Köpråd för hus

ähh, köp :)
Pilsner och gräsklippare är inte dumt :)
Sedan är det nog bra om man har viljan att lära sig lösa och fixa problem själv annars blir det dyrt. Har själv hus på 250 m2 och skulle nog vilja ha mer yta....Källaren är en toppen plats för mc/snickeri/moppar/cyklar/utemöbler/gräsklippare/svarv osv

App app app.. pilsner å gräsklippning, det blir rattfylla det :mattias

Köp aldrig för stort, bara massor med kostnader i underhåll och drift helt i onödan. Som någon tidigare skrev hitta ett hus i rätt storlek med en vettig planlösning istället.

Ett sådant hus du tittar på har mer eller mindre alltid löpande problem/underhåll. Låt inte tomrum äta upp era pengar.

ser ju inte överdrivet stort ut :) sen med 10 rum så kan du ju slå ut nåt och göra ala extreme makeover och göra öppen planlösning.
kolla så att uppvärmningskostnaderna stämmer med verkligheten.
så dom inte haft 15 grader på vintern samt stängt hälften.

Va konstigt, exakt samma tapet och panel och färg på panel som jag hade i mitt kök.

Lagom är bäst tycker jag, jag trivs med att ha ett litet lättskött hus, skulle nog inte kunna sova om jag hade hela det där att ta hand om.

Tror dom släpper det för 1,3 miljoner, kanske tom mindre. Men det är mycket att underhålla, och det blir jag som får göra det... Vi har pratat om att bygga helt nytt, men då är man uppe i minst 3 miljoner och får ett mycket sämre läge på huset. Står i tomtkö och har fått välja tomt på ett nytt område i samhället, jag gillar dock inte att bo så. Vill kunna gå ut o hämta tidningen i kalsongerna utan att grannen står o glor på andra sidan häcken 2m bort :)

Ähh, köp för fan! Bygga nytt är ju inga fel men då missar du det härliga med gamla hus som tex lite knirrande trägolv och lutande väggar :tummenupp
Det där ser ju grymt fint ut, bara en sån grej som kakelugn höjer ju upp hela bilden av ett hem.

Tänk så här; Det är inte värre än att ni bor in er i det ett par tre år, fungerar det inte så får ni kränga det!
Men om du inte köper så kommer du aldrig vet hur det skulle vara och du kommer gå och fundera på det resterande tid i ert lilla hus ni kommer bosätta er i istället :)

320kvm är ju inte för stort för 4 personer om man ser hur huset ser ut, bara ett matrum behöver ju vara på 40kvm och likaså ett vardagsrum.
Vårt sovrum är i dagsläget på 20kvm och jag får nästan cellskräck när jag sover där inne, jag hade gärna haft ett sovrum på minst det dubbla, gärna 3ggr så stort OCH högt i tak.

Jag tror inte att du kommer ångra dig om du slår till på det hela!

Jag vill bara tipsa om att en bergvärmepump inte är att rekomendera till den typen av hus. Huset behöver en varm och go murstock på de lite svalare årstiderna för att må bra. Då är det bättre med en modern vedanläggning med rejäla tankar men då blir det en hel del jobb utöver det "vanliga" underhålls arbetet. Jag är nog inte rätt person att fråga om hus då jag förespråkar mindre mer lättskötta hus som inte slukar så mycket tid. Men vi är alla olika och hur du än gör så kommer du få ångest :tummenupp

Tänk på att om det eldas i en gammal kåk så står pannan för ventilationen. Dessutom värms vinden upp av murstocken.
Byter man till bergvärme/luftvärmepump utan att lösa ventilation blir det övertryck i kåken vilket leder till att varm fuktig luft letar sig upp på vinden. Som eftersom det inte eldas längre är kall. Luften kyls av och kan inte bära fukten = pissblöt vind och mögel/fuktskador kommer som ett brev på posten.

Detta är något som t.o.m firmor som kopplar in bergvärme/luftvärmepump ofta inte är medvetna om. Om det tilläggsisoleras i samma veva så är det ofta företagen som installerar isoleringen som får skiten efter att folk googlat lite och läst vad glada amatörer har att säga om saken.

Bra att tänka på.

Gäller det även när det suttit oljepanna i huset? Den värmer väll inte upp murstocken så mycket i vilket fall som helst?

Gäller det även när det suttit oljepanna i huset? Den värmer väll inte upp murstocken så mycket i vilket fall som helst?

Jo, mig veterligen så värmer även oljeeldat upp murstocken med sina avgaser. Men jag låter det vara osagt tills ett proffs har uttalat sig.
Jag tar för givet att det inte är samma temp i murstocken som vid vedeldning dock.

Som jag sa tidigare så passar inte alla hus för bergvärme, dels av denna orsak som Mordecaien förklarade *som dock är enkel hitta lösningar på* men även då bergvärme inte jobbar med samma temperatur som tex ved/pelletsförbränning och kräver att huset är tillräckligt bra isolerat för att kunna hantera lägre framledningstemperatur.
Så har jag förstått det, vilket inte säger att det är så dock.

Annars har du ju luft/vatten som är ett bra alternativ då du har vattenburet redan.
Men pelletsförbränning verkar ju fungera och det är ju redan installerat och pellets för 20-30k per år i en så stor kåk skulle inte jag gråta över, det känns som en ganska lågdriftskostnad då inget mer förutom hushållselen tillkommer.
Dessutom kan man tilläggsmontera en vedeldad panna om man känner för att elda ved parallellt med pelletsen, men det lönar sig bara om du har tillgång till att hugga/kapa/klyva själv tippar jag på.

Jag har fjärrvärme och det är bekvämt men äckligt jävla dyrt i den hålan jag bor i så jag kollar efter andra alternativ redan nu för att inte behöva gynna kommunen som äger fjärrvärmeverket.

Tack för infon! Men luft/vatten måste väll vara lika dåligt när det gäller
att värma murstocken som bergvärme?

Uppvärmning med pellets är kanske det bästa alternativet då? Förutsatt att det värmer murstocken tillräckligt för att slippa fukt på vinden?

Ska eventuellt kolla på huset imorgon igen, det ligger bara 3km från vårt nuvarande hus.

Tack för infon! Men luft/vatten måste väll vara lika dåligt när det gäller
att värma murstocken som bergvärme?

Uppvärmning med pellets är kanske det bästa alternativet då? Förutsatt att det värmer murstocken tillräckligt för att slippa fukt på vinden?

Ska eventuellt kolla på huset imorgon igen, det ligger bara 3km från vårt nuvarande hus.

Ja, men man kan alltid kompletteringsvärma vinden *oavsett bergvärme/luft* med en enkel luftförflyttare för att slippa fukt på vinden, samt se till att bra ventilation finns där uppe. Det många har gjort fel genom åren är att bygga igen för tätt, tex vid takfot eller nock, i tron om att det ska spara energi. Vilket det gör, men välkomnar svamp.

Men ett så där gammalt hus har bra ventilation, och du kan alltid värma murstocken via vedeldning i kakelugnen på hösten när det är som mest risk för fuktig vind.

Jodå, finns bara grannar på två sidor av huset och den ena av dom är stockholmare som har det som sommarhus. Så i den häcken går det alldeles utmärkt att pissa :D

Vi har bestämt oss för att kolla med vår bank angående lånelöfte och hur det fungerar när man redan har ett hus som man behöver sälja först för att kunna köpa ett annat.

Får se vad dom säger :)

Jodå, finns bara grannar på två sidor av huset och den ena av dom är stockholmare som har det som sommarhus. Så i den häcken går det alldeles utmärkt att pissa :D

Vi har bestämt oss för att kolla med vår bank angående lånelöfte och hur det fungerar när man redan har ett hus som man behöver sälja först för att kunna köpa ett annat.

Får se vad dom säger :)

Har tidigare gått att villkorera köpet med att det nuvarande blir sålt så det borde inte vara några problem.

Henrik

De ser ut som att man kan ha dömysiga tillställningar på sommarkvällarna där. I like it.

Att sköta tomten behöver du nog inte oroa dig speciellt mycket för..Åkgräsklippare.. du hinner ju knappt öppna andra ölen innan de är klart

Billigt där uppe, synd på klimatet bara

Bor strax söder om Gävle, så klimatet är som i Stockholm :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman