Köra bakhjul!

Tips igen (ni som inte vill ha, läs ej vidare)
Åk med hojen som vanligt på två hjul i valfri fart, dra in kopplingen så att du bara rullar. Börja försiktigt trycka på bakbromsen tills du känner att du saktar farten. Bygg sedan upp kännslan att använda den genom att testa mer än en gång :)
Rom byggdes inte på en på en dag har jag för mig.. :)

Tack! uppskattas! Men roligare o köra ett hjul än o öva på nått man inte kan :D Men nästa säsong ska det sitta :banana
 
:D Jag har ingen känsla oavsätt hoj! Har ALDRIG använt bakbroms. Vare sig på crossarna, banhojen lr motarderna. O smc e det inge fel på. Är bara att jag inte kan använda bakbromsen. Inte ens vid ett rödlyse:D
Kan ju inte ens sladda :död :(

Näe, det är inget fel på smc men den är ungefär som på en cross, antingen nyper man eller inte fast allt går att lära sig.


Tips igen (ni som inte vill ha, läs ej vidare)
Åk med hojen som vanligt på två hjul i valfri fart, dra in kopplingen så att du bara rullar. Börja försiktigt trycka på bakbromsen tills du känner att du saktar farten. Bygg sedan upp kännslan att använda den genom att testa mer än en gång :)
Rom byggdes inte på en på en dag har jag för mig.. :)

Tackar, ska öva på det men först ska jag bara våga ta upp framhjulet i rätt höjd :)

Hoppas det blir bra väder i helgen. Mr North.. just nu finns det handskar i polyester på Lidl åt dig, funkar säkert som innerhandskar för dom är snortunna.
 
Last edited:
Mycket möjligt att jag missuppfattar, dock är det ganska många med mig som missuppfattar er, blandandannat för ni hänger i stuntforumet, men har inga som helst ambitioner att lära er något annat än att ligga och mjölka på gasen tills varvet tar slut?
Av egen erfarenhet så brukar man tröttna och vilja lära sig mer saker, det ligger lixom i människans natur. Därför så tog jag upp det här med bakbromsen, för det öppnar för en helt annan körning. Ingenting jag påtvingar någon, alla väljer som sagt själva.
Är dock helt 100 på att du en dag kommer förstå mig "min son" ;)

Äntligen ett riktigt inlägg i den här tråden :)
Jag har själv inte förstått varför denna tråd ligger i stuntforumet, jag anser mig inte alls ha någon anledning till att ge råd i denna tråd och har inte gjort det heller.. än.. tills nu..
Jag måste ju såklart hålla med ang. bakbromsen (oavsett om det är fotbroms eller handbroms på styret) den är nästan lika viktig som att dricka sprit på helgen (ja eller äta mat på veckodagarna om man heldre tycker att det är livsviktigt)
Jag kan dock förstå vissa som kör "högfartsweelies" att man inte behöver använda bakbromsen, men om man vill kunna sakta ner farten är bakbromsen ett måste (om man inte gång på gång ha tur med att motorbromsa ner farten, vilket inte låter så troligt)

Om man dimper ner direkt när man sätter foten på bromsen ligger man ju för lågt för att hålla den i samma vinkel, det man vill med att bromsa är ju att kunna sänka farten utan att hojen går ner igen, man ligger alltså över balanspunken. eller helt sonika at man bromsar för att komma tillbaka till balanspunken för att kunna hålla en jämn hastighet.
Enda sättet att börja använda bakbromsen är ju testa att gå över balanspunken och sedan bromsa, vilket kanske inte är de enklaste man gör, men..

Man måste även tänka på att det oftast blir vingligare ju högre man kommer, vilket kan kännas väldigt obehagligt och även att man känner "satan-så-nära-de-va-att-jag-slog-över"
 
Bästa med motardmupparna är att det alltid är dom man ser slå runt på Lunda, skogis osv, ändå påstår dom sig inte behöva använda någon bakbroms :D
 
Yes, för ett skinnställ hade säkert räddat mitt nyckelben :rolleyes:

Lycka till i riktiga livet utanför forumet, "kungen"... Det kan du behöva :brinnerup:huvet

shit vad du tog illa vid dig av ett inlägg som kommentera din krash. med tanke på att du säkert stuntar bättre än de flesta på detta sköna forum, kanske du borde lägga lika mycket tid på att kunna behärska dig själv som du gör på hojen, pojkspoling!!!!!!!!! så lär du inte bli så sur när nån skriver saker på SH. fast det är ju klart, mognad kommer ju med ålder o då lär det väl ta ett tag.
 
Du "gubbe?" kanske borde rikta din vilja att medla till Peter Norr och hans otroliga humor istället?
Felriktad välvilja om något...

Inte gubbe än men snart :D

skulle jag göra om jag nu ansett att det var befogat, vilket jag inte tycker. den enda han tyckte i all välmening var att marcus borde kanske haft mer skyddsutrustning på sig(men nu vet jag ju att mer än hjälm ingår tydligen inte i repertoaren för stuntare. kanske är för att de ska vara med smidiga vad vet jag, därför jag lämnar den diskussionen öppen).

Du blir nog också vis med tiden min son :D
 
Last edited:
Offf, vad det är kul med alla som läser Ron Jeremys f'låt Peter N's små inlägg med så att säga "avig sidan utåt" - det tjänar ingenting till.

Medan t.ex. jag har en profilbild där jag ligger och trycker i en kurva å jagar varvtider på gåsen så har han Peter North som profilbild, det säger väl det mesta?

Ta inte kommentarerna så hårt, fortsätter ni så här blir ni värre än fotoforumen där alla fanboys utav respektive kameramärke är mer militanta än det andra (ju mindre märke desto mer militant).

Det är ju humor, och slutet av dagen är det ju alla fall bara vi hojåkare mot bilisterna:finger och vägverket:huvet.

Jag tillhör f.ö. en av de där som varvar ur, men jag har å andra sidan börja komma upp mot en 300m innan jag dimper ner. Men det går sakta framåt, till nästa säsong är tanken att både balanspunkt, växling och bakbroms skall sitta när jag slangar.:yoparty
 
Den han ville var nog inte alls att tycka nått om utrustning utan gnida lite salt i såren.
Jag måste vara sjukt gammal som är så vis redan?! :tummenupp
 
Jag tillhör f.ö. en av de där som varvar ur, men jag har å andra sidan börja komma upp mot en 300m innan jag dimper ner. Men det går sakta framåt, till nästa säsong är tanken att både balanspunkt, växling och bakbroms skall sitta när jag slangar.:yoparty

Lördag stekarn.....sista rycket innan bollarna åker in i frysen.
 
Den han ville var nog inte alls att tycka nått om utrustning utan gnida lite salt i såren.
Jag måste vara sjukt gammal som är så vis redan?! :tummenupp

Garanterat :tummenupp

men för att hålla oss lite på spåren o glömma alla syrliga kommentarer som förekommer. Det hela bottnar väl i att både Peter Norr (och jag med för den delen) är avis på Marcus för att han är så pass duktig som han är.

Dessvärre är han riktigt kass på att ta syrliga kommentarer och kritik.

Detta är SportHoj.com ffs, och nu när hösten kommer med raska steg så blir vi alla (ja förutom en o annan sansad människa då) griniga o gnälliga och slänger ur oss saker.

så låt oss nu ta varanda i hand och sjunga "KUMBAYA"
 
Lördag stekarn.....sista rycket innan bollarna åker in i frysen.

Idag var det s.k. AHÅV väder - skittrist! Hoppas lördagen ler mot oss!

Eftersom du inte alltid har alla skruvar på plats, så kan jag berätta för dig att AHÅV betyder: AntiHojÅkarVäder = >10c, blåsigt som fan och jumboregndroppar:mad:
:tummenupp
 
Vet inte om griniga nu börjar ju den "andra" säsongen med is och dubb! :D

Jag vet inte hur Peter eller Marcus är funtade men skratta åt en rätt tråkig olycka lär väll aldrig vara ok.
Så jävla vis var du nog inte ändå om du ursäktar franskan :tungan

Osoft uiilar väder idag svar ja
 
Vet inte om griniga nu börjar ju den "andra" säsongen med is och dubb! :D

Jag vet inte hur Peter eller Marcus är funtade men skratta åt en rätt tråkig olycka lär väll aldrig vara ok.
Så jävla vis var du nog inte ändå om du ursäktar franskan :tungan

Osoft uiilar väder idag svar ja

sa aldrig något om att JAG var vis... jag påpekade bara att du säkert blir det med åldern :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top