Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Bettskena! Får polisen begå grova lagbrott för att lagföra någon?

Vilka lagar bröt de mot?
Blandar du inte ihop det du tror är lagbrott mot dina moraliska preferenser? Jag är kan inte hela regelboken vad gäller denna situation så upplys mig gärna!
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
http://www.tv4.se/1.2614269/2012/04/18/kalla_fakta_granskar_polisjakt där.. men ja kan bara se 14 min av någon anledning för sen så har dom lagt in en reklam, konstigt nog spelar den varken upp reklam eller något liknande för mig.. så blir bara svart i rutan och skiten vägrar att starta igen så får updatera sidan men samma visa händer igen.. kanske bara är för mig det fuckar dock

Nu när jag kunnat kolla så såg jag att det var samma kalla fakta-avsnitt som jag såg innan jobbet.
Jag menade debatten som skulle sändas kl 23.00, hittar den ingenstans, och skulle gärna vilja se den :)
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ok min CSN sponsrade vän av ordningen, ETT, i ett rättssamhälle är du oskyldig tills du bevisats skyldig, och han var inte misstänkt för något som vi kan kalla ett grövre brott.
TVÅ, att inte stanna på uppmaning av polisen är "underlåtelse att följa polismans tecken" vilket är jämförbart med att köra 5 km/h för fort, smita kan du BARA göra från en trafikolycka.
Med ditt tankesätt kan vi låta polisen stoppa dig med spikmatta och wire över vägen bara för att du KANSKE har begått ngt brott som vi alla och polisen är helt ovetandes om, eller att du kanske i en avlägsen framtid kommer misshandla din flickvän, det fanns en film med Stallone som handlade just om preventiv bestraffning innan folk begick brotten, toppen...
Bevisa nu att du är betjänt av mina skattepengar och använd dom små grå, annars kan du ta jobb inom parkförvaltningen och sluta plugga!

Fredrik:tummenupp

+1

Faktum e att totalt sett e grabbens död underordnat. Absolut inget illa menat i det,men den är underordnad.
Saken e den att jag som medborgare faktiskt kräver en omdömesgill poliskår. Visst,vi e alla människor å felbara men jag kräver rätt å slätt mer omdöme,högre vandel å mer korrekt uppträdande av en polis än jag gör från ngn ur allmänheten.

Att då på det vis som skett här,å tillika många andra liknande scenarior,så totalt uppvisa brist på respekt för det en polis är satt att skydda,nämligen allmänheten,är i mina ögon en kvittens på att de poliser som är skyldiga enl ovan skall fråntas sina förordnanden med omedelbar verkan. Inte ens ett grått papper,utan fanimig bara ut genom dörren. Därefter skall de åtalas för tilltaget efter lagens strängaste straff JUST EFTERSOM de är poliser å borde veta avsevärt bättre.
Jag e som sagt totalt ointresserad av Christoffers,eller vad han nu heter,död i sammanhanget. Den e fullkomligt underordnad.

Mkt enkelt förklarat är det så att Wyatt Earp dog för över 100 år sen,å vi kan nog vara glada för det. Det behövs DEFINITIVT inte poliser som anser sig ha rätt att gå i hans fotspår. Inte i någon ände. Omdöme är något som vi behöver å måste kunna kräva av lagens tjänare. I annat fall kan vi lika gärna avskriva poliskåren direkt.

Utan minsta tvivel påvisar filmen en mycket konkret brist på respekt för allmänhetens liv och hälsa. Den som påstår något annat borde nog fan tvätta rent bildskärmen.

Vidare så e min övertygelse att om det nu mot förmodan skulle gälla flykt vid grövre brottslighet så har lagen de allra allra flesta gånger både en andra och tredje chans,så inte ens det resonemanget e ngt jag i effekt köper.

Kort sagt? Dags för snutarna att räta upp i leden för det där vilda västern beteendet e INTE anledningen till att de enl polislagen skall kunna bryta lagen för att upprätthålla densamma. Jävla floskler e vad det resonemanget är.
Snutarnas agerande i fallet e fanimig under all kritik å allmänt bonnaförnuft en ggn. "Höghastighetsutbildning"? Tillåt mig hånflabba. Jävla idioti värdigt resonemanget från en 15 åring e vad klippet uppvisar -varken mer eller mindre
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Utan skylt e det ju att likna vid stulen hoj, jag undrar vad ni som klagar på polisen sagt om det var er stulna hoj? Skulle de släppt på farten då med?
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
ska polisen få bryta mot lagen för att lagföra andra? :)

Hur ska de annars kunna få tag på brottslingar? Om en mödare (vilket Christoffer likaväl kunna ha varit om han kört över en gående i stan) flyr så får inte polisen överskrida hastighetsgränsen för att gripa mördaren? Hur tänker du att de ska lösa brott?
Polisen ska inte få åka in med bilarna på gågator på nätterna för att hålla koll på satungar som bråkar sunt krogarna?
m.m.

Dal-Mausen
 

MrSmooth

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CB1000RA, -09
Om programmet skulle handla om att polisen går över sina befogenhetet i trafiken så kan vi väll vara överens om att mammor och GR inte hade i studion att göra. Snyfthistorier i filmen kunde också utgått och ersatts av andra klipp där man utreder hur polisen skall agera enligt reglementet. Om Kalla Fakta hade fokuserat på detta hade jag inte skrivit om lågvattenmärke. Polisen sätter in så många enheter som de anser behövas. Är det någon som skall kritisera polisen så tycker jag att vederbörande kan berätta hur polisen skall arbeta vid liknande situatuoner, där de skall stoppa mc-förare som inte vill ta sitt ansvar.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Nej för fan, jag vill då fan inte leva i en stat där polisen ska få bryta mot lagen för att lagföra andra.
Polisen är ju där för att upprätthålla lagen, vilka jävla dubbelmoralare de vore om dem själva bröt mot den.

:S

Sen vill jag fan inte att den jävla brandkåren bryter mot lagen när dem ska iväg o släcka bränder heller, för fan dem åker ju i minst 100km/h på ett automatlarm, hur ofta är det ens en riktig brand då o ändå fläskar dem på o riskerar oskyldiga liv i trafiken.

Dedär jävla ambulansförarna ska vi inte ens tala om, va fan har dem så bråttom till, det är ändå säkert kört för den som ambulansen har ringts dit för, onödigt att riskera fler människor i trafiken då ju.

Du måste varit full när du skrev detta!
Men brinn inne du och låt dina barn ligga brännskadade tills de kan ta bussen in till sjukhuset.

Dal-Mausen
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Gubben i keps som oemotsagd får stå i TV och skälla ut polisen för att de jagar motorcyklister i höga farter (tänk ett varv extra på det faktumet ni...)
Min tanke exakt. Hur många GR-filmer har det gjorts, 7 eller 8? Hur många filmer hade han sålt om polisen bara stigit av och ropat "Snälla, stanna" varje gång han provocerade fram polisjakterna? Borde granskat honom också, hur han kan veta så mycket om den här föraren och var närvarande vid jakten
 

Niiinja

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Umeå
Hoj
Gsx-r 1000 K3
Finns det någon chans att se denna debatt som var kl 23?
Som StiFf sa så finns den inte på tv4play. Vet nån om det kommer någon repris?
 

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
Hur ska de annars kunna få tag på brottslingar? Om en mödare (vilket Christoffer likaväl kunna ha varit om han kört över en gående i stan) flyr så får inte polisen överskrida hastighetsgränsen för att gripa mördaren? Hur tänker du att de ska lösa brott?
Polisen ska inte få åka in med bilarna på gågator på nätterna för att hålla koll på satungar som bråkar sunt krogarna?
m.m.

Dal-Mausen

Bästa Dahlmus

Polisen får INTE grovt och oaktsamt framkalla fara eller brottsprovocera i vårt land.
Polis får köra på gågator, men inte i 100 knyck och kryssa mellan fotgängare, förstår du nu?

De ska vara utbildade att i varje enskilt fall vara professionella nog att kunna bedömma sånt.
I programmet framgår det klart och tydligt att poliserna totalt saknar denna insikt, de ska dömas precise som vilken medborgare som hellst, de har gått långt över alla gränser och är
inte längre skydd av sitt ämbete.

Alltid HojSugen
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Oavsett vad man anser om polisens agerande, så var och är hela reportaget med efterföljande mediadrev en smärre katastrof för svenssons syn på sporthojsåkare. Inget gott kan komma ur detta.

Räkna med fler medvetna prejningar och bilar som svänger ut framför er i stockholmstrafiken. Medelsvensson förvandlas till en grottmänniska i trafikköer, någonstans kommer detta att reta upp bilister ännu mer då de ser en hoj som kör mellan filerna.
 

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
Om programmet skulle handla om att polisen går över sina befogenhetet i trafiken så kan vi väll vara överens om att mammor och GR inte hade i studion att göra. Snyfthistorier i filmen kunde också utgått och ersatts av andra klipp där man utreder hur polisen skall agera enligt reglementet. Om Kalla Fakta hade fokuserat på detta hade jag inte skrivit om lågvattenmärke. Polisen sätter in så många enheter som de anser behövas. Är det någon som skall kritisera polisen så tycker jag att vederbörande kan berätta hur polisen skall arbeta vid liknande situatuoner, där de skall stoppa mc-förare som inte vill ta sitt ansvar.

Tjena Smoothi

Du och jag ska inte behöva vara produktutvecklare åt lagförarna. Kommer du ihåg Göteborgskravallerna, många skällde på media och sa att Polisen måste få betee sig så och en del tyckte ännu värre saker.. Alla anmälningar mot polisen lades ner som vanligt.

Men effekten av uppståndelsen blev att politiker och kloka människor inom rättsapparaten begrep att insatsen var under all kritik, därefter har arbetssättet helt och hållet ändrats och har därefter fungerat mycket bättre.
Detta handlar om utbildning och ledarskap, Gällande insatsen vi snackar om så är det samma sak, de har inte tillräcklig kompetens för att hantera situationen. Pungt

AlltidHojsugen :yoparty
 

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
Sporthojsåkare

Oavsett vad man anser om polisens agerande, så var och är hela reportaget med efterföljande mediadrev en smärre katastrof för svenssons syn på sporthojsåkare. Inget gott kan komma ur detta.

Räkna med fler medvetna prejningar och bilar som svänger ut framför er i stockholmstrafiken. Medelsvensson förvandlas till en grottmänniska i trafikköer, någonstans kommer detta att reta upp bilister ännu mer då de ser en hoj som kör mellan filerna.

Jag menar att det klart framgick att det är en enormt liten klick som sysslar med polis jakter som hobby.

Kanske vissa poliser känner sig jävligt kränkta och vi ge igen men inte Svensson, hen blev nog mörkrädd över hur polisen utsatte 100:à tals Svensson för livsfara.

Och än en gång det var vad programet handlade om, inget annat.

Media behövs verkligen, även hur jobbiga de än kan vara.

AlltidHojsugen:tummenupp
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Det sjuka med polisens beetende och jakt var inte bara civilpolisen som skulle avbrutit så fort helikopter fick syn på killen, utan 50 poliser i polisbilar och på mc som var involverade i jakten och killen var en trafikbrottsling ingen mördare?! Vad fan lägger polisen resurserna på ibland? ja menar, vad ska 25 polisbilar göra, blockera motorvägen så killen krashar in i dem, eller förtsätta andra trafikanter för fara som civilpolisbilen med filmen? Killen hade inte alla hästar i stallet som agerade så som han gjorde, Men polisen agerande är inte ok, tänk ifall en civil person döttt som han i chryslern med småbarnen i baksätet som blev kallad "Mähä"?
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Nej för fan, jag vill då fan inte leva i en stat där polisen ska få bryta mot lagen för att lagföra andra.
Polisen är ju där för att upprätthålla lagen, vilka jävla dubbelmoralare de vore om dem själva bröt mot den.

:S

Sen vill jag fan inte att den jävla brandkåren bryter mot lagen när dem ska iväg o släcka bränder heller, för fan dem åker ju i minst 100km/h på ett automatlarm, hur ofta är det ens en riktig brand då o ändå fläskar dem på o riskerar oskyldiga liv i trafiken.

Dedär jävla ambulansförarna ska vi inte ens tala om, va fan har dem så bråttom till, det är ändå säkert kört för den som ambulansen har ringts dit för, onödigt att riskera fler människor i trafiken då ju.

Förklara gärna mer ingående hur du tänkte när du skrev enligt ovan
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Det var den mest snedknullade debatt och dokumentar jag någonsin sett.
Trovärdigheten var nere på noll redan från minut ett.

Jag är förbannad av den anledning att man inte öht tar upp förarens agerande och det faktum att Kalla faktas debattsidor svämmade över av kritik utan att något lyftes fram i sändningen.

No more Kalla fakta!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top