kamera på tanken, får polisen titta på filmen ?

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
mm helt enkelt undrar jag om du kör runt med en tankkamera och polisen stoppar dig, har dom rätt att begära att få titta på filmen eller har du rätt att neka dom ?

och min fråga gällde bara det här så svar som e du dum i huvudet vem fan stannar bara att bränna iväg från snuten undanbedes vänligen men bestämt haha :arsele

Jag har inga belägg för det jag säger men är 99% säker på att NEJ det får de inte men JA de kommer nog försöka begära det ändå. :)

Intressant fråga, om jag visste att jag hade filmat något som kunde sätta mig i ofördelaktig sits skulle jag nekat dem att se filmen och hänvisat dem att formellt besluta om husrannsakan. Någon med mer konkreta aningar? Duckie?

Måste ju krävas husrannsakan för det!

Sen, hur skall de kunna bevisa att det är du som kör? Inspelningen skulle ju kunna vara från tidigare på dagen när du lånade ut hojen och din utrustning (om det nu syns på filmen) till en cool snubbe du träffade på stan. Givetvis brydde du dej inte om att ta namn och nummer :tummenupp

Sen, hur skall de kunna bevisa att det är du som kör? Inspelningen skulle ju kunna vara från tidigare på dagen när du lånade ut hojen och din utrustning (om det nu syns på filmen) till en cool snubbe du träffade på stan. Givetvis brydde du dej inte om att ta namn och nummer :tummenupp

:fakta

Det låter otroligt i mina öron om de skall få göra det, husransakan förmodligen..Ungefär som om de skulle stoppa mig i bilen och begära få se foton i min digitalkamera som jag har brevid.

Kanske annorlunda läge om de misstänker att du använt kameran till någon kriminell handling, filmat någon kidnappad person, misshandlat något och filmat händelsen, eller kanske om du försökt kört ifrån Polisen i över 200 knyck.

Tidstämpling kanske!

Polisen får väl göra husransakan på plats om dom misstänker brott där straffet kan ge fängelse mer än nån viss tid?

grov vårdlöshet i trafik som dom skulle kunna misstänka finns bevis på i kameran ger väl inte det?

Polisen får väl göra husransakan på plats om dom misstänker brott där straffet kan ge fängelse mer än nån viss tid?

Nej, det krävs akuta skäl... typ om de misstänker att du har ett kidnappat barn i bakluckan som håller på att kvävas eller förblöda...

Att de misstänker att det finns buskörning på en kamera lär knappast vara skäl nog för att få kolla igenom materialet på kameran.

Nej polisen har ingen rätt att titta på filmen, det är dessutom inte hållbart som bevismaterial så det torde vara helt ointressant för dom att ens kolla på filmen.

Nej polisen har ingen rätt att titta på filmen, det är dessutom inte hållbart som bevismaterial så det torde vara helt ointressant för dom att ens kolla på filmen.

Vad polisen har rätt till är tämligen ointressant då de ändå inte får något straff om de klampar över.

Angående hållbarheten som bevismaterial så är väl den god genom att vi har fri bevisprövning i Sverige ( inte som i USA där det missgynnar polisen att spela fult )

Tidsstämplar spelar nog mindre roll om man filmat hela tiden och rullen slutar med att en polis stänger av kameran (har du hoppat på i farten?:va ).

Grov vårdslöshet i trafik har väl fängelse upp till 2 år i skalan så husransakan är väl korrekt att utföra (?)

Ps Tror inte det finns en chans i helvete att de gör det sålänge man inte har Ghåstrajderlogga på ryggen och precis lekt med några poliser på the freeway.
:)

Ger mig fan på att FRA-lagen ger nån myndighet rätt att titta på skiten utan några som helst tillstånd.

GPS då?!

Jag brukar köra med GPS på hojen som loggar hastigheter och koordinater med fin nogranhet... får dom titta på den tro? Och får man då böter för varje överträdelse, den grövsta, eller oändligt?! Det kan ju ibland i stort sett bara vara lagligt vid rödljusen man står stilla...

Kombinera sedan GPS med hjälmkamera och tankkamera...

Last edited:
Det där borde falla under integritets och copyright lagar.
Så vitt jag vet så har dem inte rätt att se filmen utan måste skaffa tillstånd för det. Det i sin tur kräver ju misstanke om brott.

Oavsett så är det väl ganska enkelt att, med dagens digitalkameror, radera filmen lite snabbt om Polisen är påstridig? Om man filmat så frukstansvärt
inkriminerande saker så är det väl om inte annat bara att se till att dem inte kan se filmen. (pajja skiten, svälj tapen...vadsomhelst)
Dem lär ju ha svårt att motbevisa att du hindrat brottsutredning med någon som inte funnits, inte setts osv...

Polisen har all rätt i världen att både beslagta och titta på det ni filmat som bevisning vid misstanke om brott!! :pannkyss

Fel, fel, fel, feeeeeeeeeeeel och åter fel då jag haft denna diskussion vid tillfälle med både ansvarig trafikpolis samt åklagare!! ;)

Kanske undantag då om man är en ökänd trafikbrottsling :tungan

Små människor vill ofta låta mest som nu med dig!! :pannkyss

Fel, fel, fel, feeeeeeeeeeeeeeeeeel och åter fel - igen!! :rolleyes:

Handlade om en situation med en kille i från Stockholm som dom stoppade i en trafik kontroll med sin kamera som dom då beslagtog och senare dömde han för diverse trafikbrott pga av innehållet på kamerans film!! :pannkyss

Hur visste dom att ens att det var filmat samma dag och av samma förare? För killen erkände väll knappast?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026