Köra bakhjul!

Hehe tro mig, det behövs! :)
Varför skulle du inte kunna växla och använda fotbroms menar du?
Sen så tror jag dom flesta här inne inte riktigt förstår varför och hur bromsen ska användas vid en vanlig wheelie, bara att man bör ha foten vid bromsen?
Behövs ingen bakbroms med 600 cc enstånka. :)

Men tänkte från början att jag ville kunna växla. Så har lärt mig "fel". Ska börja med foten på bromsen istället.

\Masonit
 
Last edited:
Någon får gärna berätta varför jag ska ha foten på bromsen.

Det märker du när du ligger på rygg och hojen gör snygga kullerbyttor framför dig :D

När du lärt dig att använda bakbromsen på rätt sätt så kan du gå bakom balanspunkten och sakta farten bla. Du kan gå bak och skrapa bakskärmen och komma tillbaka på ett säkert och snyggt sätt.
Du kan sakta ner farten och ta kurvor på bakhjulet, där du annars vore tvungen att slå ner...ja det finns en massa fördelar. Men som sagt, det räcker tyvärr inte bara att ha foten där som många verkar tro...
 
Det märker du när du ligger på rygg och hojen gör snygga kullerbyttor framför dig :D

När du lärt dig att använda bakbromsen på rätt sätt så kan du gå bakom balanspunkten och sakta farten bla. Du kan gå bak och skrapa bakskärmen och komma tillbaka på ett säkert och snyggt sätt.
Du kan sakta ner farten och ta kurvor på bakhjulet, där du annars vore tvungen att slå ner...ja det finns en massa fördelar. Men som sagt, det räcker tyvärr inte bara att ha foten där som många verkar tro...

Plåtskrap är jag för gammal för. Däremot blir det mer träning på att åka långsamt nästa säsong, dock känner jag att utväxlingen är alldeles för hetsig för att ens kunna kontrollera under 50.
 
Sånt blir bara roligare ju äldre man blir :D
broms/koppling/gas tillsammans i rätt moment tar bort hetset...faktum är att den kommer kännas riktigt snäll under 50
Plåtskrap är jag för gammal för. Däremot blir det mer träning på att åka långsamt nästa säsong, dock känner jag att utväxlingen är alldeles för hetsig för att ens kunna kontrollera under 50.
 
Hehe tro mig, det behövs! :)
Varför skulle du inte kunna växla och använda fotbroms menar du?
Sen så tror jag dom flesta här inne inte riktigt förstår varför och hur bromsen ska användas vid en vanlig wheelie, bara att man bör ha foten vid bromsen?

Jag står med ena knäet på sadeln. Så antingen foten på bromsen eller växelpedalen... Problemet är också att jag kör med crosskängor. Går inte att böja foten framåt. Så om jag ska bromsa så får det bli med hela foten = noll känsla. Ser att många stuntare kör med vanliga lågskor. Ger ju go känsla men foten blir ju mos om man har otur.

\Masonit
 
Last edited:
Jag står med ena knäet på sadeln. Så antingen foten på bromsen eller växelpedalen... Problemet är också att jag kör med crosskängor. Går inte att böja foten framåt. Så om jag ska bromsa så får det bli med hela foten = noll känsla. Ser att många stuntare köra med vanliga lågskor. Ger ju go känsla med foten blir ju mos om man har otur.

\Masonit

Vi är inga stuntare min son och tanken på att bli en har inte slagit mig. Man kan vara kung ändå.. :krama
 
Nope. GoPron e nog toast tyvärr. Mailat med Iceman men ingen reparerar GoPro i Sverige enligt dem så det blir väl bara att handla nytt :(

Powerwheelies? Var då? I min film kopplas hojarna upp :krama

:( Tråkigt å höra, då vet ja vad som står överst på din julklappslista :D
 
Hahaha :D i vanlig ordning så vill folk ha tips och hjälp, när de väl får något så går det inte att bromsa, vi är inga stuntare, bla bla bla...
Det är ju iof inget nytt här på SH :)
För det första, vad har det med "stunt" att använda bakbromsen?? Rädd för att utvecklas från nybörjarwheelisarna?
För det andra, har du svårt att böja på foten med crosspjucken, justera upp pedalen lite. Funkar klockrent för mig iaf.
 
Hahaha :D i vanlig ordning så vill folk ha tips och hjälp, när de väl får något så går det inte att bromsa, vi är inga stuntare, bla bla bla...
Det är ju iof inget nytt här på SH :)
För det första, vad har det med "stunt" att använda bakbromsen?? Rädd för att utvecklas från nybörjarwheelisarna?
För det andra, har du svårt att böja på foten med crosspjucken, justera upp pedalen lite. Funkar klockrent för mig iaf.

Jag tror du har missuppfattat det här lite. Det är ingen som avfärdar något, däremot så har vi olika syften och anpassar oss därefter. Som jag skrev tidigare...plåtskrap eller köra om bilar är inte allas agenda. Jag är glad om jag kan köra 5km utan att få kramp i armarna...det är målet 2012.
 
Mycket möjligt att jag missuppfattar, dock är det ganska många med mig som missuppfattar er, blandandannat för ni hänger i stuntforumet, men har inga som helst ambitioner att lära er något annat än att ligga och mjölka på gasen tills varvet tar slut?
Av egen erfarenhet så brukar man tröttna och vilja lära sig mer saker, det ligger lixom i människans natur. Därför så tog jag upp det här med bakbromsen, för det öppnar för en helt annan körning. Ingenting jag påtvingar någon, alla väljer som sagt själva.
Är dock helt 100 på att du en dag kommer förstå mig "min son" ;)

Jag tror du har missuppfattat det här lite. Det är ingen som avfärdar något, däremot så har vi olika syften och anpassar oss därefter. Som jag skrev tidigare...plåtskrap eller köra om bilar är inte allas agenda. Jag är glad om jag kan köra 5km utan att få kramp i armarna...det är målet 2012.
 
Det tråkiga me bakbromsen e att det e SJUKT svårt o få in känslan. När jag "duttar" dit med foten åker framhjulet med besked ner i baken :( Skulle vilja ha ett handtag vid kopplingen. Nån som vet vart man kan köpa en billig?
 
Förmodligen ligger du för lågt, så motorn får jobba mycket för att hålla dig uppe, därav så dunkar den ner när du trycker på bromsen.
När jag skulle lära mig bakbromsen så fick jag tipset att vänja mig att använda den på två hjul först, för att öva upp känslan i foten, fungerade bra för mig iaf. Det är otroligt lite tryck på bromsen som behövs, mindre än man tror.
Handbroms är överkurs, bättre att lära sig med foten, så du kan bemästra alla kimpisars hojar också :)
Det tråkiga me bakbromsen e att det e SJUKT svårt o få in känslan. När jag "duttar" dit med foten åker framhjulet med besked ner i baken :( Skulle vilja ha ett handtag vid kopplingen. Nån som vet vart man kan köpa en billig?
 
Det tråkiga me bakbromsen e att det e SJUKT svårt o få in känslan. När jag "duttar" dit med foten åker framhjulet med besked ner i baken :( Skulle vilja ha ett handtag vid kopplingen. Nån som vet vart man kan köpa en billig?

Är det med smc:en du tänker på?
Jag tycker själv att bakbromsen har noll känsla dvs du känner inte ens något motstånd när du trycker ned pedalen, vips så låser sig hjulet men så har jag även crosstövlar. Annat är det med en Honda hornet som jag kört med hos skolan. Där finns det ett bra motstånd och känsla i fotbromsen.
 
Är det med smc:en du tänker på?
Jag tycker själv att bakbromsen har noll känsla dvs du känner inte ens något motstånd när du trycker ned pedalen, vips så låser sig hjulet men så har jag även crosstövlar. Annat är det med en Honda hornet som jag kört med hos skolan. Där finns det ett bra motstånd och känsla i fotbromsen.

:D Jag har ingen känsla oavsätt hoj! Har ALDRIG använt bakbroms. Vare sig på crossarna, banhojen lr motarderna. O smc e det inge fel på. Är bara att jag inte kan använda bakbromsen. Inte ens vid ett rödlyse:D
Kan ju inte ens sladda :död :(
 
Tips igen (ni som inte vill ha, läs ej vidare)
Åk med hojen som vanligt på två hjul i valfri fart, dra in kopplingen så att du bara rullar. Börja försiktigt trycka på bakbromsen tills du känner att du saktar farten. Bygg sedan upp kännslan att använda den genom att testa mer än en gång :)
Rom byggdes inte på en på en dag har jag för mig.. :)
 
Min son....jag ska inte slita på bakbroms samt nummerplåten! Varvstopp är inget problem för det har inte hänt sen maj....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top