Körkort 2008

Jag ska oxå köra upp den 23e april. men lite senare, kl 13 eller nått sånt. Får hoppas att vi alla 3 klarar uppkörningen.

vad tycker ni om att övningsköra själv, med andra ord riskera att åka dit för olovlig körning? Får hojen levererad nästa vecka och funderar på att snurra lite med den (försiktigt såklart) innan uppkörningen, om snön försvinner... Har ingen att övningsköra med så det måste bli själv. Är det stor risk att bli stoppad om man håller sig till små bakgator? Någon som själv gör på detta vis?
Det är inte första gången som jag kör i trafik så det är mest för att få rutin till uppkörningen.

om du absolut inte ens har ett päron, kompis eller jobbarkompis som har kort som kan bli handledare..

så skulle jag rullat iväg den till en större parkering eller inhägnat och snurra runt lite i lugn och ro.

gamla kärringar i grannskapet som hänger i fönstrena och "vattnar blommorna" så fort nån är utanför kan ställa till det om de känner igen dig o vet att du inte har kort.

sitter lite i samma sits själv f.ö, har ingen handledare, men har skramlat fram ett par stora inhägnade ställen jag kan vara på och göra alla manövermomenten.
 
Jag vet inte om det här har varit uppe tidigare, men jag såg just när jag surfade in på Körkortsportalen att det är lite nyheter efter 1 april gällande "sparsam körning" och "situationsanpassade frågor". Läs gärna mer här.
 
Jag ska oxå köra upp den 23e april. men lite senare, kl 13 eller nått sånt. Får hoppas att vi alla 3 klarar uppkörningen.

vad tycker ni om att övningsköra själv, med andra ord riskera att åka dit för olovlig körning? Får hojen levererad nästa vecka och funderar på att snurra lite med den (försiktigt såklart) innan uppkörningen, om snön försvinner... Har ingen att övningsköra med så det måste bli själv. Är det stor risk att bli stoppad om man håller sig till små bakgator? Någon som själv gör på detta vis?
Det är inte första gången som jag kör i trafik så det är mest för att få rutin till uppkörningen.


Jag kan inte direkt luta mig mot någon etablerad vetenskap, men efter egen empiri och ytterligare logiskt resonemang, så kan jag nog med ganska hög säkerhet säga att "körning på egen hand" är det billigaste och enklaste sättet att ta körkort (om du inte har tillgång till en privat handledare).
Men moraliskt... Jag låter den biten vara upp till dig!

Den här diskussionen väcker ofta starka känslor hos endel. Jag för gärna debatten...:)

Hur kollar man förresten att mc:n spårar på uppkörningen?
 
Last edited:
Jag kan inte direkt luta mig mot någon etablerad vetenskap, men efter egen empiri och ytterligare logiskt resonemang, så kan jag nog med ganska hög säkerhet säga att "körning på egen hand" är det billigaste och enklaste sättet att ta körkort (om du inte har tillgång till en privat handledare).
Men moraliskt... Jag låter den biten vara upp till dig!

Den här diskussionen väcker ofta starka känslor hos endel. Jag för gärna debatten...:)

Hur kollar man förresten att mc:n spårar på uppkörningen?

Vacker svenska du fick till. :tummenupp
Angående spårning så tror jag inte de kommer fråga det, men lättast är ju att lägga en planka eller nåt längs däcken och se om de ligger i linje med varandra.
 
Vacker svenska du fick till. :tummenupp
Angående spårning så tror jag inte de kommer fråga det, men lättast är ju att lägga en planka eller nåt längs däcken och se om de ligger i linje med varandra.

Jag såg att man kunde använda just en planka om man skulle köpa en mc, men innebär det att man skall ha en "två-tum-fyra" i bakfickan till uppkörningen? Axelavståndet är 1,5 meter, så plankan bör ju inte vara under 1,7 meter...
 
Jag såg att man kunde använda just en planka om man skulle köpa en mc, men innebär det att man skall ha en "två-tum-fyra" i bakfickan till uppkörningen? Axelavståndet är 1,5 meter, så plankan bör ju inte vara under 1,7 meter...

Ett annat sätt kan ju vara att be uppkörningsgubben sätta sig på bågen och hålla styret rakt. så ställer du dig på knä framför hojen och tittar (fluktar) längs framhjulet och se om den ligger i linje med bakhjulet.

..om man nu inte har en 2"4" i bakfickan. :rolleyes:
 
Jag kan inte direkt luta mig mot någon etablerad vetenskap, men efter egen empiri och ytterligare logiskt resonemang, så kan jag nog med ganska hög säkerhet säga att "körning på egen hand" är det billigaste och enklaste sättet att ta körkort (om du inte har tillgång till en privat handledare).
Men moraliskt... Jag låter den biten vara upp till dig!

Den här diskussionen väcker ofta starka känslor hos endel. Jag för gärna debatten...:)

Hur kollar man förresten att mc:n spårar på uppkörningen?

Det är vad jag ville höra. Jag är dessutom ganska nyinflyttad i området så ingen vet att jag inte har mc kort. Så det blir nog att jag kommer rulla lite lugnt på bakgatorna när vädret tillåter. Dessutom är det bra för batteriet då jag inte har någon laddare :P
 
jahopp o så blev körlektionerna ombokade till en månad senare :huvet

första lektionen 25:e april, så det får bli snabba ryck och visa geni-ådran om det ska bli kort innan midsommar.

Ett stort plus var ju dock att jag fick 7 lektioner förhandsbokade på fredagarna så det passade perfekt med jobbet, som kompensation.

skolan bröt lite mot sina egna regler med ransoneringen av mc-tider för min skull, och sånt uppskattas.


Nu vill jag bara att det blir fint väder framöver och att man får tag i ett lämpligt objekt att öva med hemma. (läs billigt ök för 2 daim och ett äpple) :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=Bc1jmKPMnHo&feature=related
Att inte svenska körskolor tar efter detta exemplet:):D (ej sarkastiskt menat)

http://www.youtube.com/watch?v=S4GDsehURZc&feature=related

Jag hoppas att det inte är såhär jävliga banor på uppkörningen...

Ni som har körkort eller kört i körskola, kan man på ett enkelt sätt säga ungefär hur MC:n skall ligga på vägbanan? Långt till höger, långt till vänster, eller så mitt i som möjligt?
 
Vilken högfartsdel har de tagit bort?

visabild.php



ändå när jag håller på kan jag lägga upp bilder på lågfartsdelarna

visabild.php


visabild.php
 
Last edited:
Ni som har körkort eller kört i körskola, kan man på ett enkelt sätt säga ungefär hur MC:n skall ligga på vägbanan? Långt till höger, långt till vänster, eller så mitt i som möjligt?

Som jag har förstått är det mitten som gäller rent generellt. Risk att bli trängd om man ligger åt höger till exempel.
Sen finns det ju massor med situationer som spelar in såklart som kurvor, mörker, om du ska svänga i en korsning och så vidare.

Själv har jag klarat teorin och har lektioner inbokade i slutet på april, början på maj. Hoppas på en uppkörning i mitten på maj :p
 
Ni som har körkort eller kört i körskola, kan man på ett enkelt sätt säga ungefär hur MC:n skall ligga på vägbanan? Långt till höger, långt till vänster, eller så mitt i som möjligt?


mitt i vid färd, vid manövrar som att svänga, lägga sig lite åt det hållet .
visa dina intentioner och underlätta trafiken mao.

dock ska man se upp med vägmarkeringar, speciellt när det är blött, blir snorhalt som bara den.


viktig att komma ihåg att ta plats i trafiken och visa att du inte är en moped, annars kommer du att bli trängd av andra fordon.. och det kan gå illa.
 
Last edited:
Jahopp en superintensiv bokad den 17-19 juni hos körkortexpress. Måste klara av uppkörningen, då mitt teoriprov går ut den 7 juli.
 
Vilken högfartsdel har de tagit bort?

visabild.php



ändå när jag håller på kan jag lägga upp bilder på lågfartsdelarna

visabild.php


visabild.php

Jag fick köra upp två gånger, första försöket hade jag en gris till förrättningsman. Under andra försöket fick jag köra prov 2 & 3, den nya förrättningsmannen var skitbra, han fick mig att slappna av och känna att jag grejar det här.
I trafikskolan hade jag slagits med 2:ans bana och misslyckats varenda gång. På uppkörningen satt den klockrent, allt bara liksom… flöt. :)
Hoppas att ni som ska köra upp i år får bra förrättningsmän, det är inte roligt att bli kuggad för skitgrejer bara för att han har en dålig dag. :gråta
 
Jag fick köra upp två gånger, första försöket hade jag en gris till förrättningsman. Under andra försöket fick jag köra prov 2 & 3, den nya förrättningsmannen var skitbra, han fick mig att slappna av och känna att jag grejar det här.
I trafikskolan hade jag slagits med 2:ans bana och misslyckats varenda gång. På uppkörningen satt den klockrent, allt bara liksom… flöt. :)
Hoppas att ni som ska köra upp i år får bra förrättningsmän, det är inte roligt att bli kuggad för skitgrejer bara för att han har en dålig dag. :gråta

Jag fick köra upp 3 ggr förra året, fick 2 idioter dom 2 första gångerna. Klagade på min hoj att den var för gammal osv.

Btw hade kollat fel i papprena, jag trodde jag hade uppkörning för mc beg. 7 Juni, men det var 7 Maj :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top