Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Nu är Du lite svår att följa med tanke på tidigare inlägg och Din uppfattning om diskussion verkar inte sådär överhövan inriktad på kommunikation och att ta intryck men... jag vill lämna några korta kommentarer och frågor:


Känns ju tryggt, gäller detta även hojtjuveri, stöld, misshandel, väpnat rån etc? Är det bara isolerat till trafiklagstiftningen, varför då så upprörd över polisens agerande? Dom är ju bara människor, bör väl bara få ta ut svängarna på samma sätt? Men det gäller kanske egentligen bara just Dig?


Läser vi samma tråd? De flesta kommenterar trådens ämne och den tragiska upplösningen, inte många diskuterar sin egen körning och drar paralleller till den. Vad de flesta begär är att SH-förare inte uppträder som ynkryggar, döljer sin identitet och försöker smita undan sitt ansvar. Försök förstå att vi är många med genuint mc-intresse som vill fortsätta åka sporthoj även på gata, vi vill inte mista den möjligheten bara för att Du och fler med Dig inte förstår att Samhället inte erbjuder Dig en gratis lekplats i allmän trafik. Sorry.


Var läser Du det? Ett fel från polisen (de flesta verkar anse att vissa inslag i jakten går utöver lagar och förordningar) kan ju aldrig urskuldra förarens beteende? Om vi kan vara överens om att polisjakten med de två bilarna gick till överdrift, är vi också överens om att killen aldrig skulle ha satt sig på den hojen på allmän väg? Inte heller medvetet leta snutjag?


Sälj den! Fort som tusan - skulle Din åsikt vara representativ för annat än ett fåtal skulle de totalförbjudas, och det bums! Förvänta Dig i vart fall ingen sympati, håll käft och fortsätt åka snålskjuts på de riktiga SH-åkarna.


Mmm, så inte ens fri fart på en bana var tillräckligt? Att inte skrämma skiten ur de övriga förarna och klara en omkörning på banan var för mycket att hantera? Gediget, känns verkligen tryggt...


Och tre inlägg senare tar Du dina straff som en man? Igen? Nej vet Du vad, konsekvens verkar inte heller vara Din bästa sida.


Varför inte det? Gör det ont? Tycker Du att Du är tuff? Varför inte prova att hålla farten förbi en förskola, ett ridhus, genom ett samhälle? Du kanske skulle gilla det? Vad vinner Du på att reta polisen? Vad tillför Du när nästa SH-åkare faktiskt stannar och tar sitt straff? Eller vill Du fortfarande bara leka hardkåår rebell för att just Du ska må bra och det ska låta bra vid nästa fikapaus?


Så - för att folk kör fort på allmän väg har man inte rätt att tycka att det går till överdrift när körkortslösa barn leker åutlaw och medvetet provocerar fram livsfarliga situationer på vägen? Denna tråd handlar inte om farter i sig, det handlar om en specifik händelse med tragiskt slut. Nu gäller min åsikt naturligtvis riktiga mc-förare med körkort, utbildning och erfarenhet. Och som kan föra sig på en bana utan att skrämma skiten av övriga förare.

I rest my case...

"Nu är Du lite svår att följa med tanke på tidigare inlägg och Din uppfattning om diskussion verkar inte sådär överhövan inriktad på kommunikation och att ta intryck men... jag vill lämna några korta kommentarer och frågor:"

Om du inte förstår är det mitt bekymmer?

"Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet"

En verklighetsbeskrivning de flesta i Stockholm & antagligen resten av Sverige lever efter men inte vågar stå för i detta sammanhang.

"Nej nu är jag trött på detta hyckleri."

Att säga en sak & gör en annan är hyckleri - Jag möter dagligen galningar som kör värre än mig. Skillnaden är att jag står för vad jag gör. Därför borde de reflektera över hur de själva kör innan de dömer någon annan.

"Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst...
...Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack"


Du är dåligt påläst, läs inläggen som försvarar polisinsatsen som felfri & döds olyckan som MC förarens eget val.

"Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg"

Jag är inte ensam om den åsikten, skulle snarar säga att en majoritet delar den även om de väljer vägar för att rasa av sig, dock allmännavägar. så jag håller inte käft & säljer inte. Vad menar du med åka snålskjuts på riktiga SH åkare? Vad är en riktig SH åkare - är du det??

"Mmm, så inte ens fri fart på en bana var tillräckligt? Att inte skrämma skiten ur de övriga förarna och klara en omkörning på banan var för mycket att hantera? Gediget, känns verkligen tryggt"

Ummm läs vad jag skriver.

"Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det"

"Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja"

Enkelt åker jag dit tar jag mitt straff, kan jag smita gör jag det.

"Jag håller aldrig hastigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. Eller så ofta jag kan"


Det går inte att hålla hastigheten på min hoj.

"Så därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare"

Min kritik handlar om folk med A-kort som kör vildare än mig men som på forumet anlägger en skenheligt laglydig fasad.
För övrigt har du inte läst vad jag skrivit eller kunnat tolka budskapet där av dina i mina ögon snurriga frågor. :dummer
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pusst, man blir matt bara av att läsa små fragment av tråden. Och vilket djäkla påhopp/agressioner vissa trådskrivare visar. Verkar nästan sjukligt eller så är det bara ett tecken på att man är engagerad/tar åt sig/känner sig trampad på tårna personligen.

Tråden handlar om Christoffer (hans beslut/konsekvens) och polisen (beslut/konsekvens) och i viss mån påverkan på Christoffers anhöriga samt oss andra som tagit del av hela händelsen. Ja, ja, skall ni anmärka ord så handar tråden om programmet Kalla fakta men vi kan väl vara lite djupare än så!

Läser man enstaka inlägg kan man få uppfattningen att det finns de som tycker att alla var felfria (beroende på vilket inlägg man läser för tillfället). Andra inlägg ger en helt motsatt bild nämligen att det enbart är den enes fel (beroende på vilket inlägg man läser).

Det är bra att det läggs fokus på händelsen som sådan. Men inte för att detaljgranska just det här enskilda fallet. Av den anledningen att det går inte att göra ogjort. Christoffer är tyvärr död och poliserna kan heller inte "backa bandet" och agera/säga annorlunda. Gjort är gjort.

Det viktiga blir vad som kommer ut av den förändringsprocess som förhoppningsvis startas hos BÅDA parter (polis/hojåkare med extremt beteende). För sker ingen förändring alls någon stans kommer det hända igen, och igen, och igen...

Skall det förändras, vilket det SKALL, så måste det ske förändringar "i BÅDA lägren". Polisen måste ta ansvar för att förändra inom sin organisation (och samtidigt lyckas med konststycket att kunna lagföra brottslingar vilket ÄR deras uppgift oavsett vad jag/du tycker).

Men vi hojåkare måste OCKSÅ ta ansvar så länge vi inte vill bli uthängda som vårdslösa idioter som skiter i lag och ordning fullständigt med stor risk för kraftigt motstånd från "Svensson" som är bra många fler (och starkare) än oss och som med lätthet med hjälp av media & myndigheter kan föbjuda det vi älskar (att köra hoj).

Skit för tillfället i att fokusera på de fel polisen gör/gjorde av den anledningen att det kan du/jag inte påverka. Fokusera i stället på vad KAN du/jag/vi göra/påverka. Kan du påverka/förändra dig själv, dina kompisar? Självklart kan du/jag/vi göra det. Kravet som ställs är att du/jag/vi VILL!

Så huvudfrågan blir då VILL DU?

// Niklas
 
Last edited:

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Det kommer snart komma en ny tråd som behandlar denna artikel som aftonbladet publicerade idag, fallet är dock sen 2009 men skall tas upp igen verkar det som.

Det är klart att polisen ska jaga buset, så länge de inte riskerar andra liv än föraren så skiter jag i vilka hastigheter de håller.

Känner sig föraren stressad pga av polisen så bör han/hon stanna självmant.

Släpper man efter för mycket så kommer man förr eller senare även släppa efter när man jagar bankrånare, man riskerar ju att de också kör ihjäl sig.

Nu är det ju tragiskt att Christoffer dog, men det är endast han själv som styrde över sitt liv.

Observera att ovanstående inlägg endast reflekterar mina egna värderingar och tankar, detta skall alltså inte anses som rätt eller fel utan bara är ytterligare en åsikt i detta spektakel till diskussion.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
"Den nya skylten skulle kunna kallas ”HFF-skylt” – Hänsynslös FordonsFörare – och kunna köpas på närmaste bensinmack av alla som känner med sig att de redan från början bestämt sig att köra ifrån polisen till varje pris, om det så gäller en trasig baklykta, om så de själva och alla i deras närhet skall dö på kuppen.

Det fordon – oavsett vilket – som har skylten fäst baktill är fredad, och totalförbjuden för polis att ens följa efter. När ett polisfordon ser en sådan skylt måste det ögonblickligen vända och åka med blåljusen på från fordonet med HFF-skylten, för att skapa ett så stort avstånd som möjligt och inte hetsa föraren i fordonet."


:rofl :lol :rofl :lol :rofl :lol :rofl:lol
Finns redan. Det kallas för 'Rensad bakdel' Utan regskylt, reflex och med värdelösa blinkers har man tydligt deklarerat sin avsikt.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Finns redan. Det kallas för 'Rensad bakdel' Utan regskylt, reflex och med värdelösa blinkers har du tydligt deklarerat din avsikt.

Det spelar väl ingen roll hur knarren ser ut utan hur man uppför sig sig.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Det spelar väl ingen roll hur knarren ser ut utan hur man uppför sig sig.

Klart att det gör. Om man saknar regskylt eller kör med icke godkända blinkers etc. bryter man ju mot lagen, och polisen bör då stoppa fordonet till varje pris, även om det innebär att kalla in helikopter och otaliga enheter och jaga på varvstoppet i full trafik. Det bästa vore om polisen hade stannat precis alla hojar de ser, man vet ju aldrig vad det kan vara för brottsling som sitter på. Det är vad man har lärt sig av den här tråden.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det spelar väl ingen roll hur knarren ser ut utan hur man uppför sig sig.
Det verkar dock hänga ihop. Borttagen regskylt brukar inte hänga ihop med `hänsynstagande körning` precis. Miniblinker och reflex hör väl inte riktigt hit. Det kan jag medge, men att dölja sin identiet säger i alla fall mig en hel del.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det verkar dock hänga ihop. Borttagen regskylt brukar inte hänga ihop med `hänsynstagande körning` precis. Miniblinker och reflex hör väl inte riktigt hit. Det kan jag medge, men att dölja sin identiet säger i alla fall mig en hel del.

Kanske det - inte vet jag. Själv har jag ingen skylt på 2 av mina hojar, den treje har en liten skylt. Mest för att en miniskylt ger samma böter som ingen och då kan jag lika gärna skita i det. Några blinkers har jag inte alls på någon just nu, bak alltså. Kankse skruvar jag på lite skylt om jag hittar en snygg hållare...Speglar har jag bara på bara en...Det var dock länge sen jag åkte dit för fortkörning och jag kör inte vårdslöst. Snutarna har släppt mig ett antal ggr med bara varning för dessa brister och skakat på huve med "en medelålders småbarns far kan man väl vänta sig mer av, men ok för denna gång...". En reg skylt säger ju egentligen inte så mycket om förarens identitet...utan om vem som äger hojen ju så det där med att dölja identiteten...
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hittade ett gammalt klipp på samma tema. Även här får polisen order om att avsluta jakten men ignorerar detta - I slutet kör killen av vägen.
http://youtu.be/c2RxksqYkzM

Jo, man har precis i morse lagt upp samma "gamla" klipp på Aftonbladets hemsida och påstår att det är en ny jakt som slutar i katastrof. Den är så ny att den inträffade hela 2 år FÖRE Christoffer körde ihjäl sig. Men vad gör man inte för att skapa debatt och sälja lösnummer!?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Kanske det - inte vet jag. Själv har jag ingen skylt på 2 av mina hojar, den treje har en liten skylt. Mest för att en miniskylt ger samma böter som ingen och då kan jag lika gärna skita i det. Några blinkers har jag inte alls på någon just nu, bak alltså. Kankse skruvar jag på lite skylt om jag hittar en snygg hållare...Speglar har jag bara på bara en...Det var dock länge sen jag åkte dit för fortkörning och jag kör inte vårdslöst. Snutarna har släppt mig ett antal ggr med bara varning för dessa brister och skakat på huve med "en medelålders småbarns far kan man väl vänta sig mer av, men ok för denna gång...". En reg skylt säger ju egentligen inte så mycket om förarens identitet...utan om vem som äger hojen ju så det där med att dölja identiteten...

Blev du stoppad för att du saknade skylt, eller var det något annat som fick dem att reagera.?

Och sedan, hur ofta sitter det någon annan än ägaren på hojen? Om hojen inte är stulen så är ägaren inte långt bort.

EDIT: Om jag inte stått ut med orginalskylten så hade jag satsat på miniskylt. Jag tror att det väcker mindre uppmärksamhet hos Brörerna Grip med en väl synlig miniskylt än en saknad skylt.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Det här snacket om att föraren känner sig stressad när han blir jagad,vad är det för skitsnack,
Han har gjort ett aktivt val när han väljer att inte stanna,så vad är problemet,sen om vissa vill leka gr så är det bara sorgligt.
Det enda klagan på snuten är väl att dom skulle använt blåljus i civilbilen,och stoppat mc,n redan inne i stan när han stog still,då han redan kört mot rött,och saknar nr-skylt.
Ekdahl,citat,genuint hojintresse,,jävla sopa,hade dödskörningen inte hänt så skulle väl samme man säga att varför görs inget åt dessa vansinneskörningar.:huve
 
Last edited:

Över1

Bannad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
Mellan benen
Hoj
Din fru
Hade han kört ifrån polisen skulle han sitta här och skryta om hur duktig han är.
Nu körde han istället omkull och då är det självklart någon annans fel.

Repriserna fortsätter på SH hela 2012.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Där ser man - Jag har sett det förut, men hittade det idag av en slump när jag roddade med mitt YT-konto.

Jo, man har precis i morse lagt upp samma "gamla" klipp på Aftonbladets hemsida och påstår att det är en ny jakt som slutar i katastrof. Den är så ny att den inträffade hela 2 år FÖRE Christoffer körde ihjäl sig. Men vad gör man inte för att skapa debatt och sälja lösnummer!?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Blev du stoppad för att du saknade skylt, eller var det något annat som fick dem att reagera.?

Och sedan, hur ofta sitter det någon annan än ägaren på hojen? Om hojen inte är stulen så är ägaren inte långt bort.

Skylt, ibland rutinkontroll då de vinkar in framifrån och vet inte om att skylten saknas och sen märker att den inte finns där. Senast på Mälaren runt förra året. Oftast bara för att jag kör där man inte får köra i innerstan. Ibland vill de ge pekpinnar på temat att "köra i surfshorts och tshirt" ...sånt. Saknar man skylt så drar det till sig uppmärksamhet, men kör man inte som en jävla tattare och stannar när de vill så brukar det lösa sig. Jag vet inte om de kör en i belastningsregistret för att se om man är drägg eller inte, men på det hela tycker jag att jag får rätt mycket slack av snutarna om de inte uppenbarligen har mens just den dagen och om jag inte ägnar mig åt rätt flagranta fall av idiotier.

Vid ett antal tillfällen är det helt uppenbart att de ser att jag inte har skylt för de kommer ju bakom mig på 50 el 70 sträcka och kör de förbi så saktar de in och kollar lite och kör vidare istället för att stoppa mig. Därför har jag svårt att se de som illvilliga, rabiata, hämndlystna och oansvariga jävlar som bara vill jävlas med en och preja en i diket. Fast å andra sidan kombinerar jag inte skyltlöshet med 285 på en trafikerad väg, figervisnigar, körkortslöshet och sånt...
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Skylt, ibland rutinkontroll då de vinkar in framifrån och vet inte om att skylten saknas och sen märker att den inte finns där. Senast på Mälaren runt förra året. Oftast bara för att jag kör där man inte får köra i innerstan. Ibland vill de ge pekpinnar på temat att "köra i surfshorts och tshirt" ...sånt. Saknar man skylt så drar det till sig uppmärksamhet, men kör man inte som en jävla tattare och stannar när de vill så brukar det lösa sig. Jag vet inte om de kör en i belastningsregistret för att se om man är drägg eller inte, men på det hela tycker jag att jag får rätt mycket slack av snutarna om de inte uppenbarligen har mens just den dagen och om jag inte ägnar mig åt rätt flagranta fall av idiotier.

Vid ett antal tillfällen är det helt uppenbart att de ser att jag inte har skylt för de kommer ju bakom mig på 50 el 70 sträcka och kör de förbi så saktar de in och kollar lite och kör vidare istället för att stoppa mig. Därför har jag svårt att se de som illvilliga, rabiata, hämndlystna och oansvariga jävlar som bara vill jävlas med en och preja en i diket. Fast å andra sidan kombinerar jag inte skyltlöshet med 285 på en trafikerad väg, figervisnigar, körkortslöshet och sånt...

Jag håller med dig i det mesta du säger. Mina erfarenheter är liknande. Jag tror att du har fattat, vad många andra bikers inte har fattat:

Visar du en grundhänsyn mot din omgivning och sköter dig skapligt, och inte beter dig som en potentiell fängelsekund, så kommer Bröderna Grip att vara ganska förlåtande. Många gånger kommer de att nöja sig med tillsägelser istället för åtgärd/böter.

Jag tror precis som du, att de gör en personlighetsbedömning på plats. De kanske inte kollar något register, men de yttre tecknen lär inte gå dem förbi. Tribaltatueringar, uppkäftighet, ovårdat språk, olagliga modifieringar av hojen m.m. kommer definitivt att påverka deras vilja att driva lagen mer eller mindre hårt. Fucko-faktorn spelar definitivt roll.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Sund inställning ;)

Vad jag har för hoj och hur fort jag kört har absolut I-N-G-E-N-T-I-N-G att göra med denna tråd, detta ämne och framför allt inte med on/offroad:s inlägg att göra. Vad som möjligen har med tråden och citatet att göra är att jag:
- försöker köra med insidan av pannbenet, förutse risker och behålla rimliga marginaler.
- tränar så ofta jag kan och har möjlighet för att utveckla min körning och öka marginalerna. På bana.
- försöker undvika att reta medtrafikanter och boende längs vägarna där jag far fram.
- håller farten vid fartkameror, sänker duktigt genom samhällen och tar hänsyn vid lekplatser, skolor etc.
- pröjsar för mina överträdelser. Cyklar någon längre period vid behov.

Jag hoppas det besvarar Din fråga:)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag lovade tidigare i tråden att stänga ned den om ordval och personliga påhopp inte upphörde.
Gjorde misstaget att åka bort några dagar och hade nu mailkorgen full med anmälningar av olika slag.

Den här tråden är klar nu. (Inget ont mot de allra senaste inläggen här ovan.)

Mvh Peter
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top