Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min hoj är inte värd ett liv ens om det är en tjuvs.


/Andreas

Det är min, även om det är en gammal ratbike!

Väljer man att stjäla, mörda, våldta etc så har man liksom moraliskt tackat nej till sina rättigheter. Synd bara att lagen inte har den moralen!

(OBS! Gäller ditt exempel, och inte fortkörningen som tråden behandlar)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Med helikopter är väl 150m ändå rätt lågt? Det är ju inte direkt som att det bara är en viskning som hörs? Är dock ingen helikopeter expert. 150m känns inte tok högt bara:p

Däremot är Ekdahl ett skämt, Kalla fakta är inget debatt program, utan man attackerar en sida och håller för öronen när dom ger sin åsikt, precis som de där jävla programmet fuskbyggarna.
Nä då är grannfejden bättre där båda parter får visa att dom är idioter=):huvet

Nu såg jag inte delen med Fürsten. Men vist blir det väl lite komiskt när Ekdahl står och ser förbannad ut och säger att polis videon är det "värsta han nånsin sett" för att sen ta in GR i studion?:7peta Ekdahl hade behövt spendera några timmar på SHs video avdelning tror jag..
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Intervjun med polismannen som satt i bilen är ett grovt försuttet tillfälle. Istället för att mjuka upp polismannen och få honom att berätta så börjar han med "videon från bilen du satt i är bland det värsta jag sett". Polismannen tappar talförmågan direkt och kan bara få ur sig korta meningar i krampaktigt självförsvar. Givande. Intervju med en av de inblandade som går ut på att intervjuaren ska få bearbeta sina känslor inför det han sett på en video. Förvånande att ingen annan från polisen vill ställa upp på intervju...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hade min grabb blivit skjutsad av Christoffer hade jag nog tyckt att polisen skulle avbrutit jakten.
För övrigt är det väldigt svårt att vaska fram Den Korrekta Åsikten(tm) ur detta.

Men: hade "bar-gärningskravet" varit liiiite mer polisvänligt kunde helikoptern gjort grovjobbet och rättvisan fått sin gång lite senare.

Men vad vet jag.
Jag gör fel på mitt jobb ibland också och en del blir arga. Den stora skillnaden är att jag oftast kan blidka den arge med lite kvällsjobb.
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
jag anklagar inte polisen för chrisophers död han gjorde sina egna val sen är det tragiskt oavsett när en mamma förlorar sin son.

dock anklagar jag polisen för att bryta mot lagen och försätta andra bilister i fara.

men som leif gw persson en gång sa det är ingen skillnad mentalt mellan poliser och kriminella dom har bara hamnat på varsin sida av lagen.
och tar du en bunt personer vi kan kalla dom "ett gäng" och ger dom makt då får du en orginisation som givetvis håller varandra om ryggen och skyddar varandra, det är ju väldigt lägligt att filmen från helikoptern inte finns. det är alldeles för lätt för polisen att komma undan då det är polismyndigheten som ska undersöka sig själva.

sen är det väl inget nytt att polisen inte är kompetenta nog att ta hand om dom riktiga kriminella utan lägger sina resurser på svensson då dom är mycket lättare att ta hand om.
 

tkdrille

Guest
Jag fick en fin ide. Bli langare på hoj. Rygga med 10 kilo kokain och bara ge järnet om tull eller polis får nys på en. Skadar jag mig så ska jag stämma hela kåren och tjäna pengar på det.

Seriöst så är ni lite löjliga nu. De var faktiskt inte så att de putta honom in i bommen. Tycker fursten ska anmäla polisen med för de jagar han i minst lika hög hastighet. Och han har ju de även filmat.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Såg bara kalla fakta men msisade efterföljande debatt (kl 23:00). kan man se debatten på ntäet nånstans?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag fick en fin ide. Bli langare på hoj. Rygga med 10 kilo kokain och bara ge järnet om tull eller polis får nys på en. Skadar jag mig så ska jag stämma hela kåren och tjäna pengar på det.

Seriöst så är ni lite löjliga nu. De var faktiskt inte så att de putta honom in i bommen. Tycker fursten ska anmäla polisen med för de jagar han i minst lika hög hastighet. Och han har ju de även filmat.


Väl talat (skrivet)!
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Jag orkar inte läsa genom hela tråden. Men jag har ändå min uppfattning ganska klar. Mc-föraren beter sig som första klassens idiot, sherifferna i bilen går i samma klass. Och vad man ska betänka är att polisbilen har varken blålampor eller siren igång, så för alla omgivande trafikanter är det en helt vanlig jävla saab som kommer i ett tempo inte många klarar av hantera.....speciellt inte efter en timme bakom ratten!! Och killen på hojen var nog ganska skärpt till en början, men efter en timme torde han varit ganska slut i både kropp och knopp.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Slå ihjäl alla forkörare samt alla som funderar på att göra det. Slå samtidigt sönder samtliga Eu-mopedbilar som sniglar sig fram i trafiken. Jag är djävligt seriös!
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Något ingen verkar ha frågat sig är om det hade varit bättre om han hade dånat in i en barnvagn eller kört på någon oskyldig fotgängare?
Vem hade det skyllts på då? Sån här vansinneskörning måste ju stoppas till varje pris annars tappas all respekt för polisen. Då hade ju alla kunnat dundra fram fritt i 200 i centrala delar av Sthl.. Tror polisen har tillräcklig körutbildning för att bedöma var dom kan köra fort och inte. Vem ska bestämma exakt hur fort dom får köra på den och den sträckan? Hade det varit lagfört hade ju dom flesta trafikanter kört ifrån polisen, bara o köra 10 km fortare...

Hur länge hade han överlevt med det körbetendet om han hade kommit undan denna gången? 2 veckor? I värsta fall hade något barn sätta livet till! Det är sånt här som ger dåligt rykte och sprider hat mot motorcyklister.

Det är väl inte heller så konstigt om polisen tänder till lite extra när det dyker upp något helsvart i vansinnesfart, då GR har förnedrat dem gång på gång och fått dem o framstå som kling o klang.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Pinsamthetens höjdpunkt var ändå när Fürsten drar upp scenariot med "OM polisen fått punktering i 200" (på den ganska glest trafikerade E4an :huvet..)

Att dessutom dra upp "250 km/h" hela tiden när det snarare gick 170-180 (vilket för alla som kört 250 är en ENORM skillnad) där det faktskt blev lite trängre situationer. Övrig trafik rullade också i 100 så fartskillnaden var inte direkt extrem. Jag höll 160-190 på E4an senast i förrgår för jag var sen till ett möte, slog av lite när man körde om bilar/lastbilar men i övrigt var den största oron polis eller däckslitage.. Att folk här raljerar så överjävligt när ni själva "bombar" hej vilt så fort chans ges är verkligen bara pinsamt.
 

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 500 SMR
Vilket sanslöst vinklat inslag med en efterföljande debatt som mest liknade en grupp-våldtäkt på polisen!!

Anser definitivt att polisen gjorde mängder med dåliga val (körde långt över sin förmåga, fällde osmakliga kommentarer, inte stannade honom inne i stan etc) men att hålla dem ytterst ansvariga är ju nästan på gränsen till löjligt.
Vad hände med att "ta ansvar för sina egna hanlingar"?
Att den stora polisinsatsen på 23 enheter samt en helikopter gjorde honom stressad efter en stund råder det nog ingen tvekan om och detta kan vi nog tacka Ghostrider och Getaway filmerna för...
Det är sannolikt varenda trafikpolis våta dröm att fånga denna mysteriska :rolleyes: Ghostrider eller någon annan som försöker sig på detsamma, så att adrenalinet pumpar i polisbilen råder det nog ingen tvekan om!

Han valde att göra det som sannolikt många andra på detta forum också skulle ha gjort i den situationen han var i, men i takt med att jakten fortsatte (vilket han troligtvis inte räknat med då dom ju ofta bryter när dom inser att dom inte kommer att lyckas) "försvann" möjligheterna att göra annat än att fortsätta med denna tragiska utgång som följd.

Den klart överdrivna jakten är definitivt konsekvensen av den åkning som väldigt många av oss ägnar sig åt, men är frågan om det var polisens fel att han olyckligtvis omkom?! så är svaret iaf enl. mig: Nej!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kristallklart programmet granskade polisen, det framgick klart och tydligt att de bröt grovt mot lagen, vad är det du inte förstår?:7peta

På vilket sätt bröt dom grovt mot lagen?
Polis under utryckning har rätt att köra fort och att göra omkörningar på fel sida eller att köra mot rött.
Det är inte på något sätt olagligt.

Däremot kan man möjligen fråga om allt gått i enlighet med rikspolisstyrelsens riktlinjer. Men det är inte alls samma sak. En polis som bryter mot lagen kan bli åtalad och dömd. En polis som bryter mot rikspolisstyrelsens riktlinjer blir inte åtalad. Där handlar det mer om disciplinära åtgärder.

Med ditt uttalande så behövs ingen rättegång för dom är ju redan dömda. Men det är ju din åsikt och inte någon sanning.

Eftersom du ju vet att dom bröt grovt mot lagen så kanske du kan upplysa mig om vilken lagtext dom bröt mot? Eller bara ge ett exempel.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Moralpoliserna är välkomna hem till mig och bunta ihop mig. Fasen jag bröt mot lagen nyss när jag tog hojen till bolaget och det gick lite för fort hem.

Och jag köpte tbx min honda för att enduron går för långsamt på vägen. Är gasglad jag, oavsett vilket fordon jag kör. Allt ska trimmas för att gå fort. Har svårt att se att de som slänger dit turbo mm. håller laglig hastighet hela tiden. Och en SPORTHOJ är väl knappast byggd för att krypköras med.



Fast jag lider mot dom som säger sig äga en sporthoj och kör lagligt. Fasen min touring hoj hostar ju illa i hastigheter under 100 och mår allmänt dåligt. Nä det blir att köpa sig en gammal zündapp moppe så man klarar av de hastigheterna som krävs här.. Ironi? Svar ja
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top