Körkort 2008

Det är precis så dom flesta gör:huvet och vad händer då:vaDet som händer är att när du flyttar dig åt motsatt håll så trycker du ner hojen ännu mer med din höft och det va inte det du ville.Så LUTA/VIK kroppen åt andra hållet,INTE flytta så blir det bättre:tummenupp

.[/QUOTE så brukar jag iaf flytta mig utåt på sadeln bort från svängen (flyttar mig höger åt på sadeln om jag svänger vänster så att jag får sadelns kant i rumpskåran, hehe) å samtidigt så trycker jag till med det högra benet mot fotpinnen så att om jag lägger ner hojen i svängen för mycket så funkar det högra benet som en hävstång å rätar upp hojen. fast så klart finns ju gränser hehe.[/QUOTE]

Funkar jättebra måste jag säga för jag har ju höger benet som trycker till på fotpinnen å mc reser sig uppåt. självklart vet jag att att jag ska vrida på gasen när man börjar tappa hojen men att använda kroppen som en hävstång funkar göör bra. bara att pressa med höger benet egentligen men men.

i lite lägre farter med tex cross i skogen, funkar det ganska bra o göra så..

på lite snabbare vägar så tjänar man mycket på att läsa igenom den där norska pdf-en.. vad den nu hette..

länk någon?

på rullen, eller gasnånting nånting har jag för mig.. var jäkligt bra..

Hur fort får man köra genom lågfarts delen på uppkörningen? Är det hojjen som avgör vad kryphastighet är för ngt?

Krypkörning

Du ska köra i gångfart..ca 5-7 km/t oavsätt cykel :)
Lycka till!

/Martin

Helt rätt Martin, jag sett många som krypkör alldeles för fort. Det många gör fel är att de börjar med lågfartsbanan innan de kan krypköra, lär dig krypköra rent allmänt först, gör t ex cirklar och "åttor" stora i början och sedan mindre och snävare sedan kan du ge dig på lågf. banan. Blicken är viktig den gör 90% momentet sedan är det samspel mellan gas och koppling, det går utmärkt att sitta helt upp och styra genom banan med gas och koppling, man behöver inte krångla med kroppen som motvikt. Keep it simple.:tummenupp

Har teoriprovet avklarat sedan juli förra året, och har tänkt att börja med körlektioner nu (har ej kört innan). Har inte tagit lektioner innan pga av att jag ville ta tung mc kort (fyller 21 nu i maj).

Någon som har tagit lektioner i Göteborg och kan rekommendera någon bra trafikskola för nybörjare?

nu är det ju inte vidare snällt att prata om folks vikt.... men hojen väger ca200kg, du väger? om du ska burka upp det så kommer det se ut som om du seglar opptimist jolle eller nått sånt;) för att förklara vad "gulingen;)" menar: prova att ställa dig framför eller bakom hojen, först med rakt styre och känn efter hur balansen i hojen ändras när du sen vrider på styret, du kommer märka att styrutslaget gör att chassit flyttar sig utåt när styret vrids, du har alltså större chans att lyckas om du försöker vara så mkt. ett med hojen som möjligt. prova gärna att i en sväng försöka stanna med ytterfoten i marken, det du då kommer att behöva göra är att tillåta hojen att komma upp till balanspunkten, genom att innerknä och höft tvingas upp/ut.
en av dom saker som ger störst problem vid kryp körningen är annars att folk är så inställda på att krypkörning ska gå så sakta att dom glömmer bort att ge fart när det krävs. mkt i krypkörningen bygger på fartreglering, ta t.ex. (som det också frågade om) starten på kryp-banan, att svänga blir lättare om man sänker farten, att då vara så blyg med fart i startögonblicket att man knappt får balans, leder nästan alltid till att man antingen sätter ner foten ELLER att man ger fart i svängen = hojen vill gå rakt, och man breddar "korridoren" mer än tillåtet;)
om man i stället är lite mer bestämd i startögonblicket så att man får lite fart = stabilitet så kan man sänka farten precis innan vinkeln och hojen vill svänga där du vill:tummenupp
också att tänka på är att när man kryper rakt balanserar man mkt. med styret och det går att ha en ganska jämn fart, däremot vid t.ex. vändningen i krypet med 4 konor så krävs i princip fullt styrutslag, där är det nästan bara fartregleringen som det går att balansera med, faller hojen in krävs det mer fart, vill hojen falla ut eller att du känner att du vill räta på styret måste du sänka farten.

"ATT GE UPP OCH SÄTTA NER FOTEN LEDER NÄSTAN ALLTID TILL ETT UNDERKÄNNANDE, GÖR INTE JOBBET LÄTT FÖR FÖRARPRÖVAREN! OM DU KÄMPAR OCH TAR DIG IGENOM PROVET (hur illa det än känns;)) HAR DU FORTFARANDE CHANSEN ATT BLI GODKÄND":tummenupp

håller du med Yellow75?

mvh. ola

Det är precis så dom flesta gör:huvet och vad händer då:vaDet som händer är att när du flyttar dig åt motsatt håll så trycker du ner hojen ännu mer med din höft och det va inte det du ville.Så LUTA/VIK kroppen åt andra hållet,INTE flytta så blir det bättre:tummenupp

.[/QUOTE så brukar jag iaf flytta mig utåt på sadeln bort från svängen (flyttar mig höger åt på sadeln om jag svänger vänster så att jag får sadelns kant i rumpskåran, hehe) å samtidigt så trycker jag till med det högra benet mot fotpinnen så att om jag lägger ner hojen i svängen för mycket så funkar det högra benet som en hävstång å rätar upp hojen. fast så klart finns ju gränser hehe.
[/QUOTE]

nu är det ju inte vidare snällt att prata om folks vikt.... men hojen väger ca200kg, du väger? om du ska burka upp det så kommer det se ut som om du seglar opptimist jolle eller nått sånt;) för att förklara vad "gulingen;)" menar: prova att ställa dig framför eller bakom hojen, först med rakt styre och känn efter hur balansen i hojen ändras när du sen vrider på styret, du kommer märka att styrutslaget gör att chassit flyttar sig utåt när styret vrids, du har alltså större chans att lyckas om du försöker vara så mkt. ett med hojen som möjligt. prova gärna att i en sväng försöka stanna med ytterfoten i marken, det du då kommer att behöva göra är att tillåta hojen att komma upp till balanspunkten, genom att innerknä och höft tvingas upp/ut.
en av dom saker som ger störst problem vid kryp körningen är annars att folk är så inställda på att krypkörning ska gå så sakta att dom glömmer bort att ge fart när det krävs. mkt i krypkörningen bygger på fartreglering, ta t.ex. (som det också frågade om) starten på kryp-banan, att svänga blir lättare om man sänker farten, att då vara så blyg med fart i startögonblicket att man knappt får balans, leder nästan alltid till att man antingen sätter ner foten ELLER att man ger fart i svängen = hojen vill gå rakt, och man breddar "korridoren" mer än tillåtet;)
om man i stället är lite mer bestämd i startögonblicket så att man får lite fart = stabilitet så kan man sänka farten precis innan vinkeln och hojen vill svänga där du vill:tummenupp
också att tänka på är att när man kryper rakt balanserar man mkt. med styret och det går att ha en ganska jämn fart, däremot vid t.ex. vändningen i krypet med 4 konor så krävs i princip fullt styrutslag, där är det nästan bara fartregleringen som det går att balansera med, faller hojen in krävs det mer fart, vill hojen falla ut eller att du känner att du vill räta på styret måste du sänka farten.

"ATT GE UPP OCH SÄTTA NER FOTEN LEDER NÄSTAN ALLTID TILL ETT UNDERKÄNNANDE, GÖR INTE JOBBET LÄTT FÖR FÖRARPRÖVAREN! OM DU KÄMPAR OCH TAR DIG IGENOM PROVET (hur illa det än känns;)) HAR DU FORTFARANDE CHANSEN ATT BLI GODKÄND":tummenupp

håller du med Yellow75?

mvh. ola

Tack Ola:pannkyssDet är klart jag håller med.

he he, värst vilken diskussion det blev hehe. Jo jag håller med att man med bara gasen får upp hojen när den faller men på något sätt så funkar det när jag gör på mitt sätt. gör faktist på båda sätten men måste stå fast att jag får upp hojen med att trycka till på fotpinnen. Kanske gör jag det i tidigt skede men jag slipper oftast gasa upp hojen när jag gör så. har bara krypkört lättkörda hojar som cb 750 å kawwa zr7 vet inte om det funkar på sportigare hojar får se om jag köper mig nån vtr eller liknande. fast nu snöar det ju ... Noo!!!

Väldigt va krångligt folk verkar få svängarna på krypkörningen att verka. Jag fick tipset av min körlärare att luta mig i motsatta riktning som jag svänger vid vändningen, funkade kanon. Denna tekniken använde jag även på högfartsbanan i vändningen:tummenupp

(Säkert redan någon som nämnt detta i föregående inlägg, inte läst igenom alla inlägg)

...Denna tekniken använde jag även på högfartsbanan i vändningen:tummenupp

Det kan väl inte var nån vidare..? Är ju en rätt tvär sväng i hyfsad hastighet. Vill man inte luta sig inåt då? Angående lågfartsbanan så blir den väldigt mycket enklare om man "fuskar" lite med bakbromsen.
:tummenupp

Det kan väl inte var nån vidare..?

Det är ju en likadan vändning som på lågfartsbanan som på högfartsbanan och dessutom så håller man ju nästan lika låg hastighet vid vändningen på högfartsbanan som vid lågfartsbanan, så det funkar alldeles utmärkt:tummenupp

om du tänker på manövern så är nog det som du beskrev bättre.
tänk även att hålla blicken långt fram, det hjälper! både på låg- och högfartsdelen

Last edited:
Det är ju en likadan vändning som på lågfartsbanan som på högfartsbanan och dessutom så håller man ju nästan lika låg hastighet vid vändningen på högfartsbanan som vid lågfartsbanan, så det funkar alldeles utmärkt:tummenupp

:skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt
Hoppas att ingen gör så på sin uppkörning.

något sätt så funkar det när jag gör på mitt sätt. gör faktist på båda sätten men måste stå fast att jag får upp hojen med att trycka till på fotpinnen.

Prova att inte ha händerna på styret:) det borde ju funka eftersom det bara är att trycka till på fotpinnen:rolleyes:

Last edited:
[text text bla bla:

När jag körde upp o skulle göra vändningen på lågfartsdeklen så lutade jag mig åt motsatta hållet som jag svängde, för att på så sätt få bättre balans på hojen, så att den inte ville tippa för mycket åt vänster (det hållet jag gjorde manövern åt).
det sätte som du förespråkar som enklast verkar ju vara något skitsnack för att suga pengar ur eleverna:rolleyes: :arsele :pannkyss :D
detta tipset fick jag av min lärare och det funkade alldeles utmärkt. lätt o smidigt, så :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt på dig själv.:pannkyss

Lång kö

Till alla i Stockholm som tänkte ta lappen den här säsongen:tummenupp och helst innan sommaren....då gäller det att ligga i.
Fanns några strötider i Maj.Annars så ligger tiderna på uppkörning i Juni redan:mad:

[QUOTE=Krillan_motsatta riktning som jag svänger vid vändningen, funkade kanon. Denna tekniken använde jag även på högfartsbanan i vändningen:tummenupp

Den tekniken köper jag i högfartsbanan:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...