Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
EDIT: 21:30 ska det vara!

Vill passa på att påminna alla om kvällens Kalla Fakta program som går på TV4, där dom granskar polisens arbete och agerande runt polisjakten och dödskörningen av Christopher Andersson.

http://www.tv4.se/1.2614269/2012/04/18/kalla_fakta_granskar_polisjakt

Ska bli intressant att se/ höra vad slutsatsen och framförallt konsekvenserna av detta program blir i fortsättningen.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Min slutsats är klar, jag har sett hela polisvideon. Hörde att herr Eklund kommer att påstå i programmet att det "var det värsta han sett" och då menar han polisens agerande. Själv såg jag värre saker i varenda program av fuskbyggarna.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Min slutsats är klar, jag har sett hela polisvideon. Hörde att herr Eklund kommer att påstå i programmet att det "var det värsta han sett" och då menar han polisens agerande. Själv såg jag värre saker i varenda program av fuskbyggarna.

Förstår precis vad du menar, och det är exakt det jag är fundersam kring. Hur blir det i framtiden, kommer polisen "våga" jaga sporthojar, eller blir det tvärt om, att det är rättfärdigat att jaga dom till panik med alla tänkbara resurser? :va

Lite hur man än vrider och vänder på det (om det inte rinner ut i sanden) kommer det att bli en ändring i inställning hos Polisen när det gäller detta..
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Tyvärr lär det bara stärka bilden av hojåkare som wannabe-outlaws som man inte vill ha bland andra trafikanter.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Också lite orolig för konsekvensen av det här.. Nästan oavsett utgång.

Med felmarginal för att poliser också är individer och agerar olika, så känns det som att de haft en rätt bra "balans" på hur långt de går i förhållande till omständligheterna. Även i det här fallet tyckte jag dem agerade proffsigt och korrekt. Att killen sen valde att kötta in i en vägbom i 200 km/h för att slippa stå för sina förseelser är knappast något polisen behöver ha på sitt samvete.

Om de däremot försöker preja någon av vägen (som det visats exempel på tidigare) för nåt litet bakhjulsåka i all ensamhet eller nån snällare fortkörning, då har vi rätt att demonstrera och spärra av huvudleder a´la franska bönder.

--------------

Sviterna av det här kommer förhoppningsvis inte betyda nån förändring. Risken är dock att vi antingen aldrig nånsin får tillbaka våra stulna hojen och att påtända, körkortslösa idioter fortsätter höja våra premier. Eller att vi blir laglösa och prejade av vägen diRreCkT för eftermarknadssystem och miniblinkers.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Skall allt se det, dock (av det jag sett) så tycker jag inte polisen gjorde fel? Kanske ändrar uppfattning ikväll men man har ju sett betydligt värre agerande av polisen..

Dock borde man väl ha det i åtanke att räjsar med sheriffen så kommer dom säkerligen gasa dom med..?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
"Tjejen" och Christophers mamma, (som jag förstått det) är väll de 2 som drivit på/ fram denna process efter att polisens rapport visade på att de inte begått något fel. Personligen, av filmen att döma kan jag tycka att det är löjligt att det är så många poliser som jagar hojen.

Varför släpper inte polisen som filmar jakten när han blir ifrån körd och låter hans kollegor ta över som är närmare hojen. Ytterst märkligt att Polisen då ligger och kör om bilar på motorvägen i över 240km/h utan att han ser det han jagar.. Det är där jag tycker det stora felet ligger i deras agerande. Inte att de jagar hojen utan att de har någon "superhjälte-inställning".

"Jag såg han, nu ska JAG haffa han!!"
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det är där jag tycker det stora felet ligger i deras agerande. Inte att de jagar hojen utan att de har någon "superhjälte-inställning".

"Jag såg han, nu ska JAG haffa han!!"

Äääää, dom fick ju aldrig fatt i Ghostrider, du kan ju fatta i vilken frustation Stockholmspolisen lever i:näsblod
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Som förälder så hade jag aldrig låtit grabben köra hojen!
Har själv barn som tragglat med körkort och deras nya hoj har stått i garaget.
Fö så frågade de inte om de fick köra utan kort!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Oavsett vad som sägs så kommer det inte vara positivt för oss motorcyklister. All press om sånt här är dålig press.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Äääää, dom fick ju aldrig fatt i Ghostrider, du kan ju fatta i vilken frustation Stockholmspolisen lever i:näsblod

Klart det är lite extra "kul" att jaga någon sporthoj (som ser ut som GR) än att stå och ta utanför en lågstadieskola och plocka fortkörare på 30-sträckan samtidigt som en jobbig unge står och frågar om han får hålla i Pistolen.

Men återigen, de är utbildade för att hålla lugnet oavsett vad som händer, men självfallet är de bara människor som alla andra, har man dock vissa extraordinära privilegier i sitt arbete som vanliga civilister inte besitter har man även andra typer av krav och skyldigheter.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
...

Varför släpper inte polisen som filmar jakten när han blir ifrån körd och låter hans kollegor ta över som är närmare hojen. Ytterst märkligt att Polisen då ligger och kör om bilar på motorvägen i över 240km/h utan att han ser det han jagar.. Det är där jag tycker det stora felet ligger i deras agerande. Inte att de jagar hojen utan att de har någon "superhjälte-inställning".

"Jag såg han, nu ska JAG haffa han!!"

Dom säger väl något i stil med "det här var juh kul" när dom blåser omkring bland allt medborgarpatrask i 200+ blås, så dom är nog minst lika korkade som den GR wannabee dom "jagar", om inte ännu mer korkade som inte förstår att det har större konsekvenser när dom buskör med tjänstebilen. För det är tamigfan inget annat än ren buskörning när han redan dragit ifrån dom med några kilometers mellanrum...

Men men, grabben hade bara sig själv att skylla för hur det slutade. Med det sagt så lär det här drabba hela hojkollektivet hur det än slutar :huvet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inga vinnare i den här historien.
Skönt att tjejen klara sig.

RIP
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
För det första vill jag be moderatorerna behålla den här tråden nu, då programmet visas så kommer diskussionen behövas och även om det skrivs saker som kanske inte är helt genomtänkta så tror jag att tråden behövs.

Som vanligt så kommer Ekdahl att pressa fram sin egna sanning istället för att bara vara moderator för en diskussion. Den karln är helt makalös och skall alltid ta fram en syndabock och det tragiska är att han redan bestämt sig för vem den syndabocken är.
Så nej, det här är inte "Kalla Fakta" som programmet väljer att kalla sig... det här är "Ekdahls Sanning".

"Tjejen" och Christophers mamma, (som jag förstått det) är väll de 2 som drivit på/ fram denna process efter att polisens rapport visade på att de inte begått något fel. Personligen, av filmen att döma kan jag tycka att det är löjligt att det är så många poliser som jagar hojen.

Varför släpper inte polisen som filmar jakten när han blir ifrån körd och låter hans kollegor ta över som är närmare hojen. Ytterst märkligt att Polisen då ligger och kör om bilar på motorvägen i över 240km/h utan att han ser det han jagar.. Det är där jag tycker det stora felet ligger i deras agerande. Inte att de jagar hojen utan att de har någon "superhjälte-inställning".

"Jag såg han, nu ska JAG haffa han!!"

Ganska enkelt, de måste få tag på föraren när han stannat motorcykeln och då är en efterföljande patrull väldigt viktig tillsammans med helikoptern... eller skall helikoptern begära att andra närliggande patruller släpper vad de håller på med för att eventuellt plocka föraren när bensinen tar slut? Hade man kört på det viset hade det varit betydligt fler patruller inblandade än de 24 som det blev nu, även om det är väldigt många men jag gissar att antalet ökade drastiskt då det rapporterades om allvarlig olycka vid infarten till Södra Länken då den var stängd för arbete, alltså kunde det ha involverat även byggpersonal så vitt de visste.
Och som alla som gått någon sorts krisutbildning vet så är de första minutrarna de absolut viktigaste för att kunna hantera en potentiell katastrof bättre än annars.
 

mojja83

Guest
En himla massa osammanhängande nonsen .



23 patruller + en helikopter för att någon kört förfort förbi en testestronstinn polis. Snacka om att satsa resurser på helt fel ställe.
Idioten till pilot fick vad som väntade honom tur att bara han och ingen annan strök med.

Tycker det är bra att polisens agerande granskas jag tycker dom var ute i gårzonen flera ggr under denna jakt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top