Köpråd: ZX9r eller R1

Att R1:orna skulle vara sönderkörda känns som en myt tycker jag. Det är riktigt bra och tåliga motorer med sjukt rolig karaktär. Bra ork från låga varv, och så klipper det till lite extra på topp. Säger inte att ZX9:an är dålig, men en R1:a för dessa pengar är knappast ett dåligt köp.

Vet inte hur gamla R1 är i karaktären, men jag upplevde -06an som groteskt tråkig mot min ZX-9R. R1 var säkert ljusår snabbare, men inte roligare...

Vet inte hur gamla R1 är i karaktären, men jag upplevde -06an som groteskt tråkig mot min ZX-9R. R1 var säkert ljusår snabbare, men inte roligare...

Nu var det ju -98 som efterfrågades av TS. Jag å min sida upplevde -98:an som bra mycket ballare än -00 ZX9 som jag åkte 3000 mil på.

Nu har jag en R1-03 och den säkert bättre men inte lika kul som -98.

R1:an är mindre än kawan, obekvämare, sämre kåpa, sämre för ev. passagerare, lite sämre bromsar, lite nervös.

Kawan är bekväm, stadig och trygg i vissa situationer känns den lite tung, pressar man den hårt blir den lite svajig. Komfortmässigt är den mycket bättre än R1. 98-99 ZX9 hade något trassel med treans växel har jag för mig.

Last edited:
Nu var det ju -98 som efterfrågades av TS. Jag å min sida upplevde -98:an som bra mycket ballare än -00 ZX9 som jag åkte 3000 mil på.

Skadar inte att ZX9R -98 nog är världens snyggaste hoj speciellt den gröna som dessutom är extra snabb. :yoparty

Är inte ett dugg partisk. :)

Min har gått över 6000mil nu och ganska misshandlad men går som tåget och känns fortfarande väldigt thight för sin ålder.
Inte att förglömma att jag pröjsar 4600:- hel/hel i Stockholm.

Har endast testat Rettan kortare sträckor men sitta i fosterställning var verkligen inte min grej, är för gammal för det. :glömdet

Last edited:
Hej

Blev en R1 idag, en 98a. Jag satt perfekt på den så det var bara att slå till. Tack för alla tips och råd.

// Tom

Grattis.

själv hade jag en -97 ZX-9R när den var ny och det var en bekväm hoj, mycket bekvämare än den lättare -98:ans ZX-9R.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park