Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.
Såg ikväll Kalla fakta avsnittet och debatten på tv4play.

Att Christopher gjort fel är ganska uppenbart.
Men vilka jäkla cowboys till poliser...

Situation:
3 filer i körrikting, polis ligger i höger körfält och kör om lastbil och personbilar som ligger i mellersta körfältet, svänger/väjer undan över mittenfältet till vänster körfält för att inte köra in i vit skåpbil.

Poliskommentar: hehe det var kul det här.

Situation: Polis kör i en tunnel

Kommentar: Ja vi får väl sätta honom i räcket annars på central bron.

Situation: Alla 3 filerna upptagna med bilar, polis kommer i vänster körfält och närmar sig snabbt framförvarande, kör om precis efter framförvarande hunnit svänga undan

kommentar: sväng då ditt jävla mähä

Situation: Helikopter rapporterar att Christopher kört omkull

kommentar: Underbart
kommentar: Han är väl helt slut

Poliser som kan vara med i en jakt med dödlig utgång och tycker att det varit en kul dag på jobbet för att de fått lite action får inte mig att känna mig tryggare i samhället.

Skönt att tråden kallnar. Jag har ett riktigt tönt inlägg innan tråden stängs, tänk lite på mc kollektivets potential innan ni dissar, jag menar inte att alla sporthojsgurus ska starta körskola för hela sammhället men det finns många möjligheter utan att bli drastisk.
Vi som kört omkull ordentligt på olika underlag kan lära andra oerhört mycket lätt som en plätt, lungt och stilla med en Trial hoj, lätt att se och förstå. Nu är det er tur.....oj jag glömde mitt mossiga inlägg..dont stay tuned..

Sunda vätskor

En väldigt tydlig och verksam sak i vårt samhälle vore att bygga banor för våra medborgares/röstberättigades välbefinnande.
Tänk nu en liten stund innan ni svarar.

Det finns inte bara dårar som vill prova sitt fordon o sina kunskaper.
Om vi börjar på macken eller station kvittar, räknar du tidningarna som är motorrelaterade så är det vanligen 70-80%
på de större ställena. posta gärna variationerna med vettiga data.

För min del fick jag höra talas om banåkning genom en kompis som åkte Dukati, du vet dom som körde med Desmodromic i slutet på 70 talet....o dom finns än! Sorry jag åkte enduro eller T som det hette då o de vet ju alla va de e.. eller hur.

Slutskojat, det finns fler människor som har en gemensam nämnare i fordon än i något annat!

Jag har varit på gocart evenemang med högt uppsatta bankmänniskor (flera kvinnor) med växande tävlingshorn i pannan som i andra sammanhang var näst intill osynliga. Heltrevliga evenemang! Jag har haft supertrevliga vänner som hatar trafik, en av mina bästisar som bara garvar jämt och alltid skapar kompis jäng när vi reser på olika jobb, han krockar jämt och är en djävul bakom ratten,jag blev helt mållös av när jag förstod hur det stod till. Jag vet ju hur vettig och bra människa han är, och förstår nu vad han behöver........

Om ni som skriver här har mognadsgrad över 15år så kan vi tillsammans kräva banor, ytor som de flesta i vårt Samhälle har nytta av.

Detta är ingen utopi utan en mycket bra väg för att få alla som jobbar eller har intresse av att hantera sin utrustning och sina fordorn på ett bra sätt.

Oki ja vet att det blev mossigt, men tänk en stund till innan ni Dissar

Mvh HojSugen

Nollvisionen har garanterat ett pris, låt oss bli en positiv del av den istället för en belastning.

Det finns ingen tvekan om att vi alla har gemensamma intressen genom fordon, så kom ut och gör något vettigt o kul.

Till att börja med kan väl polisen se till att få bort förebilden för dessa unga hetsporrar, nämligen GR. Många av medlemmarna här lär ju veta vem det är (vem gör inte det?) och om tillräckligt många vittnar mot honom så åker han in. Det skulle nog få de alltför gasglada och snutgäckande förarna att tänka en gång till - om de visste att "kollektivet" inte tolererade hur många och grova dumheter som helst.

Enligt http://www.bike.se/nyheter/smc-galningarna-maste-stoppas-93982 anser inte SMC att de har med saken att göra. Det kanske är dags att sporthoj.com gör en insats och faktiskt visar att vi också tar lite ansvar för det som händer där ute på vägarna. Jag gissar nämligen att den stora merparten av alla GR-wannabees är medlemmar här.

Till att börja med kan väl polisen se till att få bort förebilden för dessa unga hetsporrar, nämligen GR. Många av medlemmarna här lär ju veta vem det är (vem gör inte det?) och om tillräckligt många vittnar mot honom så åker han in. Det skulle nog få de alltför gasglada och snutgäckande förarna att tänka en gång till - om de visste att "kollektivet" inte tolererade hur många och grova dumheter som helst.

Enligt http://www.bike.se/nyheter/smc-galningarna-maste-stoppas-93982 anser inte SMC att de har med saken att göra. Det kanske är dags att sporthoj.com gör en insats och faktiskt visar att vi också tar lite ansvar för det som händer där ute på vägarna. Jag gissar nämligen att den stora merparten av alla GR-wannabees är medlemmar här.

Behöver int vittna mot GR eller någon annan, är mentaliteten det sitter i. Vem säger att inte fartdårarna har Rossi eller någon annan som förebild. Är viktigare att fånga upp de färska hojåkarna och lära dom vett och etikett redan från början, och där kanske körskolorna kan bidra med mer.?

Sen att sporthoj.com skulle kunna påverka. Ja kanske i en liten grad. Med tanke på att det lärs ut slangning mm på sidan så blir det kanske dubbelmoral. Bakhjulsåkning klassas ju som aggresiv körning som ska bort från vägarna..

Poliser som kan vara med i en jakt med dödlig utgång och tycker att det varit en kul dag på jobbet för att de fått lite action får inte mig att känna mig tryggare i samhället.
En bra egenskap är att inte bråka, inte minst veta vilka man inte ska bråka med och när. Killarna på HD med dödskallevästar, de stora vakterna utanför baren, maffialiknande grabbarna i lyxbilarna vid restaurangen m.fl. är nära nog att betrakta som naturens nya varningssignaler (typ getingens svart/gula bakkropp). Om du även lägger till poliser där så täcker du även in några fler i gruppen där risken att det är några som det är osunt för dig att bråka med.
Det gäller inte minst utomlands, i allt ifrån Kina till USA så är det direkt osmart att provocera polisen. Vi svenskar kan nog generellt känna oss tryggare med våra poliser, men det innebär inte det är helt riskfritt eller att du inte kan åka ut för någon som har en dålig dag.

Under press, adrenalin/frustrations-situationer, så ökar chanserna att man säger mindre genomtänkta saker. Jag hade inte hängt upp mig så mycket på vad de säger i bilen som på vad de faktiskt gör.

Polis är i sin natur lite otacksamt, där de står mellan två parter. Deras uppdrag specificeras av folkvalda, som hela tiden beroende på rådande opinion måste ha svar på allt, samtidigt som det helst inte ska kosta något. När Ask nu säger att poliserna ska gå mer utbildningar så är det säkert en god ambition. Samtidigt har hon lovat att de ska bli effektivare dvs. fokusera mer på att upprätthålla lagen, vara mer ute osv. Högst troligt har hon inte gått med på att skjuta till några mer pengar så att de kan bli fler eller kan betala för utbildningar - vilket då blir motsägelsefullt.

Att stå upp för sin rätt, civilkurage, är bra - men det täcker inte in "rättigheten" att få köra +200 i stan.

Jag känner mig tryggare i ett samhälle där polisen åtminstone försöker upprätthålla någon slags dj-vla ordning. :7peta

Last edited:

Jahapp..så nu är det hans fel antar jag....

Vittna mot GR? Vilka bevis har vi som polisen inte har? Det skulle inte hjälpa något tyvärr. Och som Risbrännarn skrev dom som fortfarande vill köra som en idiot har ju en annan förbild.

Att han som person försvinner spelar kanske ingen större roll men som det är nu så är det snudd på jaktsäsong på hojåkare. Vad tror du händer nästa gång du är med om en olycka, singel eller med en bil, eller hamnar i någon dispyt med en bilist som slutar med polisnärvaro? Vem tror på vad hojåkaren säger - alla som kör motorcykel är ju kriminella? Nej, bättre att göra något åt det och visa att vi, alltså runt 99,999 procent av alla som kör hoj, INTE kör som GR.
Och nej, att gilla att köra för fort då och då är inte samma sak.

Att han som person försvinner spelar kanske ingen större roll men som det är nu så är det snudd på jaktsäsong på hojåkare. Vad tror du händer nästa gång du är med om en olycka, singel eller med en bil, eller hamnar i någon dispyt med en bilist som slutar med polisnärvaro? Vem tror på vad hojåkaren säger - alla som kör motorcykel är ju kriminella? Nej, bättre att göra något åt det och visa att vi, alltså runt 99,999 procent av alla som kör hoj, INTE kör som GR.
Och nej, att gilla att köra för fort då och då är inte samma sak.

Håller med dig. Sen tror jag inte att dom tror att alla mc åkare är mer kriminella än ex bilförarna. Väldigt mycket hänger ju på hur man tar situationen när man pratar med folk. Många blir ju förbannade direkt och då är det kört.

Bättr at bara skaka på huvudet och inte säga något men det är inte alltid så lätt.

Kanske skulle vara ett personligt besök när man ska söker lämpet och hårdare krav vid mc utbildningen. Samma på alla fordon igentligen.

Jag skiter i lagen som de flesta i min krets/närhet

Nej nu är jag trött på detta hyckleri av alla laglydiga polisälskande muppar som poppat upp ur sörjan i kölvattnet av Kalla Fakta programmet Som moraliserat, fördömer & dömer barn till döden.
Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst - Skit snack
Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack
Forumet heter Sport Hoj - Oh Yes! Vad är en sport hoj en sur Traja på 60 hk?
Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg. Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning av det bredarslade kärringhelvetet som legat framför mig i knappt styrfart vinglande över hela banan & därmed omöjlig gjort en regelriktig omkörning. SMC funktionären som skulle läxa upp mig för att jag knuffar undan kärringen erkände själv att det var fel att placera mig i snigelgruppen & förstor min irritation & försökte sälja på mig fler kurser, glöm det sa jag. - Skiter jag i då det var trist att köra: bana varv efter varv efter varv efter........ I oändlighet, roligare att köra live.
Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det.
Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja.
Jag håller aldrig hastigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. Eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer

Antijantelagen

Last edited:
Jo, men det är ju inte bängens fel nom vi kör ihjäl oss. Jagad eller inte spelar ingen roll.

Nej nu är jag trött på detta hyckleri av alla laglydiga polisälskande muppar som poppat upp ur sörjan i kölvattnet av Kalla Fakta programmet Som moraliserat, fördömer & dömer barn till döden.
Eran ståndpunkt är att polisen alltid gör rätt & har där med rätt att tillgripa vilka makt/våldsmedel som helst - Skit snack
Bryter man mot lagen får man skylla sig själv om man dör oavsett brott. Vilket jag tycker är kvalificerat skitsnack

Jag håller aldrig hasigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så där därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer

Antijantelagen

Tycker du att det bara är du som skall få ha fri fart på svenska vägar eller gäller det alla andra också? Jag moraliserar inte över andras fortkörningar men jag blir förbannad när dom skyller på någon annan än sig självt när det går snett. Du får gärna försöka dra snuten för mig, men lämpa inte över kostnader/konsekvenser för dina lagbrott på andra utan ta det på dig själv som den förträfflige man du är.:huvet

Tycker du att det bara är du som skall få ha fri fart på svenska vägar eller gäller det alla andra också? Jag moraliserar inte över andras fortkörningar men jag blir förbannad när dom skyller på någon annan än sig självt när det går snett. Du får gärna försöka dra snuten för mig, men lämpa inte över kostnader/konsekvenser för dina lagbrott på andra utan ta det på dig själv som den förträfflige man du är.:huvet

Jag har pröjsat mina böter, så var lugn. Tar ansvar för mina ev. brott utan att skylla ifrån mig eller som du säger lämpa över någon kostnad/konsekvens på någon annan. Jag kör inte vildare än genomsnittet, skillnaden är bara att jag vågar stå för vad jag gör
Jag är varken bättre eller sämre än någon annan på sporthoj - det är min poäng - Jag är ingen hycklare.

Jag hade inte hängt upp mig så mycket på vad de säger i bilen som på vad de faktiskt gör.

Jag tyckte att deras kommentarer förstärkte intrycket av att de var några som inte är så lämpade som poliser. De verkade vara några som skjuter från höften och tror de är hjälten i någon action film. Några som gör jakten mer till personlig agenda än samhällstjänst.
Deras kommentarer under jakten och han som blev intervjuad som sa att de inte hade gjort något fel förstärkte de intrycken.

Men jag håller med att vad de gör är värre än vad de säger. Om de exempelvis hade avbrutit när de blev tillsagda istället för att ignorera det och fortsätta, så hade det kanske inte blivit någon olycka och Christopher hade fått en chans att lära sig från sina misstag.

Jag känner mig tryggare i ett samhälle där polisen åtminstone försöker upprätthålla någon slags dj-vla ordning. :7peta

Jag vill inte avskaffa hela poliskåren eller dyl. Däremot så hade nog en gallring på individnivå kunnat göra nytta. Men som du säger är det ett otacksamt jobb (och farligt), vilket säkert begränsar urvalet.
Man kan åtminstone hoppas att denna händelse får andra att undvika storslagna jakter för relativt ringa brott. Jag efterlyser lite mer proportionalitet.
Om dessutom hojåkare tänker till lite extra och dels inte gasar lika hårt på allmän väg och dels väljer sina tillfällen lite noggrannare så är det ännu bättre.

Behöver int vittna mot GR eller någon annan, är mentaliteten det sitter i. Vem säger att inte fartdårarna har Rossi eller någon annan som förebild. Är viktigare att fånga upp de färska hojåkarna och lära dom vett och etikett redan från början, och där kanske körskolorna kan bidra med mer.?

Sen att sporthoj.com skulle kunna påverka. Ja kanske i en liten grad. Med tanke på att det lärs ut slangning mm på sidan så blir det kanske dubbelmoral. Bakhjulsåkning klassas ju som aggresiv körning som ska bort från vägarna..

Om alla på SH som har haft körkortet mer än en säsong varit goda förebilder och bildat ett slags positivt grupptryck, att det inte är coolt att bränna på inne i samhällena, att undvika omkörningar i skymda kurvor/krön och allmänt inte ta onödigt stora risker så tror jag absolut att det hade haft en positiv inverkan.

Tror säkert att en del här på SH redan är goda förebilder för sin omgivning. Men det är som du säger en del dubbelmoral här.
Nu när utgången blev som den blev tycker 99.9% att han gjorde fel, när han dessutom saknar körkort så tycker säkert många att han får skylla sig själv.
Men när någon som har bokstaven A på sitt körkort och lyckas komma undan, men gör liknande grejer i övrigt, så är det många som hyllar bravaderna istället.

Vad som sägs på forumet och vad som sägs/görs i verkligheten stämmer inte alltid överens heller.

Är det möjligt för dig att sluta trolla en vecka eller två? :confused:

När det gäller Årsta tragedin har jag sagt vad jag har att säga. I övrigt får du nog stå ut med internet trollet iklädd foliehatt, om det dyker upp en fråga som väcker mitt intresse. :krama

Sporthoj köpte jag för att köra fort, riktigt fort på allmän väg. Att nöta runt en bana varv efter varv för att bli av plockad då jag inte gjort en juste, utan farlig omkörning av det bredarslade kärringhelvetet som legat framför mig i knappt styrfart vinglande över hela banan & därmed omöjlig gjort en regelriktig omkörning. SMC funktionären som skulle läxa upp mig för att jag knuffar undan kärringen erkände själv att det var fel att placera mig i snigelgruppen & förstor min irritation & försökte sälja på mig fler kurser, glöm det sa jag. - Skiter jag i då det var trist att köra: bana varv efter varv efter varv efter........ I oändlighet, roligare att köra live.
Kan jag köra ifrån Polisen gör jag det & har gjort det vid ett par tillfällen - Och utan att skämmas ett skit för det.
Har jag monterat bort reg. skylten - vid annalkande hårdkörning - Ja, Ja, ja halleluja.
Jag håller aldrig hasigheten.
Jag ger polisen fingret innan jag drar ifrån dem. eller så ofta jag kan.
Då Stockholm är litet & våra vattenhål är få vet jag vilka som gömmer sig bakom sina respektive nick - Så där därför vet jag att ni är ena fega opportunistiska hycklare jag har snackat med er på Rosenhill där ni skrutit om er kör skicklighet & hastighets rekord & jag har sett er på Bulten & Nynäsvägen bryta mot alla trafikregler som finns - vill ni som laglydiga medborgare ta ert straff bistår jag gärna med att förse Polisen med ert reg. nummer & en skakig hjälm kamera film som visar er framfart på 50 & 70 km/h vägar - så kan ni göra rätt för er - Jag är riktigt trött på ert skitsnack - håll käften eller ta konsekvensen era hycklare.:dummer

Antijantelagen

:rofl :rofl :rofl :rofl

Jag tyckte att deras kommentarer förstärkte intrycket av att de var några som inte är så lämpade som poliser. De verkade vara några som skjuter från höften och tror de är hjälten i någon action film. Några som gör jakten mer till personlig agenda än samhällstjänst.
Deras kommentarer under jakten och han som blev intervjuad som sa att de inte hade gjort något fel förstärkte de intrycken.

Men jag håller med att vad de gör är värre än vad de säger. Om de exempelvis hade avbrutit när de blev tillsagda istället för att ignorera det och fortsätta, så hade det kanske inte blivit någon olycka och Christopher hade fått en chans att lära sig från sina misstag.
Egentligen onödigt att spekulera, men kan ändå inte låta bli att få uppfattningen när jag ser filmen att bli jagad var en del av grejen. Eftersom bilen inte ens låg nära så är jag tveksam till att avbrutet efterföljande hade hjälpt.

Jag vill inte avskaffa hela poliskåren eller dyl. Däremot så hade nog en gallring på individnivå kunnat göra nytta.
Den allmänna uppfattningen är nog att det främst behövs gallring på individnåva bland sporthojsåkare:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Polisen kör vårdslöst då o då.
Nästan alla med 2 hjul mellan bena har kört vårdslöst.
Bilister kör vårdslöst.

Borde det inte bli lag på att man får köra vårdslöst snart.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...