjdare på språk så det är väl inte alltid gen-relaterat. Farsan däremot är en klippa på matte, något jag är ordinär på men skulle vilja bli så där proffesor-smart på. Typ....
Förresten, om ni anser att ni har problem eller helt enkelt bara vill bli bättre på att behärska språket och samtidigt få lite hjärngymnastik så ska ni pröva lösa korsord! Jag var ett tag besatt av korsord, har en hel papperskasse full med expressens korsordsbilagor som är halvfyllda. Men numera läser jag hellre en slitz och konstaterar att deras skribenter/korrigerare inte hade bra betyg i svenskan :)

~Settan~ skrev:
Jo, men det måste ju inte vara. Man kan faktiskt ha dyslexi (dyselexi? Vad heter det?), man kan ha ett annat språk som modermål, finns fler anledningar säkert -och så kan man vara jävligt lat också. :hihi
Som en parentes: De dyslektiker jag träffat tror att dyslexi heter och stavas "dyxelexi" .... :rolleyes:

MikkE skrev:
mkt av det som skrivs gär på forumet kan också vara slarvfel. man skriver kanske lite för snabbt och det blir fel. Sedan så finns det också de som är dyslektiker.

Tycker att den här tråden kan vara lite... hrmm.. "kränkande" mot de som har svårt att stava, som dyslektiker.
Kränkande? På hur sätt då? jag har absolut inte gjort något som helst påhopp... Ville bara få en liten överblick på hur självgoda folk är beträffande sin stavning. Kanske skulle gjort pollen stängd dock...

hd

Vad jag reagerar på är inte latheten i skrivandet eller något sådant. Ett itne eller ett ja istället för jag rör mig inte så mycket. Det som påverkar mig är seriösa företag som tex. har annonser lite varstans i media, där kan särskrivning och andra generalfel förekomma, det anser jag vara väldigt oproffesionellt.

Det som stör mig lite på forumet är detta med skällv, och sådana felskrivningar. Det tolkar jag inte som någon form av lathet, det är ju rentav svårare att stava fel till själv på det viset. Nåväl. Jag är glad för det. Eller ja. Nästan.

/hd

Edit: Stavlfe

Stavfel som beror på slarv är irriterande, dyslexi kan man förstå. Några stavfel här och var gör oftast inte saker svårläst.

Det som är värst är när folk skriver utan skiljetecken eller styckeindelning. Det ÄR svårläst.

valmers skrev:
6% av befolkningen har tydlig dyslexi. Konstigt att varenda en härjar på internetforum.

Mindre än 2 promille av jordens befolkning stimulerar anusrosetten med rättningspennan innan läggdags. Konstigt att varenda en härjar på sporthoj.com.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman