Köpråd: ZX9r eller R1

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Hej

Jag ska köpa en nyare hoj och jag funderar mellan r1 eller zx9r, årsmodell 98 på båda. Prisklass 30000. För och nackdelar med dessa?

// Tom

2 väldigt olika hojar, R1 som var den extremaste sportisen 98 och zx9 som var den bekvämaste sporthojen.

Köra långt på gata? tveklöst zx9

Posera utanför korvmojen alternativt köra bana? R1

För 30000 tror jag du får en ZX9R i bättre skick än en R1a. Annars kan jag inte säga något vilken är bäst.

ZX9:an är trygg och stadig medan R1:an är lite nervös och ball:tungan

En del kallar det underhållande andra gillar det inte alls. Vassast chassie på R1:an, sett till rent praktiska värden är ZX9:an bättre.

Ninjan! Tråk1 har alla posörer...

Försök få tag på en -99/-00 iaf. Dom har en mysig effektpuckel runt 8000rpm...

Hej, kan inte rekommendera en zx9r-98. har en själv och växellådan är kass på dom. skulle tveklöst köpa en r1 om jag hade kunnat spola tillbaka tiden. Ska du köpa en zx9r så sikta på en från -00 för den har bättre låda. Lycka till

R1 är en klart modernare hoj, men så gamla hojar är ofta mer eller mindre sönderkörda så gissar du får en fräschare zx9.a för samma pengar.

På banan fungerar den helt ok tills man börjar köra fort. Då tar fotpinnarna i.
Flytta kroppen och häng mera så går det helt ok.

hur är det med skillnad i motorprestanda, är det något som märks?

Har du inte kört något liknande innan så kommer du inte göra det. Förutom karaktär så är det väldigt små skillnader i prestanda mellan alla japanska tillverkare om man jämför samma årsmodeller. Det är dock mer än motorn som bestämmer om en mc är snabb eller inte, största begränsningen är oftast idioten som spakar.

Edit: såg att det var 98or det gällde och då vet ju alla att r1 var en aning bättre än alla andra på det mesta :) Säger inte att de andra är dåliga! Tror som flera andra här att det är lättare att hitta en finare zx9 än en r1.

Last edited:
Har du inte kört något liknande innan så kommer du inte göra det. Förutom karaktär så är det väldigt små skillnader i prestanda mellan alla japanska tillverkare om man jämför samma årsmodeller. Det är dock mer än motorn som bestämmer om en mc är snabb eller inte, största begränsningen är oftast idioten som spakar.

Har en fzr1000 nu, haft zxr750 och zx6r innan.

jag tror du kommer ha lika roligt på zx9r som R1, hade jag stått i valet mellan dom hade jag valt zx9r:)

Lutar nog åt en zx9r, blir ju mest jobbpendling, hur funkar dem på bana?

1:20 på gelleråsen utan större problem med kass pilot på min -00.

5000 mil på mätaren utan problem, vet inte hur rettorna står sig där. Men efter -99 bör man ha, tidigare hade problem med toppen och lådan.

Jag stod i samma val som du gör nu, det blev en zx9r pga större utbud av hojar i bättre skick. Jag är sjukt nöjd med min zx9r, den är himla skön att åka långt på samt hyffsat rapp. Försäkringspremien brukar oftast vara billigare på en zx9r.

Jag gav 30.000 för en -01a med 3600 mil på mätaren.

//MVH

Jag föredrar R1 över ZX-9R alla dagar.

R1 mera sport, ZX-9R mindre sport

Provkör bägge och berätta här itråden vad du tycker, kan ju vara värt att lägga möda på detta även om det är en hoj för runt 30 kkr du söker typliksomänna, den skall ju passa dig.

Att R1:orna skulle vara sönderkörda känns som en myt tycker jag. Det är riktigt bra och tåliga motorer med sjukt rolig karaktär. Bra ork från låga varv, och så klipper det till lite extra på topp. Säger inte att ZX9:an är dålig, men en R1:a för dessa pengar är knappast ett dåligt köp.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park