Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du måste varit full när du skrev detta!
Men brinn inne du och låt dina barn ligga brännskadade tills de kan ta bussen in till sjukhuset.

Dal-Mausen

Förklara gärna mer ingående hur du tänkte när du skrev enligt ovan

Hur övertydlig måste ironin vara för att ni ska fatta?

Du, Dal-mausen, är ju överens i sak och att Adde78 får problem med förståelsen överraskar föga.

Norman, fatta att du måste använda färgglada gubbar för att "sätta din känsla" på inlägget! Det är ju bara för mycket begärt att folk ska förstå skriven text...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det enda jag har att tillägga i debatten är att jag anser att Kalla Fakta kraftigt och ensidigt gick åt polisen. Det var inte rätt. I debatten efteråt fanns det helt klart lämpligare debattörer att ta in än Sven Erik Alhem och Patrik Fürstenhoff. Frågan är om jag någonsin kommer att kunna titta på Kalla Fakta igen efter ett så kraftigt och dåligt producerat avsnitt. Tanken kommer ju onekligen att finnas där att man ensidigt gett utrymme för en del av sanningen men utelämnat annat. Ofta tar man ju upp ämnen som är lätta att moralisera över. Att välja sida åt den stora majoriteten är inte särskilt svårt. Många sympatiserar nog med mamman och flickvännen så som man presenterade videon och gav bakgrundsberättelse om mc-föraren. Utgången var tragisk och onödig. Men han hade valet att stanna när som helst. Huvudansvaret hade föraren och ingen annan. 22 år gammal borde han insett att det var dömt att misslyckas. Vi talar inte om en 15 åring på moped som har problem att tänka på konsekvenserna.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Bettskena! Får polisen begå grova lagbrott för att lagföra någon?

med 'grova lagbrott' syftar du på själva händelsen denna tråden handlar om. dvs från polisernas sida.

då du själv kommit fram till att poliserna 'begått grova lagbrott' men inte någon annan myndighet, agerar du bara som den simpla pöbeln som just vill vara jury, domare & bödel.

m.a.o är din fråga helt irrelevant.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Att skriva att polisen gjorde rätt är som att göra reklam för GIS filmerna. Signalerna poliserna skickar ut till allmänheten är ju helt uppåt väggarna. Min sambo är fly förbannad när hon får se sådana här filmer, och henne räknar jag in som allmänhet.

Kanske ska sätta sig i chevan och ramma lite hojar som kör för fort på våra vägar. Vi kan väl kalla det för ett civilt ingripande va? När en ung människa får sätta livet till, så har polisen misslyckats med sitt jobb. Oavsett om det är Palmes mördare eller en ung mc kille på 22!

Fast han fick ju sätta livet till för att han körde in i en bom och inte för att polisen ville få tag på honom. POlisen stod stilla när killen blåste förbi de vi Globen i 200 knyck, vem ska vi skylla på då ? Vem hetsade honom då ? Kanske ingen ? Kanske hans flickvän som från början förmodligen pressade stackaren att göra det han gjorde...

Jag förstår inte "hetsa" retoriken alls. Han körde ju i 200 vid Globen och vad jag förstår var det som triggade polisernas ingripande och efterföljande jakt. Ingen "hetsade" honom. Han stod nästan stilla på Sveavägen, hetsade Polisen honom även då när han kände sig tvungen att visa finger till de ?

Jag tror att Polisen statuerade ett exempel även om det innebar vissa risker säker. Ska polisen skita i byxorna för att ständigt bli anmälda och granskade och aldrig göra några ingripanden för att de innebär någon form av risk, får inte fast några brottslingar till slut. Det går alltid att hinna NÅGOT som är riskabelt.

Killen satte ju i system att göra detta. Han gjorde det kalkylerat och kallhammrat och det finns inget snack om "hets" här. Han var inte ny på detta och detta var ingen slump. Vi kanske kan snacka om inspiration som killar som GR stod för (å andra sidan lever ju fursten uppenbarligen och mår rätt bra) och vi kan snacka viss "hets" från flickvännens sida. Polisen gjorde det de borde ha gjort. Det här skickade ut signaler till likadana snubbar och nu vet de...det där med att polisen släpper de för att de kör fort nog är bara en myt. Det är rätt bra.
 
Last edited:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
Radar

Det finns flera olika radarstationer utplacerade i landet.

Jordens krökning begränsar räckvidden, men det drabbar mest primärradar (en radar som bara fångar radarekon) en modern radar läser dock inte av höjden själv, utan det är en transponder i helikoptern/flygplanet som rapporterar sin höjd (och annan information) till radarstationen.

Hej Peter

Du verkar veta vad du snackar om, tack för ditt svar. Är det så att helikopterns transponder eller mottagaren loggar/plottar detta och sparar viss tid?

Mvh HojSugen
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nu handlade programmet om granskning av polisens agerande, ska det vara så svårt att förstå?
De saker du efterlyser får naturligtvis granskas om någon lyfter den frågan.

Konstigt nog är det här på SportHoj som så många är förbannade och vill att hojåkaren ska granskas/dömas, egentligen är det ju en fantastisk självinsikt, tänk om polisen hade varit lika självkritiska. Men som sagt det var inte vad granskningen handlade om. DubbelPungt

HojSugen

Du kan väl fan inte rycka loss polisens agerande ur ett sammanhang. PRogrammet var ju vinklat på ett sådant sätt att det var klart att man ville skylla på någon och inte göra någon form av opartisk analys.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Fast han fick ju sätta livet till för att han körde in i en bom och inte för att polisen ville få tag på honom. POlisen stod stilla när killen blåste förbi de vi Globen i 200 knyck, vem ska vi skylla på då ? Vem hetsade honom då ? Kanske ingen ? Kanske hans flickvän som från början förmodligen pressade stackaren att göra det han gjorde...

Jag förstår inte "hetsa" retoriken alls. Han körde ju i 200 vid Globen och vad jag förstår var det som triggade polisernas ingripande och efterföljande jakt. Ingen "hetsade" honom. Han stod nästan stilla på Sveavägen, hetsade Polisen honom även då när han kände sig tvungen att visa finger till de ?

Jag tror att Polisen statuerade ett exempel även om det innebar vissa risker säker. Ska polisen skita i byxorna för att ständigt bli anmälda och granskade och aldrig göra några ingripanden för att de innebär någon form av risk, får inte fast några brottslingar till slut. Det går alltid att hinna NÅGOT som är riskabelt.

Killen satte ju i system att göra detta. Han gjorde det kalkylerat och kallhammrat och det finns inget snack om "hets" här. Han var inte ny på detta och detta var ingen slump. Vi kanske kan snacka om inspiration som killar som GR stod för (å andra sidan lever ju fursten uppenbarligen och mår rätt bra) och vi kan snacka viss "hets" från flickvännens sida. Polisen gjorde det de borde ha gjort.

Skrev inte att Christoffer va oskyldig till olyckan. Utan att efterföljande ej gick korrekt till! Är skillnad på att sitta på en hoj som är byggd för höga hastigheter, än att försöka leka GIS i en saab ute bland folk. När dom väl insatta i hur polisen får agera säger att dom har begått brott så kan inte jag säga emot.
 

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
Ska polisen få bryta mot lagen och framkalla livsfara för tredje man för att lagföra!

med 'grova lagbrott' syftar du på själva händelsen denna tråden handlar om. dvs från polisernas sida.

då du själv kommit fram till att poliserna 'begått grova lagbrott' men inte någon annan myndighet, agerar du bara som den simpla pöbeln som just vill vara jury, domare & bödel.

m.a.o är din fråga helt irrelevant.

God morgon BeSken

Du och jag är fria att anklaga och kräva rättvisa (demokrati), de som ska lagföra poliserna ska utrycka sig i termen att poliserna är misstänkta för det de anklagas för till saken är prövad i erfordeliga instanser.

Förstår du nu då? Du är välkommen att svara ja eller nej på rubriken...

AlltidHojsugen
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Du som har koll på detta, var står LFV:s radar och med vilken precision kan kan de mäta inom aktuellt område med tanke på Jordens krökning, dalgångar, kullar och byggnader?
Källa på de?

HojSugen:tummenupp

Den mäter från havsnivå och stora delar av Stockholm ligger en bra bit över havet så du kan dra av 40-60m på många ställen.

Över Haninge var den under en period nere på 190-220 meter enligt radar så räkna med att den var som lägst på ca 150 meter.

Jag är dock fortfarande tveksam, tror fortfarande den var lägre då ljudet över mitt hustak var öronbedövande och här utanför mig landar det en och annan ambulanshelikopter som går lågt över taken.

Men tekniken ljuger väl inte? ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men att man kör fort innebär inte att man kommer att skylla på polisen när det går åt helvete. Eller ens att man skulle försöka dra. Jag har vurpat 2 gånger, båda gångerna berodde det på att jag var kass, inget annat.

Skriver man att man aldrig kör 200kmh med sin sporthoj så är det dock löjligt.

Nu kan jag inte skriva att jag aldrig kör över 200km/h med min sporthoj, men förra säsongen var det dagens sanning. :D Den gick bara i 170.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En liten fråga? Varför sätter polisen sekretess på filmen för, om allt har gått rätt till? :va

För att undika att murvlar som Ekdahl använder filmen för att göra en såpa om det här ?
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Vad är det för trams!.
Mc föraren blev jagad för ringa trafikförseelser låter det som på vissa, visst. Men då är ju all rattonykterhet :fyllisar också bara trafikbrott. Lika så drograttfyllor och annan vårdslöshet där det sker dödliga utgång på löpande band.
Denna mcförare gjorde en likgiltig vansinnesfärd, grov vårdslöshet där han riskerade livet på hundratals kanske tusentals människor livet. Så väl kvinnor som barn och allmän ödeläggelse.
Utan körkort! och utan några som helst erfarenhet eller kunskaper på att framföra fordonet.

En sådan förare ska ha polispådrag bara utav hel... och polisens uppgift är att signalera och varna andra trafikanter för att undvika en eventuell olycka. Det är som att stoppa ett godståg utan lokförare om mcföraren är likgiltig och icke förmögen att ta ansvar för sina handlingar som tidigt upptäcktes i det här fallet.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
God morgon BeSken

Du och jag är fria att anklaga och kräva rättvisa (demokrati), de som ska lagföra poliserna ska utrycka sig i termen att poliserna är misstänkta för det de anklagas för till saken är prövad i erfordeliga instanser.

Förstår du nu då? Du är välkommen att svara ja eller nej på rubriken...

AlltidHojsugen

vad du inte förstår, är vad du själv skrivit;

då du själv har kommit fram till att poliserna 'begått grova lagbrott' men ingen annan och då menar jag inte sådana som du och andra 'privatspanare', är frågan i sig irrelevant.

i ditt fall, har du redan dömt poliserna. däremot inte en instans utformad efter demokratins alla regler. som skyddar bla dig och den lynchmobben du förespråkar.

sluta upprepa dig själv och gå vidare.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du måste varit full när du skrev detta!
Men brinn inne du och låt dina barn ligga brännskadade tills de kan ta bussen in till sjukhuset.

Dal-Mausen

Förklara gärna mer ingående hur du tänkte när du skrev enligt ovan

Jag var grovt ironisk mot HojSugen.
Skrev först första stycket med bara polisen men fick ett gilla från honom så han fattade inte vinken, så jag överdrev grovt med två till men det framgick visst inte då heller :gnissla
Förstår att det inte framgick då det uppenbarligen verkar finnas människor som tycker så som jag skrev, vilket är helt jävla skrämmande.

Visst kan man tycka att polisen överdrev något i detta fall, men man är alltid så efterklok när man vet alla svar.
Vi vet nu att han stack för han inte hade körkort, men vad fan säger att han inte stack för att han just mördat någon?
Sekunden man väljer att sticka för ett bötesbelopp så är man väl att anse som någon som sticker av någon annan anledning.
Finns ju ingen normal människa som flyr polisen utan att ha mördat någon.
Eller ska man tänka så hela tiden såfort någon ökar farten o drar, "ääh, tyckte jag kände igen bilen från dedär mordfallet vi prata om imorse så tänkte stoppa honom men han drog ju iväg så då antog jag att han bara var rädd att få 1500 i böter."

:va
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag var grovt ironisk mot HojSugen.
Skrev först första stycket med bara polisen men fick ett gilla från honom så han fattade inte vinken, så jag överdrev grovt med två till men det framgick visst inte då heller :gnissla
Förstår att det inte framgick då det uppenbarligen verkar finnas människor som tycker så som jag skrev, vilket är helt jävla skrämmande.

Visst kan man tycka att polisen överdrev något i detta fall, men man är alltid så efterklok när man vet alla svar.
Vi vet nu att han stack för han inte hade körkort, men vad fan säger att han inte stack för att han just mördat någon?
Sekunden man väljer att sticka för ett bötesbelopp så är man väl att anse som någon som sticker av någon annan anledning.
Finns ju ingen normal människa som flyr polisen utan att ha mördat någon.
Eller ska man tänka så hela tiden såfort någon ökar farten o drar, "ääh, tyckte jag kände igen bilen från dedär mordfallet vi prata om imorse så tänkte stoppa honom men han drog ju iväg så då antog jag att han bara var rädd att få 1500 i böter."

:va

ironin är död även på sporthoj.com:död
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Den mäter från havsnivå och stora delar av Stockholm ligger en bra bit över havet så du kan dra av 40-60m på många ställen.

Över Haninge var den under en period nere på 190-220 meter enligt radar så räkna med att den var som lägst på ca 150 meter.

Jag är dock fortfarande tveksam, tror fortfarande den var lägre då ljudet över mitt hustak var öronbedövande och här utanför mig landar det en och annan ambulanshelikopter som går lågt över taken.

Men tekniken ljuger väl inte? ;)

Den ljuger väl ungefär lika mkt som att Polisens helikopter-film "försvann" pga tekniskt fel. Sker det ett heroiskt ingripande där de följer alla plikter och skyldigheter till punkt och pricka, då blir det aldrig något "tekniskt fel", visst är det märkligt?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Att L.Ekdahl lägger skulden på polisen var kanske inte så förvånande. Tycker inslaget är en tragisk uppvisning i dåligt omdöme från samtliga håll. Att killen öht sätter sig på en hoj och dessutom drar med dig flickvännen (eller var det kanske hon som som drog med honom....) på sin katt och råttalek är helt obegripligt och helt hans eget ansvar.
Hade polisen rätt att ingripa? Självklart. Var insatsen proportionelig? Nej det tycker inte jag och dessutom borde man klippt honom mkt tidigare, tex inne på Svea. Poliserna blev provocerade och agerade riktigt klantigt.

Tjejen ska tacka sin lyckliga stjärna att hon fortfarande är i livet. Förhoppningsvis tänker hon sig för en extra gång innan hon sätter sig bakpå en hoj igen där piloten har mer passion än omdöme.

Dålig press för mckollektivet är det tveklöst. Hoppas att det inte triggar svenne banan att göra ett eget ingripande nästa gång vederbörande blir förbannad på en hoj som blåser förbi på insidan....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top