Polisens rädsla över att bli filmade.

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Sedan jag skaffade min första GoPro för över 10 år sedan har jag märkt av att polisen blivit mer och mer rädda över att bli fångade på film.

I början när ingen visste vad GoPro var för något så frågade man mig vad jag hade på hjälmen och när man förklarade blev svaren "vad häftigt" eller "vad bra". Nu är det "filmar du?", "ja", "då kan du stänga av". Det gör jag dock aldrig och då blir det ofta en kortare dialog som jag dock alltid vinner. "Jo, nu stänger du av", "nej fan heller, jag får filma så det är bara att gilla läget." Svaret tillbaka blir då ofta "då sätter jag på min kamera", precis som om det skulle få mig att stänga av min.

Om jag tittar 5 år tillbaka så är det bara en enda polis under dessa år som inte varit rädd för att bli filmad. "Är det för Youtube, eller" sa han när han såg kameran samtidigt som han log och vinkade in i den.

Förutom denna rädsla har polisen också blivit mer nyfikna och ställer flera frågor som man inte har att göra med, t.ex. vart man är på väg, varför man filmar, varför man kör på en specifik tid som inte är "normal". En polis stoppade mig för han tyckte det var konstigt att jag körde hoj kl 03 på en onsdag natt/morgon. Frågade honom hur mycket boten för "konstigt" är. Han såg inte det komiska i det hela utan kollade mitt körkort med en sur min och drog sedan vidare.

En kamera kan vara ett avgörande bevis för om en polis påstår något så ska det mycket till för att tingsrätt eller annan instans ska tro på dig som privatperson om ord står mot ord. Filma därför alltid polisen.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
De känns som de här med filmandet går åt båda hållen. Vissa poliser har en attityd mot det precis som vissa inspelade har en attityd om det som skapar ett onödigt moment i det hela. Jag tycker absolut man ska spela in om man är i en situation där man känner att det här kan skruvas till precis vad som helst. Samtidigt tycker jag nog man kan stänga av om det handlar om en körkorts och nykterhetskontroll som inte alls kräver den extra diskutionen. Man får väll ändå respektera till en viss nivå att det faktiskt är privatpersoner som utför ett arbete och det är inte att vara skådespelare på youtube medans någon står och drygar sej mot dom. Och mej veterligen har inte polisen som hobby att åka runt och sätta dit folk om det inte finns någon bakgrund, kontrollera ja men sätta dit eller jävlas om man inte beter sej illa, nä.

Som sagt, filma om situationen kräver de men annars är de kanske inte noga?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Polisen har ett otacksamt skitjobb och borde bemötas med respekt, enligt mig. Sen finns det väl alltid stolpskott, men jag har aldrig mötts av en otrevlig polis under mina 28 år i trafiken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Spänn av. Polisen som trots underbemanning, ständigt hotade och omgivna av lättkränGta svennepäron och curlade snorungar försöker göra sitt jobb.

Fatta hur många som åker dit i rutinkontroller. Alkohol, droger, stöldgods, stulna hojar, inga körkort osv osv. Klart att de får fråga dig vart du skall oavsett om klockan är 3 på natten. De gör sitt jobb. Hjälp dem.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Säkerligen så vill man som polis slippa florera på youtube.

För min del är det ett ickeproblem, sist jag blev stoppad av en polis så var VHS högsta mode.

För övrigt så är det väl inte tillåtet med en kamera fäst på hjälmen? så då kanske det inte är läge att dryga sig tänker jag!
Eller är det kanske tillåtet?? :va
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Inte fan hade jag velat att nån filmade mig på jobbet, tänker att polisen förtjänar minst samma respekt som jag förväntar mig på mitt jobb.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Klart att det finns idioter även hos polisen som överallt annars. Men de som har en negativ syn på polisen i stort och har en allmänt dryg och dålig attityd gentemot polisen har kanske en anledning? Jag kan inte låta bli att tro att den anledningen ofta ligger hos dem själva.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Hur som helst, jag gillar ditt inlägg Goodchild. Nu har jag ju inte läst hela ditt inlägg men jag gillar början. Påminner mig om när jag gick omkring i en medelstor stad i Mellansverige kl. 03 bärande på ett stativ. Blev stoppad av polis som undrade vad jag höll på med.

-Ska bara ta några nattfoton av eran vackra innerstad?
-Är du nykter?
-Ja, jag tror det.
-Du ska passa dig din jävel!
-Absolut konstapeln, kan du flytta ditt polisfordon så jag kan börja jobba?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
"En polis stoppade mig för han tyckte det var konstigt att jag körde hoj kl 03 på en onsdag natt/morgon"

Var det jobbigt eller? Tänker du likadant när nån kör omkring på din stulna hoj o dom stoppar just den personen för deras magkänsla säger att nåt inte är som det ska? Du tycker kanske inte att man ska få bli stoppad om det inte är helt uppenbart att personen som stoppas just har begått ett brott?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jävlas man med folk så jävlas dom tillbaka. Är man trevlig mot folk så är dom oftast trevliga tillbaka.

Du väljer själv hur du vill ha det.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
För 10 år sedan hade en sådan här tråd tagit en helt annan rikning.

Nu är det pretto delux som gäller
 

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Samtidigt tycker jag nog man kan stänga av om det handlar om en körkorts och nykterhetskontroll som inte alls kräver den extra diskutionen. Man får väll ändå respektera till en viss nivå att det faktiskt är privatpersoner som utför ett arbete.

Det är just då som det är som allra viktigast att filma polisen. Har själv varit med om när en polis fulade sig och sa att jag kunde bli skyldig till ofredande eftersom jag enligt honom "tryckte upp kameran i hans ansikte" när så inte var fallet. Jag satt på min hoj helt stilla, det var han som kom fram till mig och ställde sig nära. Vill du inte bli filmad så kom inte fram till mig.

Polisen har ett otacksamt skitjobb och borde bemötas med respekt, enligt mig.

Sedvanlig respekt för en annan medmänniska har jag alltid men att polisen ska respekteras mer än så bara för att man har på sig en kostym finns inte i min värld. Sedan har man självmant valt sitt yrke. Gillar man det inte kan man alltid byta.

Spänn av. Polisen som trots underbemanning, ständigt hotade och omgivna av lättkränGta svennepäron och curlade snorungar försöker göra sitt jobb.

Fatta hur många som åker dit i rutinkontroller. Alkohol, droger, stöldgods, stulna hojar, inga körkort osv osv. Klart att de får fråga dig vart du skall oavsett om klockan är 3 på natten. De gör sitt jobb. Hjälp dem.

Polisen kan fråga, självklart, men man behöver inte svara. Tycker det är bra att polisen finns och för att man försöker få bort personer som kör drogpåverkade eller fulla, utan körkort etc men när man agerar helt fel mot någon som är oskyldig och bestämmer sig för att "ge igen" bara för man blir filmad eller inte får svar på irrelevant frågor är bevis nog för att man alltid ska filma polisen. Om man agerar så över dessa petitesser, att man "ger igen", hur agerar polisen då om det skulle handla om något allvarligt och bli en rättssak?

Säkerligen så vill man som polis slippa florera på youtube.

För övrigt så är det väl inte tillåtet med en kamera fäst på hjälmen? så då kanske det inte är läge att dryga sig tänker jag!
Eller är det kanske tillåtet?? :va

Nu lägger jag inte upp några filmer på YouTube, men om jag skulle göra det så inser jag inte problematiken? Det finns kameror överallt, du blir filmad varje dag. Att ha kameran fäst på hjälmen är fullt lagligt.

Inte fan hade jag velat att nån filmade mig på jobbet, tänker att polisen förtjänar minst samma respekt som jag förväntar mig på mitt jobb.

Om du påstår något och det står ord mot ord i en tingsrätt, är ditt ord då mer värt än alla andras som inte arbetar på din arbetsplats? Ja? Är det då så svårt att förstå varför man vill ha bevis? Förväntad respekt?

Klart att det finns idioter även hos polisen som överallt annars. Men de som har en negativ syn på polisen i stort och har en allmänt dryg och dålig attityd gentemot polisen har kanske en anledning? Jag kan inte låta bli att tro att den anledningen ofta ligger hos dem själva.

Men kul att du lägger över deras problem och attityd på mig och att jag skulle vara dryg och ha dålig attityd bara för att jag filmar och står upp för mina rättigheter.

Hur som helst, jag gillar ditt inlägg Goodchild. Nu har jag ju inte läst hela ditt inlägg men jag gillar början. Påminner mig om när jag gick omkring i en medelstor stad i Mellansverige kl. 03 bärande på ett stativ. Blev stoppad av polis som undrade vad jag höll på med.

-Ska bara ta några nattfoton av eran vackra innerstad?
-Är du nykter?
-Ja, jag tror det.
-Du ska passa dig din jävel!
-Absolut konstapeln, kan du flytta ditt polisfordon så jag kan börja jobba?

Var i somras och hälsade på hos en gammal kompis som bor på annan ort då han blivit farsa. När jag skulle åka hemåt på natten så fick jag punka så jag hoppade av hojen och ledde in den på en angränsande mindre väg för att komma bort från trafiken. Hade tur nog med mig en reparationssats, en sådan med luftpåfyllare som drivs av kolsyrepatroner, så jag satte mig på huk vid bakdäcket och påbörjade reparationen. När jag kommit ungefär halvvägs stannar en polisbil till och ut hoppar två poliser. Utan att veta vad som hänt har man otrevlig ton och är befallande. Man utgår från att jag har något fuffens för mig trots att det enda man ser är en person som håller på att laga ett däck. När jag sätter på kameran och vänder hjälmen åt deras håll ändras deras attityd direkt, är inte det konstigt? Kanske för att det nu finns bevis på deras agerande.

"En polis stoppade mig för han tyckte det var konstigt att jag körde hoj kl 03 på en onsdag natt/morgon"

Var det jobbigt eller? Tänker du likadant när nån kör omkring på din stulna hoj o dom stoppar just den personen för deras magkänsla säger att nåt inte är som det ska? Du tycker kanske inte att man ska få bli stoppad om det inte är helt uppenbart att personen som stoppas just har begått ett brott?

Polisens jobb är att kolla så hojen inte är stulen, att den är påställd, skattad och försäkrad samt att föraren har körkort och inte kör drog- eller alkoholpåverkad. 60% av det kan man göra utan att stoppa föraren, speciellt när enda skälet att kolla detta är att fordonet framförs kl 03 på natten. Att sedan lägga sig i förarens privatliv hör inte till arbetsuppgifterna så var man är på väg eller varifrån man kommer, varför man kör fordonet vid en viss tidpunkt etc har man alltså inte med att göra.

Jävlas man med folk så jävlas dom tillbaka. Är man trevlig mot folk så är dom oftast trevliga tillbaka.

Du väljer själv hur du vill ha det.

Så att stå upp för sina rättigheter och värna om privatlivet är att jävlas?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle kunna skriva en hel bok om hur illa poliser bemöter en annan.... Klart nervärderande å dryg atityd.. Man kan säga att dom tror alltid att alla är bovar å bus typ.. Så jävla trött på de..
Större delen är rötägg, men träffat på trevliga oxå fast dom är inte många...
De är inte frågan att man är otrevlig mot dom utan de är alltid dom som börjar... Så klart man surnar till om man blir inte snällt å respektabelt bemött..
Sist jag vart stoppad så va dom trevliga... Lördagsmorgon typ vid 8... Nykterhetskoll å körkort.. Då vart jag trevligt bemött.. Får se hur de blir nästa gång...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Konstigt att somliga nästan alltid blir illa bemötta medans andra sällan blir det. Hade en kompis som tillhörde somliga och att han själv var hur jävla dryg som helst mot Polisen hade säkert inget med saken att göra *ironi*. Åtminstone begrep han själv varför det blev som det blev när han konfronterades med Polis och han bölade inte dagen efteråt om hur kränkt han hade blivit och vilka rättigheter han hade bla bla bla...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har också blivit stoppad av polisen när jag varit ute och testat hojen, jag gör det ofta nattetid just för att få tomma vägar. Aldrig blivit dåligt bemött ens de totalt tre ggr jag blivit stoppad för fortkörning med Sportstern. Men jag stänger ju alltid av motorn, tar av mig hjälmen och allt det där andra som ingår i vanlig etikett.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Goodchild, med tanke på din inställning och åsikter tror jag tyvärr att du för en bra tid framöver alltid kommer bli bemött med lite attityd från polisen.

Ett annat alternativ är att det är vinter och du har lite tråkigt så du bestämde dig att trolla lite :banana
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För 10 år sedan hade en sådan här tråd tagit en helt annan rikning.

Nu är det pretto delux som gäller

För 10 år sedan hade vi ett helt annat samhälle.
Det är inte pretto att vilja slå vakt om fundamenten till vårt samhälle.

Det har ingenting med partipolitik att göra. Precis vem som helst kan se att polisen har en otroligt mycket mer utsatt position idag, fler och svårare uppgifter och fram till nyligen - bristande uppbackning från staten att göra jobbet.

Just nu för stunden sprayas det pengar över polismyndigheten - mer än dom kan omsätta på ett vettigt sätt. Utbildningsplatserna som plötsligt öppnats upp kan inte fyllas eftersom inte tillräckligt många möter kraven, och de nya utbildningarna kommer under flera år att belasta den dagliga polisverksamheten istället för att lätta upp situationen.

Den som vill bevara eller rent av utveckla det samhälle vi har ser till att i vart fall inte jävlas med snuten.

Det finns ingen anledning att pruta på sin egen integritet eller rättigheter, men i vart fall jag väljer att försöka underlätta polisens arbete - så dom kan jaga iväg efter någon jag tycker förtjänar det bättre.
Är inte det rätt simpel logik?

Mina poliskontakter är uteslutande positiva. Jag har fått böter för än det ena, och än det andra. Ändå håller jag fast vid min åsikt: mina snutar är schyssta.
Jag har aldrig känt behov av att filma mina möten med dem - och hade jag gjort det hade det varit en episodfilm med pinsamma ursäkter, bortförklaringar och försök att snacka sig ur något alldeles uppenbart.


Jag passar också på att tacka alla poliser som tar sig tid och energi till att stanna motorcyklar klockan 3 på natten.

Det har faktiskt inte hänt mig ännu, men flera Ironbuttkompisar har rapporterat blåljus mitt i natten.
Snacket brukar gå: "Hej, vi ville bara kolla så det var rätt gubbe på rätt hoj så här dags. Vår skyltslagning sade att du är långt hemifrån."

Frågorna "varifrån" och "vart" är bara en standardfråga för att se om den man talar med svävar på målet, flackar med blicken eller verkar allmänt osäker på vad man håller på med.

Om man väljer att se det som att polisen och man själv står på samma sida så brukar det inte vara några problem.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top