Lagar och Regler

vad händer om jag kör in på grannens tomt med en cross, låt säga mellan sandlådan och altanen, får han protestera eller är det bara att lyfta trotteln och fortsätta?

Skog och mark omfattas normalt av allemanslagen, din grannes tomt gör det med säkerhet inte.

Om man håller fast någon mot sin vilja e de fanimej frihetsberövande.

Om man som markägare råkar med traktorn backa över ett fordon, låt säga en motorcykel, som olovligen befinner sig på ens mark, vad har man för rättigheter till skadestånd från fordonsägaren om däcken tar skada?

Man har rätt att göra ett envarsgripande om straffet för brottet är fängelse. Envarsgripande innebär att till exempel hålla kvar personen på plats till polis anländer.
Jag misstänker att brott mot terrängkörningslagen inte är belagt med mer än böter så nej, han får inte stanna dig och göra som han gjorde, misstänker att han kan ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller dylikt.

Gamla sura gubbar som inte tål att någon kör på en åker finns det gott om dessvärre så antingen kör man när de inte ser eller så ger man fan i att stanna.

Skadegörelse och olovlig körning hade ju jag hävdat om jag vore en gubbe, Sen att det kanske inte stämmer är en annan sak.

Ok, vad gäller?
Skäggos inlägg handlade iaf om privat tomt, dvs något som inte omfattas av allemansrätten.

Allemansrätten ger dig ingen rätt att bryta mot terrängkörningslagen!

Allemansrätten ger dig rätt att gå på någon annans mark, plocka bär och slå upp ett tält för natten OM du inte skräpar ner eller förstör grödor.

Allemansrätten ger dig rätt att gå på någon annans mark, plocka bär och slå upp ett tält för natten OM du inte skräpar ner eller förstör grödor.

Sen får du ju inte heller innebära olägenhet för tomtägaren.

Så om tomtägaren ser dig har du i princip brutit mot allemansrätten. Dock brukar ingen bry sig något vidare om det, oavsätt om det är privatpersoner eller domstolar.

Fråga 6: Ifall det nu var olagligt att köra över åkern och jag försöker smita, skulle då den äldre herren ha enligt lag rätt att uppehålla(hålla fast, stå i vägen etc) mig tills Polis kommer till platsen?

Den ända lag jag kan komma på att du gör dig skyldig att ha brutit är "tagande av olovlig väg" Straffet är som högst böter och han har således inga rättigheter att stoppa dig. Han kan givetvis tillkalla polis men för att ha rätt att hålla kvar dig eller gripa som det handlar om (envarsrätten) måste du ha brutit mot en lag som kan ge fängelse.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).egendomen här är väl åkern ?

Jag skulle aldrig välja att köra på ett odlat fält. Jag vill verkligen inte förstöra levebrödet för en bonde! Ifall jag skulle köra på en åker skulle jag troligtvis välja en gräsåker där gräset redan är "klippt" av hästar, kossor med tanke på att det nästan redan är så lågt det går och växer ut ganska fort igen.

Jag skulle aldrig välja att köra på ett odlat fält. Jag vill verkligen inte förstöra levebrödet för en bonde! Ifall jag skulle köra på en åker skulle jag troligtvis välja en gräsåker där gräset redan är "klippt" av hästar, kossor med tanke på att det nästan redan är så lågt det går och växer ut ganska fort igen.

Det spelar hursomhelst ingen roll, du befinner dig på någon annans mark med ett motorfordon, det är upp till markägaren att avgöra huruvida du orsakar skada eller inte och terrängkörningslagen har du brutit mot likafullt.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...