Körde högfartsbanan för första gången idag!

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
När jag tog kortet i höstas så körde jag högfartsbanan en dag när det regnade så det var halt på asfalten. Jag lyckades köra omkull när jag skulle vända genom att svänga för snävt, det tycker jag inte du ska testa.:)
 

mojja83

Guest
Jag förstår ärligt talat ingenting om motstyra.. Om jag vill svänga vänster så lutar jag mig mot vänster och styr vänster med styret?

Eller ska jag styra höger och luta mig vänster för att åka rakt fram?:fyllisar:fyllisar:fyllisar
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När jag tog kortet sa min lärare att "Hojen klarar mer än dig". Då föll allt på plats.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag förstår ärligt talat ingenting om motstyra.. Om jag vill svänga vänster så lutar jag mig mot vänster och styr vänster med styret?

Eller ska jag styra höger och luta mig vänster för att åka rakt fram?:fyllisar:fyllisar:fyllisar

Om du ska svänga vänster, ska du trycka vänster handtag framåt. Inte som kan kännas naturligt, trycka med höger hand för att få över hojen åt vänster. Om du förstår mig! :rodnar
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag förstår ärligt talat ingenting om motstyra.. Om jag vill svänga vänster så lutar jag mig mot vänster och styr vänster med styret?

Eller ska jag styra höger och luta mig vänster för att åka rakt fram?:fyllisar:fyllisar:fyllisar

Det spelar ingen roll om du förstår det eller inte du gör det automatiskt/undermedvetet eftersom du kan hålla dig på hjulen och åka rakt fram.

För att använda en motorcykels konstruktion bättre måste man lära sig att använda den bättre och förstå varför den är konstruerad som den är.

Som jag föreslog till TS prova på en raksträcka. Sitt rakt upp och ner och tryck höger hantag framåt lite grann. Åt vilket håll svängde det ?

Är det typ gargaevändning måste man ju givetvis styra åt det håll man skall.

PS se dig omkring innan du prövar så att det inte är någon bakom som du chockar.
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Kommer ihåg att under risktvåan så skulle man hålla i styret med en hand och sedan dra den mot sig och sedan från sig (ca 50km/h), men jag kunde inte göra det hur mycket jag än försökte, testade detta igen efter att jag fått mitt körkort men kan fortfarande inte göra det, min hjärna och kropp tvärvägrar att göra detta. (Lite svårt att förklara kanske).
Någon som har testat hahah?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Kommer ihg att under risktvan s skulle man hlla i styret med en hand och sedan dra den mot sig och sedan frn sig (ca 50km/h), men jag kunde inte gra det hur mycket jag n frskte, testade detta igen efter att jag ftt mitt krkort men kan fortfarande inte gra det, min hjrna och kropp tvrvgrar att gra detta. (Lite svrt att frklara kanske).
Ngon som har testat hahah?

kor pa vanlig vag med en hand pa styret (forslagsvis hoger) sa blir det automatiskt nar du skall svanga.
Fundera pa hur du gor for att svanga hoger respektive vanster om du over 6-7km/h.


*edit* Mina prickar ovanfor bokstaverna forsvann visst.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kommer ihåg att under risktvåan så skulle man hålla i styret med en hand och sedan dra den mot sig och sedan från sig (ca 50km/h), men jag kunde inte göra det hur mycket jag än försökte, testade detta igen efter att jag fått mitt körkort men kan fortfarande inte göra det, min hjärna och kropp tvärvägrar att göra detta. (Lite svårt att förklara kanske).
Någon som har testat hahah?

Det gör man på steg 1 SMC BKK just för att tvinga sig att förstå hur det fungerar
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Man lar sig aven det pa Knix kurser om man inte vill kora storbana.
Dar far man aven ovningskora med sin handlaggare.
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
motstyrning på undanmanövern och högfarten, högfarten är det "minst" risk att ramla på, om man ramlar så gör man det på lågfartsbanan.
körde på trean på högfarten och sen i vändningen växla jag ner till tvåan.

på lågfarten gäller det verkligen att ha blicken långt borta i horisonten det var nyckeln för mig iallafall.
och när du gör vändningen på lågfartsbanan så efter tredje konen så ta ut svängen riktigt mycket och vrid huvet nästan halvt bakåt och håll blicken där tillbaka.
bromsprov blir lätt om du kör upp med abs.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Högfartsbanan va ju det roligaste av allt! =) Körde upp i hällregn men det va inga problem med fästet i 50 km/h. Det va iofs på falkenbergsmotorbana och den asfalten kanske är bättre än "vanlig" ?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Rekommenderar än en gång alla som fortfarande är tveksamma på vetenskapen bakom körandet att läsa "Full Kontroll".
Den är skriven så att alla som har kapacitet att klara trafikverkets teoriprov borde kunna förstå den galant.:tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tycker fan alla förklarar motstyrning så jäkla konstigt. Jag fattade heller ingenting av vad folk menade innan jag såg nån väldigt enkel film.

Poängen är ju att om du svänger framhjulet åt exempelvis vänster UTAN att luta åt vänster, så kommer hojen automatisk att välta åt höger väldigt fort.
Då svänger man bara tillbaka styret åt höger och VIPS så har man gjort en skarp högersväng genom att först "motstyra" åt vänster.

Denna teknik är även effektiv när man inte orkar sakta ner för rondeller. :banana
 

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
2008,kawasaki,z1000
öva utan konerna först..åk bredvid banan o träna på rytmen och tekniken innan du börjar med själva banan så blir det lättare sen
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top