Körkort 2008

sådär ja, inskriven på körskola..

första lektionen 31:e mars, ska bli skönt att äntligen komma igång.
Teorin klarades av förra året, så det e bare o åk :D

Davidsons i växjö blev det förresten, nån som har erfarenheter därifrån?
 
Last edited:
Med höjda avgifter, nerstängda uppkörningar och högre försäkringar ser jag mig snart slagen av vägverket.. Oddsen för att klara uppkörningen blir mindre samtidigt som den blir dyrare. Det kommer nog helt enkelt inte att gå ihop för mig det här :huvet
 
Tappa inte modet nu killar! Glöm inte att det går utmärkt att boka uppkörning någon annanstans än just precis där man bor. Det kan löna sig att lyfta blicken och kolla runt bland andra städer och grannlän. :tummenupp
 
precis..som ovastående säger...
Kolla runt i andra städer efter skrivtider och körprov.

snart e sommaren här...:yoparty :yoparty
 
Tappa inte modet nu killar! Glöm inte att det går utmärkt att boka uppkörning någon annanstans än just precis där man bor. Det kan löna sig att lyfta blicken och kolla runt bland andra städer och grannlän. :tummenupp

Det är just det att uppkörningarna i min hemkommun har stängts ner och kommer bara finnas i Karlstad, typ 5 mil bort och 5 ggr större, där jag inte har några möjligheter att övningsköra. vettefan hur jag ska lösa det..
 
Det är just det att uppkörningarna i min hemkommun har stängts ner och kommer bara finnas i Karlstad, typ 5 mil bort och 5 ggr större, där jag inte har några möjligheter att övningsköra. vettefan hur jag ska lösa det..
Men du, 5 mil bort är ju inte något problem för uppkörningen - jag utgår från att du inte tycker 5 mil är för långt för att åka och köra upp?
Att övningsköra i den stad där man skall köra upp kan förstås vara en bonus, men det behöver inte vara det. Ta Göteborg eller Stockholm som exempel, det finns ju ingen garanti att uppkörningen sker just i de stadsdelar där man övningskört. Det bästa är att ha kört såpass mycket i stadstrafik i vilken stad som helst, så att man har så bra förutsättningar som möjligt att klara en uppkörning var som helst. Handen på hjärtat, Karlstad är ju inte precis New York. :)
 
Men du, 5 mil bort är ju inte något problem för uppkörningen - jag utgår från att du inte tycker 5 mil är för långt för att åka och köra upp?
Att övningsköra i den stad där man skall köra upp kan förstås vara en bonus, men det behöver inte vara det. Ta Göteborg eller Stockholm som exempel, det finns ju ingen garanti att uppkörningen sker just i de stadsdelar där man övningskört. Det bästa är att ha kört såpass mycket i stadstrafik i vilken stad som helst, så att man har så bra förutsättningar som möjligt att klara en uppkörning var som helst. Handen på hjärtat, Karlstad är ju inte precis New York. :)

haha nej, allt du säger är sant :) men med handen på hjärtat, jag känner ingen med ett mc-intresse och har noll möjlighet att övningsköra privat. det kommer därmed vara första gången jag vistas i trafiken i Karlstad på uppkörningen. inte så lockande, speciellt inte med tanke på att den kostar 1500+ trafikskolans avgift på 400:-. inget man vill/jag kan betala två gånger direkt..
 
kan ju ta en heldag med nåt av päronen och köra runt i stan, lägga knepiga gator och sånt på minnet.

görs nog med fördel en solig dag med nervevade rutor och hög musik på stereon :)

eller ta bussen in och knalla runt, bygga på lokalkännedomen lite så att säga.

trafikreglerna är ju samma oavsett var man kör, bara takten och upplägget som är lite olika.
 
Uppkörning bokad för MC Begränsad, 7 Juni 08:30 i Västerås. :yoparty

Får rysningar om hur det kändes när jag körde upp där för lättmc. Inte den lättaste staden att köra i!
 
LÄngtar till nästa vecka. Är det uppehåll börjar min mcutbildning då. Börjar hantera min egen hoj lite innan jag börjar på trafikskolan..
 
Last edited:
Andra lektionen för mig idag. Tur att man har flex så man kan dra ifrån jobbet när man vill (jobbar i Lund men kör/bor i Malmö, så lite klydd blir det).

Idag fick jag tom köra runt kvarteret haha. Också klarade jag den svåra lågfartsbanan en gång också. yay
 
AAhh! Vad trött jag blir! Har inte tagit en enda lektion än i år och nu känns det mest som jag vill lägga ner alltihop om man ändå inte kan köra upp förrän 2011 typ. Flytta till Bulgarien kanske? Har hört att de har bra skolor där.

Tappa inte modet nu killar/tjejer! Glöm inte att det går utmärkt att boka uppkörning någon annanstans än just precis där man bor. Det kan löna sig att lyfta blicken och kolla runt bland andra städer och grannlän. :tummenupp

:tummenupp
 
Y00, tänkte bara höra om det e nån som vet om en honda vtr e en hoj som funkar bra ihop med krypkörning? nån som vet? skulle va kul att köra upp på en egen hoj. E inte sugen på en tung å klumpig cb å jag vill inte chansa med en renodlad sportis
 
En Vtr funkar,men gasen är lite svårare att jobba med om man jämför med en rad 4 eller en 3:a.Risken ökar för att du åker på motorstop med en v-twin om man inte håller jämn gas eller bara jobbar med kopplingen på tomgång.Så en cb 750 eller 1300 är faktiskt att föredra.


Y00, tänkte bara höra om det e nån som vet om en honda vtr e en hoj som funkar bra ihop med krypkörning? nån som vet? skulle va kul att köra upp på en egen hoj. E inte sugen på en tung å klumpig cb å jag vill inte chansa med en renodlad sportis
 
Last edited:
En Vtr funkar,men gasen är lite svårare att jobba med om man jämför med en rad 4 eller en 3:a.Risken ökar för att du åker på motorstop med en v-twin om man inte håller jämn gas eller bara jobbar med kopplingen på tomgång.Så en cb 750 eller 1300 är faktiskt att föredra.

Du som tydligen körskolelärare, Har du några tips hur man ska klara av första svängen i början av lågfartsdelen?
 
Antar att du menar den med rak slalom.
Det som är viktigt är hur du jobbar med gas och koppling och även lite bakbroms.
Det många gör fel är att dom drar i styret istället för att trycka*när dom ska svänga.Vilket resulterar i att hojen tippar in i svängen.Skulle det nu hända så är det viktigt att man försöker att få hojen rak(upprätt) så snabbt som möjligt.

Exempel vid höger sväng(första skarpa efter start)
Om hojen tippar in..
bli inte rädd/förbannad och dra in kopplingen och sätt ner en fot.Forsätt att jobba med hojen.

Genom att luta kroppen in i svängen,åt höger(gör att höften trycker upp hojen)och tryck på vänsrer styrhalva(då kan inte mc:n forsätta att falla in)ge samtidigt lite gas och ut med kopplingen så rätar den upp sig.Bromsa mjukt och jobba med kopplingen så att farten blir rätt igen.


Du som tydligen körskolelärare, Har du några tips hur man ska klara av första svängen i början av lågfartsdelen?
 
Last edited:
En Vtr funkar,men gasen är lite svårare att jobba med om man jämför med en rad 4 eller en 3:a.Risken ökar för att du åker på motorstop med en v-twin om man inte håller jämn gas eller bara jobbar med kopplingen på tomgång.Så en cb 750 eller 1300 är faktiskt att föredra.


så det e inga problem med själva styr/sittgeometrin på hojen?
har övningskört/kört upp på cb750/kawasaki zr7 å de var rena barnleken men tänkte att vtr måste vara snäppet sämre med styrutslaget å sittställningen.

Angående krypkörningen för det e la det han menar så brukar jag iaf flytta mig utåt på sadeln bort från svängen (flyttar mig höger åt på sadeln om jag svänger vänster så att jag får sadelns kant i rumpskåran, hehe) å samtidigt så trycker jag till med det högra benet mot fotpinnen så att om jag lägger ner hojen i svängen för mycket så funkar det högra benet som en hävstång å rätar upp hojen. fast så klart finns ju gränser hehe.
 
Last edited:
Skriver upp på måndag (17) första lektionen (2a) april sedan den 8de och 16de Kör upp i slutet av april
 
Är oxå på G med körkort ,Första körning på bana den 6/4,,Lite nervöst kanske har inte kört 2 hjulat sen 15 år tillbaka ,tar nog max 5 min sen är man som 15 åring igen.fast det är lite mer tryck i hojen nu , ska bli grymt kul..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top