Köra bakhjul!

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
I början när jag försökte lära mig att få upp den enbart genom gaskontroll så upplevde jag den som väldigt hetsig(fast då var det ju det enda jag kunde o tyckte det var ok). sen trillade poletten ner ang det här med att koppla upp den. jäklar vilken skillnad på kontroll. inte alls lika hetsig o oförutsägbart.

sen de senaste skriverierna här just ang bakbromsen, så vill jag nog fan hålla med ang det(även om en kompis kommer att tracka mig för det). frågan är bara hur den ska användas, några tips från er som anser er ha någorlunda kontroll på det här med bakbroms i kombo med wheelande?
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
När du kommit upp på balanspunkten försök då att hålla gasen så still som möjligt och använder kroppen och bromsen för att hålla balansen!
Då blir det inte alls lika jobbigt för armarna och mycket mjukare wheelies
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
jaja.. glömde inte bort kroppen men höll mig till själva MC:n. Ok, men du har alltså kontroll med kopplingen ibland när du kör riktigt långsamt?
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
jaja.. glömde inte bort kroppen men höll mig till själv MC:n. Ok, men du har alltså kontroll med kopplingen ibland när du kör riktigt långsamt?

Benny din strut det enda du behöver tänka på i början är att vänja dig vid att få upp den högre och högre samt ha gaskontroll. Steg två blir att lägga sig på balansläget och där kan du börja experimentera.

:D
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
hehe.. lugn nu min pojk (för att använda ditt ordförråd)

Jag förbereder mig mentalt och vips så sitter det utan att jag har tränat praktiskt... eller nåt åt det hållet. Det hjälper iaf att ha mer kunskap innan man börjar öva.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
hehe.. lugn nu min pojk (för att använda ditt ordförråd)

Jag förbereder mig mentalt och vips så sitter det utan att jag har tränat praktiskt... eller nåt åt det hållet. Det hjälper iaf att ha mer kunskap innan man börjar öva.

Teori och praktik skiljer sig lite från att dra i struten en fredag jämfört att åka på ett hjul. Handlar mer om kontroll och balls det är därför dom som "fegar" ur aldrig lyckas åka längre än 10 meter. :krama
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ja, det är det som gäller för mig nu.. våga och vänja mig men jag drar även i struten samtidigt :)
Din hemlighet måste ju vara pluggen :tummenupp
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Till skillnad från dig som inte gjort någonting kreativt i denna tråd överhuvudtaget. När jag tog lappen i juni var det likadant. 90% sitter och runkar utan resultat eller vägledning till nybörjare.



Då det sagts redan i tråden om hur man slangar så anser jag inte att jag behöver säga något som folk redan vet.....

I din kommentar var väll rätt självklar om du inte vågar testa så lär du dig inte....
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
jaja.. glömde inte bort kroppen men höll mig till själva MC:n. Ok, men du har alltså kontroll med kopplingen ibland när du kör riktigt långsamt?

Jag har inte lärt mig att köra så långsamt än :) Det är om du kör extreeeemt långsamt... alltså krypkörningslångsamt.
Med andra ord, du behöver inte bry dig om det så länge du inte stuntar :tummenupp
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kommer nog inte kalla mig stuntare men lite trix måste man kunna. Näe, det var ju inte krypkörningsfart jag tänkte på men ok, vi glömmer kopplingen :)

Jag blir ingen stjärna på bakhjulet i år men kommer komma igång snabbare i vår men jag tror ska börja brevväxla med den här tjejen :) http://youtu.be/llw_2Fkdl9k
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Bakhjulskungen har talat.....:Bugar

jag quotar detta inlägg för att det passar bäst. men ditt inlägg senare hör ihop med detta.

Peter North har ju rätt i det hans säger ang att fega. fegar man och inte vågar tänja på gränserna kommer man inte komma mer än 5-10m.

Kan bara titta på min egen utveckling, högre o högre upp för varje gång jag e ute o leker. Nu har jag dock kommit så långt att jag faktiskt var tvungen att använda bakbromsen lite(testade en kompis 640 o det blev lite mycket, kändes det iaf som) så nästa steg för mig blir nu att försöka bli vän med bakbromsen, även om vissa säger att det inte behövs o andra säger att den behövs. Tror inte man kan kontrollera wheelandet med enbart gaskontroll. man måste nog använda bakbromsen också för att ha total kontroll.. och jag är ingen fan av att wheela i 150km/h++, det kan vilken idiot som helst. mer skillz att göra det i låg fart under kontroll.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
På balkongen?

Det är så man börjar en ny dag.. nej fan, dags att gömma sig. Satelliten slår ned någonstans mellan 00:30 och 14.
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Peter North har ju rätt i det hans säger ang att fega. fegar man och inte vågar tänja på gränserna kommer man inte komma mer än 5-10m.

Precis, det är ju inte så att vissa föddes med skillz att köra bakhjul, och det krävs ju ingen större fysik att gasa upp den. Allt sitter i huvvet och senare även i ryggraden.
Allt går att wheela med!

Ang bakbromsen så är mitt förslag att inte tänka på den mer förutom var ni har foten placerad. Alltså, inte använda den när ni kör men vara beredda att trampa till när ni går för högt. Behövs inga sneakers eller finkänsla, bara att stampa till, (så länge ni kör över typ 50)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top