Kan det bli vackrare???

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Vilka tattiga lösningar på hojarna ovanför, Gummislang som agerar återfjädring för bromspedalen, "aluminiumfolien" på avgasröret, Kolfiber runt expansionskammaren som ser ut som om en treåring suttit dit :va. Försöker man inte få till allting snyggt innan man knäpper kort på det?
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Vilka tattiga lösningar på hojarna ovanför, Gummislang som agerar återfjädring för bromspedalen, "aluminiumfolien" på avgasröret, Kolfiber runt expansionskammaren som ser ut som om en treåring suttit dit :va. Försöker man inte få till allting snyggt innan man knäpper kort på det?

Det är ju race du vet!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vilka tattiga lösningar på hojarna ovanför, Gummislang som agerar återfjädring för bromspedalen, "aluminiumfolien" på avgasröret, Kolfiber runt expansionskammaren som ser ut som om en treåring suttit dit :va. Försöker man inte få till allting snyggt innan man knäpper kort på det?

Sån där gummisnodd är väldigt populärt i GP sen många år. Vet inte riktigt varför. Men det är en enkel och bra lösning på nått förmodligen. Gissar att man inte fult litar på att trycket i bromscylindern räcker till att inte ge något litet släp med beläggen eller att förarna vill ha lite mera känsla om ifall dom kommer åt bromsen av misstag. Då är den lite trögare så dom känner pedalen och inte bromsar när det inte behövs. :)

Att man klär in avgasröret har lite olika funktioner. En är att det ger ett annat register. Så olika storlek ger olika karaktärer. Kommer inte på vad exakt just nu. Sen en annan funktion är att hindra värme att stiga från avgasröret upp till motorblocket. Det ger kallare färskgaser i vevhuset med mer effekt som följd.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Sån där gummisnodd är väldigt populärt i GP sen många år. Vet inte riktigt varför. Men det är en enkel och bra lösning på nått förmodligen. Gissar att man inte fult litar på att trycket i bromscylindern räcker till att inte ge något litet släp med beläggen eller att förarna vill ha lite mera känsla om ifall dom kommer åt bromsen av misstag. Då är den lite trögare så dom känner pedalen och inte bromsar när det inte behövs. :)

Att man klär in avgasröret har lite olika funktioner. En är att det ger ett annat register. Så olika storlek ger olika karaktärer. Kommer inte på vad exakt just nu. Sen en annan funktion är att hindra värme att stiga från avgasröret upp till motorblocket. Det ger kallare färskgaser i vevhuset med mer effekt som följd.

Annat register? Hmm låter konstigt att det blir ett annat register för att man klär kröken med kolfiber:va Att det håller undan värme förstår jag, vad jag inte förstår är varför dom inte kunde gjort det snyggt :gnissla :tungan Det är ju trots allt gp-hojar för hur många tusen dollar som helst.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Annat register? Hmm låter konstigt att det blir ett annat register för att man klär kröken med kolfiber:va Att det håller undan värme förstår jag, vad jag inte förstår är varför dom inte kunde gjort det snyggt :gnissla :tungan Det är ju trots allt gp-hojar för hur många tusen dollar som helst.


Kolfiber 'plåten' över expansionskammaren är värmeskydd för att hindra värmen att stiga till motorblocket. På överliggande rör (t ex Aprilia RSW 125) brukar man göra likadant fast för att hindra värmen att nå tanken.

Folien du ser vid kröken har troligtvis (är inte Så insatt) två funktioner, den ena är, precis som kolfiber plåten, att hindra värmen från att stiga och den andra är för att ändra effektregistret (väldigt enkelt förklarat). Troligtvis ändrar de den där folie biten från bana till bana, precis som man i Karting har ställbara exp.kammare och man i visa fall använder avg.bandage i olika längd etc.

plåten sitter ju med popnitar, vilket troligtvis är den bästa lösningen och således någonting som hör hemma i GP.
Folien är somsagt någonting man ändrar på hela tiden och således dumt att lösa på något permanent sätt, ett rör liknande detta kostar troligtvis mer än vad hela din hoj är värd (vet inte vad du kör för något).


Snodden på bakbromsen är något jag absolut måste skaffa, inte för att jag någonsin kört en rr-hoj med bakbroms, men detta kanske underlättar:va
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
På en tvåtaktare är det ljudströmmen i expansionskammaren som avgör vilken karaktär den ger, denna styr gasernas väg på nåt sätt.. Genom att ändra ljudströmmen kan man därmed ändra motorns karaktär. Normalt görs detta genom att förlänga/förkorta kammaren eller genom att göra den tjockare/smalare men man kan också gör det genom att använda grövre plåt och därmed ändra resonansen i kammaren. Troligen är det detta de gör med aluminiumfolien.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
På en tvåtaktare är det ljudströmmen i expansionskammaren som avgör vilken karaktär den ger, denna styr gasernas väg på nåt sätt.. Genom att ändra ljudströmmen kan man därmed ändra motorns karaktär. Normalt görs detta genom att förlänga/förkorta kammaren eller genom att göra den tjockare/smalare men man kan också gör det genom att använda grövre plåt och därmed ändra resonansen i kammaren. Troligen är det detta de gör med aluminiumfolien.

Då hade jag alltså ganska så rätt? :va
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Underbar tråd det här...
Är en inre sorg i mig att dom försvinner mer o mer :(
men men så är det....
Fyll på nu allesammans med mera bilder o filmklipp!

mvh//PB
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Annat register? Hmm låter konstigt att det blir ett annat register för att man klär kröken med kolfiber:va Att det håller undan värme förstår jag, vad jag inte förstår är varför dom inte kunde gjort det snyggt :gnissla :tungan Det är ju trots allt gp-hojar för hur många tusen dollar som helst.

Under den kolfibern och aluminiumtejpen så är det värmeisolerande bandage under.

På aprilias 250:in har kanske lite alu-tejp slitits loss. Men det är så dom ser ut efter ett pass i ett GP. Det såg säkert bättre ut när det var nyditsatt.

Man flyttar upp registret och får även mera övervarv att kunna använda innan effekten dippar genom att låta avgaserna vara varmare. Största problemet med detta är att det blir ett mycket smalare setup att ligga på inställningarna på motorn. Om predetornationerna börjar så uppkommer snabbare och hårdare.

Ganska så vanligt med nästan helt inkädda avgasrör när det är kallt eller regn för att få rätt avgastemp att ligga på. Kan lova att GP-teamen vet vad dom sysslar med. Så var inte orolig för det! ;)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kato's NSR 2001
honda250_02.jpg


NSR250 2002
honda250_02.jpg


honda250_03.jpg


NSR500V med en specialsving ifrån Bakker Frames. Normalt hade en sån enkelsving.
honda500v_02.jpg


honda500v_04.jpg


honda500v_03.jpg


NSR500 2001.
honda500_04.jpg


honda500_08.jpg


honda500_05.jpg


honda500_07.jpg


NSR500 2002.
honda500_04.jpg


honda500_05.jpg


honda500_06.jpg


honda500_07.jpg


Motor på en Honda RS125R 2002.
honda125_02.jpg


Förgasare till en Yamaha YZR500.
yamaha500_07.jpg


YZR500 motor.
yamaha500_06.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vilka hojar! Mamola, Spencer och Ballington på plats?! Helt otroligt coolt. Sånt borde man åka ner på.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vilka hojar! Mamola, Spencer och Ballington på plats?! Helt otroligt coolt. Sånt borde man åka ner på.

Den nya nordeuropeiska 250GP serien som Willy Pomper drar igång nästa år kommer köra ihop med detta arrangemang nästa år i juni. Så bara packa med hojen och hänga med dit och köra! Ska jag bara köra ett race nästa år så blir det här isf!



Lite fler mek-bilder på racerhojar i depån. Kanske en del bilder som visar mer än man brukar få se..

049.JPG


052.JPG


053.JPG


059.JPG


065.JPG


100_0056.jpg


100_0057.jpg


100_0058.jpg


100_0075.jpg


100_0115.jpg


100_0113.jpg


100_0067.jpg
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top