Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skog och mark omfattas normalt av allemanslagen, din grannes tomt gör det med säkerhet inte.
Om man håller fast någon mot sin vilja e de fanimej frihetsberövande.
Är att slänga nyckeln att se som kvarhållande?
Skog och mark omfattas normalt av allemanslagen, din grannes tomt gör det med säkerhet inte.
Vad nu allemansrätten har med körning av motorfordon att göra...![]()
Så länge man inte stör eller förstör borde det vara ok med motorfordon på annans skog och mark, tror jag.![]()
Så länge man inte stör eller förstör borde det vara ok med motorfordon på annans skog och mark, tror jag.![]()
Då tror du fel.
Ok, vad gäller?
Skäggos inlägg handlade iaf om privat tomt, dvs något som inte omfattas av allemansrätten.
Man har rätt att göra ett envarsgripande om straffet för brottet är fängelse. Envarsgripande innebär att till exempel hålla kvar personen på plats till polis anländer.
Jag misstänker att brott mot terrängkörningslagen inte är belagt med mer än böter så nej, han får inte stanna dig och göra som han gjorde, misstänker att han kan ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller dylikt.
Gamla sura gubbar som inte tål att någon kör på en åker finns det gott om dessvärre så antingen kör man när de inte ser eller så ger man fan i att stanna.
Ok, vad gäller?
Skäggos inlägg handlade iaf om privat tomt, dvs något som inte omfattas av allemansrätten.
Allemansrätten ger dig ingen rätt att bryta mot terrängkörningslagen!
Allemansrätten ger dig rätt att gå på någon annans mark, plocka bär och slå upp ett tält för natten OM du inte skräpar ner eller förstör grödor.
Jag skulle aldrig välja att köra på ett odlat fält. Jag vill verkligen inte förstöra levebrödet för en bonde! Ifall jag skulle köra på en åker skulle jag troligtvis välja en gräsåker där gräset redan är "klippt" av hästar, kossor med tanke på att det nästan redan är så lågt det går och växer ut ganska fort igen.Allemansrätten ger dig ingen rätt att bryta mot terrängkörningslagen!
Allemansrätten ger dig rätt att gå på någon annans mark, plocka bär och slå upp ett tält för natten OM du inte skräpar ner eller förstör grödor.
Jag skulle aldrig välja att köra på ett odlat fält. Jag vill verkligen inte förstöra levebrödet för en bonde! Ifall jag skulle köra på en åker skulle jag troligtvis välja en gräsåker där gräset redan är "klippt" av hästar, kossor med tanke på att det nästan redan är så lågt det går och växer ut ganska fort igen.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |