Körde högfartsbanan för första gången idag!

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag har totalt kört i ca 1 timme, uppdelat på 2 ggr så jag är helt grön på det här med att köra.

Jag har valt att boka på 2 olika skolor för att jämföra. Den första skolan i Skövde fick jag köra runt i en parkering, runt runt... runt.. runt.. Mycket prat, väldigt lite körning, på 2 lektioner a 75min / vardera fick jag ca 60min totalt på hojen. Så idag provade jag en i Lidköping och där var det verkligen lite snack och mer körning.

Jag fick prova på att köra högfartsbanan! Första gången någonsin jag kommer upp över 30km/h med en hoj! :) Det var ASROLIGT! Men gud vad svårt, trodde det skulle vara betydligt lättare.. Är så rädd mellan konorna.. Vet inte riktig hur jag ska bete mig, är så rädd för att rama om jag lutar mig för mycket.. Så har bokat upp en lektion imorgon och då ska jag få köra dit, känns rätt gött att få prova på riktig väg med mötande trafikanter!

Har ni några tips? Jag försöker hålla blicken långt bort.. Men just att komma emellan konorna, känns som att tiden inte finns till för att hinna :(


MEN HELVETE VAD ROLIGT!
 

dub

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
håller själv på med kortet och provade högfart för första gången idag och har ungefär lika mycket tid som du på hojen. provade ett gäng gånger i ca 30km/h för att sen öka farten till 50km/h och jag använde höfterna mycket vilket jag tyckte underlätta
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Jag hade knappt kört hoj på asfalt innan de proven så jag va oxå lite tveksam i början. Läraren undrade varför så jag sa att jag va lite rädd att luta mig för mycket. Då sa han åt mig att hoppa upp hans hoj,sen körde han banan i 50 med mig bakpå. Då försvann de känslorna att ramla :)

Jag tyckte att det gick bra när man fick in lite flyt. Eller vad man nu ska kalla det att man liksom får in lite sving på hojen så att det nästan går av sig själv istället för att hela tiden koncentrera sig på nästa kona.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det är bara öva att hålla blicken långt fram och höja hastigheten för varje gång du kör, sen ligger du en bit över 55 km/h innan du ens anar det. :)
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Däcken greppar mer än du tror, så länge de inte är kalla/kassa eller underlaget är kasst (rullgrus o dyl).
Balans på hojen lär du dig känna av ju mer du kör, oroa dig inte för det.

Motstyra som skrev ovan är A och O så fort du kommer över runt 20km/h för att styra snabbt och säkert.
 

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Träna motstyrning, det är nyckeln. Rädslan att ramla försvinner ju mer van du blir vid cykeln (och att lägga den).
http://www.youtube.com/watch?v=dqcRPv-rOi8

Ska du svänga vänster, håll dig nära konerna på höger sida, samt vice versa.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?193147-K%F6rkort-2009/page23&p=4246452#post4246452 (Illustration)

Upp med blicken, in med ben/fötter.

Påbörja svängen i rätt tid/ögonblick, dvs. inte för sent (låter dumt men bör sägas)

För massor med fler tips;
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-undanman%F6ver-tips&highlight=h%F6gfartsbana
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag håller själv på med kortet
http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/ Här har du lite tips och tricks och allt om mc kort..
sen blev jag rekommenderad "Keith code Twist of the wrist" av en kompis finns att laddaner på piratebay osv, en film som någon känd snubbe gjort om MC allt du behöver veta. Tyckte själv att det var lite löjligt att se det, men fick tummen ur röven och gjorde det belive me det gjorde stor skillnad när man körde på landsvägar!
 

Caarl

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2012
Ort
Ljungby
Hoj
Honda Hornet 600 -06
luta hela kroppen dit du ska, så du inte bara styr med armarna. Gå in med huvudet i svängarna:tummenupp
 

jober

Ge mig plusgrader!
Gick med
17 Oct 2011
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki ER-6n
Som många andra sagt är motstyrning nyckeln för att snabbt få cykeln dit du vill :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Exakt, Motstyr och du gör hela processen med att svänga 100ggr enklare!

Ladda hem Keith Code's film om hur man kör mc " A twist of the wrist 2 " och se den, den kommer hjälpa dig förstå VARFÖR man ska göra som man ska och skillnaden mot hur man inte ska göra. Rätt mot fel där! Jag fick mkt tips av filmen och en större förståelse till varför man ska göra på ett visst sätt och hur det blir en kedjereaktion av fel när man gör just, fel. :) Som dom säger i filmen är det verkligen The bikers bible ;D

Lycka till med kortet!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
luta hela kroppen dit du ska, så du inte bara styr med armarna. Gå in med huvudet i svängarna:tummenupp

Nja. Det där är en myt. Om du motstyr, svänger du. om du lutar svänger du inte utan du svänger för att du motstyr NÄR du lutar dig. Så du ska motstyra och i samma veva hänga ut för att kunna svänga skarpare och ha moppen mer upprätt.

Sa jag motstyra? :va :näsblod
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Exakt, Motstyr och du gör hela processen med att svänga 100ggr enklare!

Köp hem Keith Code's film om hur man kör mc " A twist of the wrist 2 " och se den, den kommer hjälpa dig förstå VARFÖR man ska göra som man ska och skillnaden mot hur man inte ska göra.

Jag rättade lite i din text. :rolleyes:
 
Last edited:

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Tack för alla svar! :) Jag har sett på lite motstyrningsfilmer men inte riktigt förstått. Det teoretiska förstår jag men har inte kunnat öva på det praktiska. Kanske kan få öva på det imorgon =)
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
tips

Hej!
Kul att du är på väg att ta kortet!
Två tips:
1. Är det som någon ovanför mig skrev. Be att få sitta bakpå när handledaren kör banan en gång. När jag körde så började vi alla moment så. Var grymt bra, då kände man dels hur det ska kännas i kurvorna, plus att man insåg hur otroligt mycket mer man kan lägga ner hojen än vad man tycker känns säkert när man själv kör.

2. Om första svängen är vänster runt konorna så ska du lägga dig till höger när du kör in mellan de första 4 konerna (obs. om banan ser likadan ut som för tre år sedan). Jag lovar, det känns betydligt mycket säkrare och man får bättre flyt genom hela slalomen.
Jag bifogar en bild jag plitade ihop förut nån gång.

Lycka till!

PS. Insåg att jag kanske tänkte på undanmanövern nu... men är ju lite samma princip som i ingången till slalomen.
 

Bifogat

  • undanmanöver.JPG
    undanmanöver.JPG
    6.6 KB · Visningar: 203
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Sista numret av MC-folket hade en bilaga som väldigt bra beskrev motstyrning. Läs! :tummenupp
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag blev medlem för nästan 3 veckor sen.. Har inte fått något från SMC än :S
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för alla svar! :) Jag har sett på lite motstyrningsfilmer men inte riktigt förstått. Det teoretiska förstår jag men har inte kunnat öva på det praktiska. Kanske kan få öva på det imorgon =)

Oavsätt om du sitter på¨en vanlig cykel, moped eller mc så motstyr du automatiskt så fort du lärt dig att hålla balansen. När man kör rakt fram så håller man sig på hjulen genom mycket små motstyrningar.

Med en motorcykel måste man motstyra mycket mer än vad man gör omedvetet för att hålla balansen och det käns läskigt när man inte är van.

Testa på en vanlig cykel på en raksträcka. prova först genom att verkligen svänga åt det håll du vill. Prova sen att svänga tvärt om (=motstyra). Vilket gick enklast ?

Gör samma sak med hojen och skillnaden är ännu större.

Rätt bra mening

"Push right handle, look right, turn right. Push left handle, look left, turn left."


Skall du göra en tvär sväng i låg hastighet så måste man självklart styra åt det håll man ska. Då motstyr man lite så att hojen börjar luta och sen styr man dit man skall, som i clippet.
 
Last edited:
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top