Köra bakhjul!

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Faaen! Jag har skitsvårt att få in växel när man petar upp framhjulet. Antigen hamnar växeln i ett limbo läge, dvs falsk neutral eller så är den stenhård.
Ja jag vet att jag får fortsätta öva men skönt att få skriva lite här.
När det crossväxlas, slår ni av gasen helt eller lite? Jag har i alla fall övat på att koppla och kommer nog fortsätta med det men kanske provar crossväxlingen någpn dag.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Faaen! Jag har skitsvårt att få in växel när man petar upp framhjulet. Antigen hamnar växeln i ett limbo läge, dvs falsk neutral eller så är den stenhård.
Ja jag vet att jag får fortsätta öva men skönt att få skriva lite här.
När det crossväxlas, slår ni av gasen helt eller lite? Jag har i alla fall övat på att koppla och kommer nog fortsätta med det men kanske provar crossväxlingen någpn dag.

Man lättar lite på gasen i ett snabbt ryck och sen petar man i växeln och gasar vidare. Ibland kan det vara så att växelpinnen sitter lite för högt vilket gör det svårt att få en distinkt växling. Att den hamnar i "falsk" neutral är en del i att lära sig ;)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Grym höjd Wondergeorge! Går det i 300 eller kör du långsamt?

just den bilden vet jag inte
men jag kopplar alltid upp, skönast & når rätt höjd snabbt oavsett fart/växel

händer ofta att jag kopplar upp redan i 40 km/h på 1:an, petar i 2:an direkt.. sedan glider vidare
kopplar alltid vid växlingar & kör hela lådan ut, om jag känner för det.

men det brukar inte gå så fort (visst händer det att man når 200) men ofta 100-140
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tror jag såg dig på sjöborakan två veckor sen. Kanske även när denna bild togs?
Mycket säker och snyggt kört. Din hoj låter som fan också ;)

jo, detta var för 2 veckor sedan
tack, jag har ju övat några år om jag säger så. därför man blir lite nervös när folk med knappt torrt kort skall öva bakhjul på rakan när det e fullt med folk

öva kan man göra på egen hand, med minimal risk att köra på någon annan. inte på rakan

E det inte för lite motorbroms för att ha den på balanspunkten ? eller justerar du mest med bromsen ?
det gäller att vara försiktig med gasen, brukar aldrig känna att jag är FÖR högt upp, men visst har jag varit när någon gång att slå runt, men då har det varit vid kuperad väg (nedför)

motorbromsen på 09:an känns mer än på mina gamla R1:eek:r
har aldrig behövts justera höjd med broms, men använt broms ett par ggr, när jag känt att jag varit för långt upp, eller när något framför mig fått mig att gå ner snabbt (typ undanmanöver. ev. polis)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
bakbroms på styret verkar kung. dock så säger de flesta att man skall lära sig använda fotbromsen, men jag som i ditt fall går det tydligen inte. har full koll med att hålla koll på gasen och hur mycket man får upp den. att tänka på bakbromsen finns inte. iaf inte för min del.

p.s sen kommer det alltid någon och påstår att man inte behöver nån bakbroms......

Äh, du behöver ingen bakbroms... :rolleyes:
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top