Köra bakhjul!

Faaen! Jag har skitsvårt att få in växel när man petar upp framhjulet. Antigen hamnar växeln i ett limbo läge, dvs falsk neutral eller så är den stenhård.
Ja jag vet att jag får fortsätta öva men skönt att få skriva lite här.
När det crossväxlas, slår ni av gasen helt eller lite? Jag har i alla fall övat på att koppla och kommer nog fortsätta med det men kanske provar crossväxlingen någpn dag.
 
Faaen! Jag har skitsvårt att få in växel när man petar upp framhjulet. Antigen hamnar växeln i ett limbo läge, dvs falsk neutral eller så är den stenhård.
Ja jag vet att jag får fortsätta öva men skönt att få skriva lite här.
När det crossväxlas, slår ni av gasen helt eller lite? Jag har i alla fall övat på att koppla och kommer nog fortsätta med det men kanske provar crossväxlingen någpn dag.

Man lättar lite på gasen i ett snabbt ryck och sen petar man i växeln och gasar vidare. Ibland kan det vara så att växelpinnen sitter lite för högt vilket gör det svårt att få en distinkt växling. Att den hamnar i "falsk" neutral är en del i att lära sig ;)
 
Grym höjd Wondergeorge! Går det i 300 eller kör du långsamt?

just den bilden vet jag inte
men jag kopplar alltid upp, skönast & når rätt höjd snabbt oavsett fart/växel

händer ofta att jag kopplar upp redan i 40 km/h på 1:an, petar i 2:an direkt.. sedan glider vidare
kopplar alltid vid växlingar & kör hela lådan ut, om jag känner för det.

men det brukar inte gå så fort (visst händer det att man når 200) men ofta 100-140
 
Tror jag såg dig på sjöborakan två veckor sen. Kanske även när denna bild togs?
Mycket säker och snyggt kört. Din hoj låter som fan också ;)

jo, detta var för 2 veckor sedan
tack, jag har ju övat några år om jag säger så. därför man blir lite nervös när folk med knappt torrt kort skall öva bakhjul på rakan när det e fullt med folk

öva kan man göra på egen hand, med minimal risk att köra på någon annan. inte på rakan

E det inte för lite motorbroms för att ha den på balanspunkten ? eller justerar du mest med bromsen ?
det gäller att vara försiktig med gasen, brukar aldrig känna att jag är FÖR högt upp, men visst har jag varit när någon gång att slå runt, men då har det varit vid kuperad väg (nedför)

motorbromsen på 09:an känns mer än på mina gamla R1:or
har aldrig behövts justera höjd med broms, men använt broms ett par ggr, när jag känt att jag varit för långt upp, eller när något framför mig fått mig att gå ner snabbt (typ undanmanöver. ev. polis)
 
bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......

Äh, du behöver ingen bakbroms... :rolleyes:
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top