Köra bakhjul!

Jag har så svårt att arbeta bort reflexen när man lutar sig framåt så fort framhjulet kommer upp ca 5 dm i luften. Trotts raka armar+fot på bakbroms.
Händer på vartannat försök och jag har väl ca 7h övningstid nu.. Funderar på att sätta en planka innanför ryggskyddet så jag inte kan börja mig framåt.. kanske funkar :d
 
Last edited:
Jag har så svårt att arbeta bort reflexen när man lutar sig framåt så fort framhjulet kommer upp ca 5 dm i luften. Trotts raka armar+fot på bakbrom.
Händer på vartannat försök och jag har väl ca 7h övningstid nu.. Funderar på att sätta en planka innanför ryggskyddet så jag inte kan börja mig framåt.. kanske funkar :d

7h är ingenting. Tog mig nästan en hel helg på F18 i tullinge att förstå sanningen på ett hjul.
 
Jag vet far, jag är otålig.. Hur fann du sanningen? Antar att du blev bekväm med känslan av när hjulet kommer upp en bit = du slår inte av på gasen så tidigt och lär dig när mer gas behövs för att hålla hjulet uppe?
 
Jag vet far, jag är otålig.. Hur fann du sanningen? Antar att du blev bekväm med känslan av när hjulet kommer upp en bit = du slår inte av på gasen så tidigt och lär dig när mer gas behövs för att hålla hjulet uppe?

Precis. Du ska succesivt bli bekväm med höjden, sen ökar du lite hela tiden. Har du hetsig drevning kan motorbromsen ligga och störa en hel del.

Vad har du för hoj?
 
Köp en trisslott, förresten köp så många du hittar, du hade ju grym tur, knappt några skador på varken dig eller hojen!

Dåligt råd, han har ju redan använt upp all tur för detta året. :rolleyes:

(Edit: Uj, för sent ute. :))

Fordon:
Skönt att du klarade dig och trevligt att se att det finns trevligt folk som kommer till undsättning, eloge till dom!

Har du nån efter-bild på skinnstället förresten? :)
 
Last edited:
Såg inte skoj ut med styrvobblet, men du kanske bara satte ned den lte för snett och det lät som du hade varvat ur den och inte snabbt kunde accelerera mer?
Well shit happens och det gick ju jäkligt bra iaf!

Styrdämpare skulle vara nice..

Att den inte startar kan ha nått med det böjda stödet att göra, sensorn kanske också fått sig så den tror stödet är nere hela tiden?

Aja, snabbt få igång den åsså ut igen :yoparty

Jo.. visst låg jag nära varvstoppet... Jag tror inte det kan vara den sensorn, för själva instrumentpanelen är död, trots alla alla säkringar är hela, tändningsrelät funkar, dödar-relät likaså. Fick igång den idag i en minut innan den stendog igen :O

Vill du verkligen testa något riktigt kul & lärorikt?
Definitivt under säkrare former...................

Anmäl dig till en SMC-KURS ............

www.svmc.se/school

Grabbar med kulor av titan................ kör hoj som de älskar livet.

Vill du testa nått kul så kör på bakhjulet :krama FYI så har jag redan betalt en sån kurs som går den 25:e augusti på Arlanda. Bara jag hinner få hojen fixad tills dess...

Låter som att du har förstått det där med riskmedvetenhet och att dra lärdom av dina misstag! :tummenupp
Wheela i 200 nästa gång istället, så får du bättre balans!

Att du väljer att missförstå låter jag passera obemärkt förbi :brinnerup

Dåligt råd, han har ju redan använt upp all tur för detta året. :rolleyes:

(Edit: Uj, för sent ute. :))

Fordon:
Skönt att du klarade dig och trevligt att se att det finns trevligt folk som kommer till undsättning, eloge till dom!

Har du nån efter-bild på skinnstället förresten? :)

Kommer två halvkassa iphone-bilder på stället. axelskyddet i titan har blivit missfärgat av värmen :död Utan skydd hade jag nog filat ned hela axelleden och halva nyckelbenet..


020.jpg021.jpg
 
Precis. Du ska succesivt bli bekväm med höjden, sen ökar du lite hela tiden. Har du hetsig drevning kan motorbromsen ligga och störa en hel del.

Vad har du för hoj?

En neddrevad fz6-n på ca 103hk.
Det där med motorbromsen har jag faktiskt inte tänkt på vilket jag ska tänka på vid nästa övningstillfälle :tummenupp
Vägrar skaffa en smc-r innan jag kan slanga som en kung med denna
 
Kan någon säga exakt varför jag får styrvobblet?

Vad det ser ut som så i och med att du accar så mycket i slutet av wheelien (ej efter alltså) så får framdäcket väldigt lite kontakt med marken och jag tror att det utlöste vobblet. Det har hänt mig ett par gånger, dock inte så häftigt vobbel som för dig, vilket tur är. Lösningen är att gå ner lite hårdare, (jag är ingen guru, men detta funkar för mig :p).

Skönt att du klarade dig så bra! Eloge till killarna som stannade trots att du sa det gick bra!
 
Kommer två halvkassa iphone-bilder på stället. axelskyddet i titan har blivit missfärgat av värmen :död Utan skydd hade jag nog filat ned hela axelleden och halva nyckelbenet..
Med tanke på att min vanliga åkklädsel på överkroppen är en gammal skinnjacka med huvtröja, eller bara ryggplatta å huvtröja känns rätt skönt nu ändå att jag kan bakhjula på tomgången men inte slanga i över 100.. :näsblod
Men du körde bra för att inte ha tränat så länge, rätt hårt att träna på motorvägen å :yoparty
 
7h är ingenting. Tog mig nästan en hel helg på F18 i tullinge att förstå sanningen på ett hjul.

du glömde ta med överslaget ;) var väl den viktigaste ingrediensen egentligen.

En neddrevad fz6-n på ca 103hk.
Det där med motorbromsen har jag faktiskt inte tänkt på vilket jag ska tänka på vid nästa övningstillfälle :tummenupp
Vägrar skaffa en smc-r innan jag kan slanga som en kung med denna

Du lär garanterat lära dig fortare och lättare med en smc-r än med din fz6.
 
Last edited:
Micke™;5608020 skrev:
Du lär garanterat lära dig fortare och lättare med en smc-r än med din fz6.

Vill kunna bemästra det på en liten fz6:a först. Kommer kännas ännu lättare sen med en smc-r
+ vill inte byta hoj för att det ska bli lättare:tuttar
Måste fixa en bakbroms på styret också då mina 7 titanskruvar i höger fot har resulterat i att det blir extremt kämpigt att ha höger fot rakt över/på fotbromsen.. Funkar i pendlandet men att nöta slangen, njae :3freak
 
Vill kunna bemästra det på en liten fz6:a först. Kommer kännas ännu lättare sen med en smc-r
+ vill inte byta hoj för att det ska bli lättare:tuttar
Måste fixa en bakbroms på styret också då mina 7 titanskruvar i höger fot har resulterat i att det blir extremt kämpigt att ha höger fot rakt över/på fotbromsen.. Funkar i pendlandet men att nöta slangen, njae :3freak
Justera ner bromspedalen en bit om det skulle hjälpa? Annars är de väl bara att börja bygga, passa på att slänga dit ett annat kopplingshandtag på samma gång då med :tummenupp
 
Vill kunna bemästra det på en liten fz6:a först. Kommer kännas ännu lättare sen med en smc-r
+ vill inte byta hoj för att det ska bli lättare:tuttar
Måste fixa en bakbroms på styret också då mina 7 titanskruvar i höger fot har resulterat i att det blir extremt kämpigt att ha höger fot rakt över/på fotbromsen.. Funkar i pendlandet men att nöta slangen, njae :3freak

bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......
 
Justera ner bromspedalen en bit om det skulle hjälpa? Annars är de väl bara att börja bygga, passa på att slänga dit ett annat kopplingshandtag på samma gång då med :tummenupp

Jag skulle snarare behöva vinkla ut bromspedalen snett utåt från hojen än att sänka den i sådana fall, man kanske kan ta en tång och försöka få den böjd utåt? Vet inte om det skulle resultera i något negativt gällande själva funktionen av bromsen dock.
Har 3 st olika kopplingsgrepp och originalet är det enda som går att trycka in med 1 finger utan att det blir jobbigt i längden. På övriga behövs typ 3 fingrar då dem är dåligt konstruerade och tröga.. Efter ett övningstillfälle på 3h kunde jag inte hålla ölflaskan kvällen därpå med ett av de nya kopplingsgreppen hehe.
 
bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......
Det är riktigt skönt med bakbroms på styret ja, men att använda fotbromsen är en del av grunden i att slanga bra så det är därför folk säger "lär dig den först".

Men kommer det bli så mycket lättare att bromsa med handbroms egentligen? Istället för att tänka på att trycka med foten så måste du ju använda långfingret.. :tungan


Jag skulle snarare behöva vinkla ut bromspedalen snett utåt från hojen än att sänka den i sådana fall, man kanske kan ta en tång och försöka få den böjd utåt? Vet inte om det skulle resultera i något negativt gällande själva funktionen av bromsen dock.
Har 3 st olika kopplingsgrepp och originalet är det enda som går att trycka in med 1 finger utan att det blir jobbigt i längden. På övriga behövs typ 3 fingrar då dem är dåligt konstruerade och tröga.. Efter ett övningstillfälle på 3h kunde jag inte hålla ölflaskan kvällen därpå med ett av de nya kopplingsgreppen hehe.
Borde inte skada själva funktionen, min pedal är tryck lite bakåt, inåt och ut från hojen.. :näsblod

Syftade mera på att de kan vara skönt att byta till ett kortare 1/2 fingershandtag med flera fästpunkter för vajern, så att kopplingen blir mjukare (sånt kopplingshandtag som brukar sitta på alla stunthojar). Då blir det mer plats över vid handtagen och gör det betydligt lättare att koppla samt bromsa med handbromsen samtidigt :) Och de är jävligt skönt med ett kort mjukt kopplingshandtag :banana
 
Last edited:
Borde inte skada själva funktionen, min pedal är tryck lite bakåt, inåt och ut från hojen.. :näsblod

Syftade mera på att de kan vara skönt att byta till ett kortare 1/2 fingershandtag med flera fästpunkter för vajern, så att kopplingen blir mjukare (sånt kopplingshandtag som brukar sitta på alla stunthojar). Då blir det mer plats över vid handtagen och gör det betydligt lättare att koppla samt bromsa med handbromsen samtidigt :) Och de är jävligt skönt med ett kort mjukt kopplingshandtag :banana
Flera fästpunkter för vajern, now we talking! Då vet jag vad jag ska titta efter det första jag gör på jobbet imorgon:tummenupp
 
Vad det ser ut som så i och med att du accar så mycket i slutet av wheelien (ej efter alltså) så får framdäcket väldigt lite kontakt med marken och jag tror att det utlöste vobblet. Det har hänt mig ett par gånger, dock inte så häftigt vobbel som för dig, vilket tur är. Lösningen är att gå ner lite hårdare, (jag är ingen guru, men detta funkar för mig :p).

Skönt att du klarade dig så bra! Eloge till killarna som stannade trots att du sa det gick bra!

Håller med. :)

Det är som när man accelererar hårt och hojen är precis på gränsen till att lyfta framhjulet. Då är det väldigt lätt att styret börjar röra på sig.

Man ska sätta ner framhjulet bestämt. Dock ska man alltid möta lite med gasen så så det inte blir för hårt. Då tar packboxarna stryk. Ser ut som du "dansar" med framhjulet precis ovanför marken. Då blir det problem.

\Masonit
 
och framförallt sätta ner hojen så att bak och framhjul är i linje med varandra (är väl här den största orsaken till vobbel finns).
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top