Körkort 2008

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
sådär ja, inskriven på körskola..

första lektionen 31:e mars, ska bli skönt att äntligen komma igång.
Teorin klarades av förra året, så det e bare o åk :D

Davidsons i växjö blev det förresten, nån som har erfarenheter därifrån?
 
Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med höjda avgifter, nerstängda uppkörningar och högre försäkringar ser jag mig snart slagen av vägverket.. Oddsen för att klara uppkörningen blir mindre samtidigt som den blir dyrare. Det kommer nog helt enkelt inte att gå ihop för mig det här :huvet
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Tappa inte modet nu killar! Glöm inte att det går utmärkt att boka uppkörning någon annanstans än just precis där man bor. Det kan löna sig att lyfta blicken och kolla runt bland andra städer och grannlän. :tummenupp
 

Nicotin

Guest
precis..som ovastående säger...
Kolla runt i andra städer efter skrivtider och körprov.

snart e sommaren här...:yoparty :yoparty
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tappa inte modet nu killar! Glöm inte att det går utmärkt att boka uppkörning någon annanstans än just precis där man bor. Det kan löna sig att lyfta blicken och kolla runt bland andra städer och grannlän. :tummenupp

Det är just det att uppkörningarna i min hemkommun har stängts ner och kommer bara finnas i Karlstad, typ 5 mil bort och 5 ggr större, där jag inte har några möjligheter att övningsköra. vettefan hur jag ska lösa det..
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det är just det att uppkörningarna i min hemkommun har stängts ner och kommer bara finnas i Karlstad, typ 5 mil bort och 5 ggr större, där jag inte har några möjligheter att övningsköra. vettefan hur jag ska lösa det..
Men du, 5 mil bort är ju inte något problem för uppkörningen - jag utgår från att du inte tycker 5 mil är för långt för att åka och köra upp?
Att övningsköra i den stad där man skall köra upp kan förstås vara en bonus, men det behöver inte vara det. Ta Göteborg eller Stockholm som exempel, det finns ju ingen garanti att uppkörningen sker just i de stadsdelar där man övningskört. Det bästa är att ha kört såpass mycket i stadstrafik i vilken stad som helst, så att man har så bra förutsättningar som möjligt att klara en uppkörning var som helst. Handen på hjärtat, Karlstad är ju inte precis New York. :)
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men du, 5 mil bort är ju inte något problem för uppkörningen - jag utgår från att du inte tycker 5 mil är för långt för att åka och köra upp?
Att övningsköra i den stad där man skall köra upp kan förstås vara en bonus, men det behöver inte vara det. Ta Göteborg eller Stockholm som exempel, det finns ju ingen garanti att uppkörningen sker just i de stadsdelar där man övningskört. Det bästa är att ha kört såpass mycket i stadstrafik i vilken stad som helst, så att man har så bra förutsättningar som möjligt att klara en uppkörning var som helst. Handen på hjärtat, Karlstad är ju inte precis New York. :)

haha nej, allt du säger är sant :) men med handen på hjärtat, jag känner ingen med ett mc-intresse och har noll möjlighet att övningsköra privat. det kommer därmed vara första gången jag vistas i trafiken i Karlstad på uppkörningen. inte så lockande, speciellt inte med tanke på att den kostar 1500+ trafikskolans avgift på 400:-. inget man vill/jag kan betala två gånger direkt..
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
kan ju ta en heldag med nåt av päronen och köra runt i stan, lägga knepiga gator och sånt på minnet.

görs nog med fördel en solig dag med nervevade rutor och hög musik på stereon :)

eller ta bussen in och knalla runt, bygga på lokalkännedomen lite så att säga.

trafikreglerna är ju samma oavsett var man kör, bara takten och upplägget som är lite olika.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Uppkörning bokad för MC Begränsad, 7 Juni 08:30 i Västerås. :yoparty

Får rysningar om hur det kändes när jag körde upp där för lättmc. Inte den lättaste staden att köra i!
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
LÄngtar till nästa vecka. Är det uppehåll börjar min mcutbildning då. Börjar hantera min egen hoj lite innan jag börjar på trafikskolan..
 
Last edited:

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Andra lektionen för mig idag. Tur att man har flex så man kan dra ifrån jobbet när man vill (jobbar i Lund men kör/bor i Malmö, så lite klydd blir det).

Idag fick jag tom köra runt kvarteret haha. Också klarade jag den svåra lågfartsbanan en gång också. yay
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
AAhh! Vad trött jag blir! Har inte tagit en enda lektion än i år och nu känns det mest som jag vill lägga ner alltihop om man ändå inte kan köra upp förrän 2011 typ. Flytta till Bulgarien kanske? Har hört att de har bra skolor där.

Tappa inte modet nu killar/tjejer! Glöm inte att det går utmärkt att boka uppkörning någon annanstans än just precis där man bor. Det kan löna sig att lyfta blicken och kolla runt bland andra städer och grannlän. :tummenupp

:tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Y00, tänkte bara höra om det e nån som vet om en honda vtr e en hoj som funkar bra ihop med krypkörning? nån som vet? skulle va kul att köra upp på en egen hoj. E inte sugen på en tung å klumpig cb å jag vill inte chansa med en renodlad sportis
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
En Vtr funkar,men gasen är lite svårare att jobba med om man jämför med en rad 4 eller en 3:a.Risken ökar för att du åker på motorstop med en v-twin om man inte håller jämn gas eller bara jobbar med kopplingen på tomgång.Så en cb 750 eller 1300 är faktiskt att föredra.


Y00, tänkte bara höra om det e nån som vet om en honda vtr e en hoj som funkar bra ihop med krypkörning? nån som vet? skulle va kul att köra upp på en egen hoj. E inte sugen på en tung å klumpig cb å jag vill inte chansa med en renodlad sportis
 
Last edited:

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
En Vtr funkar,men gasen är lite svårare att jobba med om man jämför med en rad 4 eller en 3:a.Risken ökar för att du åker på motorstop med en v-twin om man inte håller jämn gas eller bara jobbar med kopplingen på tomgång.Så en cb 750 eller 1300 är faktiskt att föredra.

Du som tydligen körskolelärare, Har du några tips hur man ska klara av första svängen i början av lågfartsdelen?
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
Antar att du menar den med rak slalom.
Det som är viktigt är hur du jobbar med gas och koppling och även lite bakbroms.
Det många gör fel är att dom drar i styret istället för att trycka*när dom ska svänga.Vilket resulterar i att hojen tippar in i svängen.Skulle det nu hända så är det viktigt att man försöker att få hojen rak(upprätt) så snabbt som möjligt.

Exempel vid höger sväng(första skarpa efter start)
Om hojen tippar in..
bli inte rädd/förbannad och dra in kopplingen och sätt ner en fot.Forsätt att jobba med hojen.

Genom att luta kroppen in i svängen,åt höger(gör att höften trycker upp hojen)och tryck på vänsrer styrhalva(då kan inte mc:n forsätta att falla in)ge samtidigt lite gas och ut med kopplingen så rätar den upp sig.Bromsa mjukt och jobba med kopplingen så att farten blir rätt igen.


Du som tydligen körskolelärare, Har du några tips hur man ska klara av första svängen i början av lågfartsdelen?
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
En Vtr funkar,men gasen är lite svårare att jobba med om man jämför med en rad 4 eller en 3:a.Risken ökar för att du åker på motorstop med en v-twin om man inte håller jämn gas eller bara jobbar med kopplingen på tomgång.Så en cb 750 eller 1300 är faktiskt att föredra.


så det e inga problem med själva styr/sittgeometrin på hojen?
har övningskört/kört upp på cb750/kawasaki zr7 å de var rena barnleken men tänkte att vtr måste vara snäppet sämre med styrutslaget å sittställningen.

Angående krypkörningen för det e la det han menar så brukar jag iaf flytta mig utåt på sadeln bort från svängen (flyttar mig höger åt på sadeln om jag svänger vänster så att jag får sadelns kant i rumpskåran, hehe) å samtidigt så trycker jag till med det högra benet mot fotpinnen så att om jag lägger ner hojen i svängen för mycket så funkar det högra benet som en hävstång å rätar upp hojen. fast så klart finns ju gränser hehe.
 
Last edited:

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Skriver upp på måndag (17) första lektionen (2a) april sedan den 8de och 16de Kör upp i slutet av april
 

Olve

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Bankeryd
Hoj
Aprilia Falco -00
Är oxå på G med körkort ,Första körning på bana den 6/4,,Lite nervöst kanske har inte kört 2 hjulat sen 15 år tillbaka ,tar nog max 5 min sen är man som 15 åring igen.fast det är lite mer tryck i hojen nu , ska bli grymt kul..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top