Köra bakhjul!

Faaen! Jag har skitsvårt att få in växel när man petar upp framhjulet. Antigen hamnar växeln i ett limbo läge, dvs falsk neutral eller så är den stenhård.
Ja jag vet att jag får fortsätta öva men skönt att få skriva lite här.
När det crossväxlas, slår ni av gasen helt eller lite? Jag har i alla fall övat på att koppla och kommer nog fortsätta med det men kanske provar crossväxlingen någpn dag.
 
Faaen! Jag har skitsvårt att få in växel när man petar upp framhjulet. Antigen hamnar växeln i ett limbo läge, dvs falsk neutral eller så är den stenhård.
Ja jag vet att jag får fortsätta öva men skönt att få skriva lite här.
När det crossväxlas, slår ni av gasen helt eller lite? Jag har i alla fall övat på att koppla och kommer nog fortsätta med det men kanske provar crossväxlingen någpn dag.

Man lättar lite på gasen i ett snabbt ryck och sen petar man i växeln och gasar vidare. Ibland kan det vara så att växelpinnen sitter lite för högt vilket gör det svårt att få en distinkt växling. Att den hamnar i "falsk" neutral är en del i att lära sig ;)
 
Grym höjd Wondergeorge! Går det i 300 eller kör du långsamt?

just den bilden vet jag inte
men jag kopplar alltid upp, skönast & når rätt höjd snabbt oavsett fart/växel

händer ofta att jag kopplar upp redan i 40 km/h på 1:an, petar i 2:an direkt.. sedan glider vidare
kopplar alltid vid växlingar & kör hela lådan ut, om jag känner för det.

men det brukar inte gå så fort (visst händer det att man når 200) men ofta 100-140
 
Tror jag såg dig på sjöborakan två veckor sen. Kanske även när denna bild togs?
Mycket säker och snyggt kört. Din hoj låter som fan också ;)

jo, detta var för 2 veckor sedan
tack, jag har ju övat några år om jag säger så. därför man blir lite nervös när folk med knappt torrt kort skall öva bakhjul på rakan när det e fullt med folk

öva kan man göra på egen hand, med minimal risk att köra på någon annan. inte på rakan

E det inte för lite motorbroms för att ha den på balanspunkten ? eller justerar du mest med bromsen ?
det gäller att vara försiktig med gasen, brukar aldrig känna att jag är FÖR högt upp, men visst har jag varit när någon gång att slå runt, men då har det varit vid kuperad väg (nedför)

motorbromsen på 09:an känns mer än på mina gamla R1:or
har aldrig behövts justera höjd med broms, men använt broms ett par ggr, när jag känt att jag varit för långt upp, eller när något framför mig fått mig att gå ner snabbt (typ undanmanöver. ev. polis)
 
bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......

Äh, du behöver ingen bakbroms... :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top