Köpråd för hus

Stora hus kräver mycket underhåll, jag har ett själv, är det dessutom gammalt drar det ofta ordentligt med energi, blir väldigt tråkigt i längden att elda upp pengarna.
Dessutom ökar kostnader för renovering rejält då det är stora ytor som skall täckas med golv, kakel, tapeter eller isoleras.
Å andra sidan får man en bra ursäkt för att köpa sig en rejäl maskinpark....

Av egen erfarenhet skulle jag ge dig rådet att skaffa ett hus som är precis lagom och inte en kvadratmeter extra, finns roligare saker att lägga pengarna på.

Om du ändå vill ha ett stort hus, köp mitt, du kommer garanterat inte att ha några fritidsproblem:D

Last edited:
Jag är själv i husletartagen men det är sjukt svårt för en ensamstående kille i min ålder att bestämma sig för ett "bra" koncept.

Drömmen vore ju att hitta ett lagom stort hus (~120-150 kvm) i ett bra läge (läs. ute på landet men inte för långt bort från något lite större samhälle och inte heller för nära) för max 1M.
Sen tiden på det. Stigande räntor, högre huspriser osv. Bygga nytt kanske?
Klurigt. :gnissla

Vad ska du med så stor kåk till om du är själv? Jag har 80kvm och hade jag bara haft ett garage vore det perfekt.

Ser det verkligen ut såhär ute i landet?? Målar folk sina innertak i "jordnära färger"?

UUUURK

Nja, jag tror nog det finns betydligt stilfullare hem i större storlek med liknande läge.
En sak de som gärna vill ge intryck att de bor "lyxigt" på landet, är att inreda så konstigt som möjligt med lustiga färger, 1800 tals möbler och allehanda växter på olämpliga ställen.
Detta för att på något sätt befästa att dom bor just lyxigt, för alla med mycket pengar bor ju konstigt, det vet ju alla.. :rolleyes:

Det känns så iaf. :gnissla

Vad ska du med så stor kåk till om du är själv? Jag har 80kvm och hade jag bara haft ett garage vore det perfekt.

Min bror bor i ett nästan precis så stort hus idag med sin tjej, och det tycker jag är på gränsen litet.
Nu låter jag förmodligen som en bortskämd snoris med det uttalandet, men jag har tänkt att bo rätt länge i huset jag kommer att köpa (nu är det inte säkert att det blir just så, men grundtanken är så iaf) och då vill jag inte köpa ett hus som jag redan känner är lite litet.
Skulle man nån gång lyckas hitta nåt kex som står ut med en så kommer det behöva byggas ut. Sen kanske något barn osv.
Gillar stora ytor och det kommer väl från uppväxten antar jag. :)

Skulle jag dock hitta ett hus som ligger rackarns bra till på 80-100 kvm så köper jag naturligtvis det och bygger eventuellt ut i framtiden, svårare än så är det ju inte.

Last edited:
Norrut är det rätt vanligt med stora bostadshus och stora tillhörande förrådsbyggnader. Har man växt upp där är man troligtvis rätt bortskämd med stora ytor. En lyx få förunnat om man bor söderut då tomtpriserna gjort att man packat in hus tätt inpå varandra sedan 60- 70 talet. Redan på den tiden visste byggherrarna hur man maximerar vinsterna. Större hus byggde man då om till bostadsrätter då ingen var intresserad av stora hus att värma upp under energikrisen på 70- talet. Det fick sin renässans nu under de senare åren när priserna tog ytterligare ett skutt uppåt.

Vill man bo stort söderut måste man flytta en bit ut på landsbygden. För 10- 15 år sedan köpte man en stor villa för ca 8- 12 miljoner. Idag får man betala samma nästan samma pengar för ett alldagligt om än "lyx" renoverat hus i ett bra område. Stora villan på ett par hundra kvadratmeter ligger på minst 20 miljoner och uppåt beroende på läge. Ärligt talat tror jag det är rätt få förunnat att ha kontanterna som krävs för att köpa ett sådant hus. Många lever nog på den dopade ekonomin fortfarande. De har höga inkomster och en mindre kontantinsats i somliga fall.

Krävs inte mycket för att bägaren ska falla över och dominobrickorna ska falla en efter en. Nu hoppas jag inte att vi ska hamna i samma situation som under 90- talet för det kommer att dra ner många i skiten. Även de som tagit väl hand om sin ekonomi och hållit risknivån på rimlig nivå.

Vill man bo stort söderut måste man flytta en bit ut på landsbygden. För 10- 15 år sedan köpte man en stor villa för ca 8- 12 miljoner. Idag får man betala samma nästan samma pengar för ett alldagligt om än "lyx" renoverat hus i ett bra område. Stora villan på ett par hundra kvadratmeter ligger på minst 20 miljoner och uppåt beroende på läge. Ärligt talat tror jag det är rätt få förunnat att ha kontanterna som krävs för att köpa ett sådant hus. Många lever nog på den dopade ekonomin fortfarande. De har höga inkomster och en mindre kontantinsats i somliga fall.

20 miljoner för en villa på 200-300kvm :va Ehh, vad fan är det för fel på en skåningar, vem betalar såna summor för nåt så litet? Det kostar ju knappt villorna ute i Waxholm.
Och 8-12 miljoner för en vanlig kåk, vilka områden rör du dig i egentligen, Monaco? :rolleyes:

20 miljoner för en villa på 200-300kvm :va Ehh, vad fan är det för fel på en skåningar, vem betalar såna summor för nåt så litet? Det kostar ju knappt villorna ute i Waxholm.
Och 8-12 miljoner för en vanlig kåk, vilka områden rör du dig i egentligen, Monaco? :rolleyes:

Husen som säljs för ca 20 miljoner och uppåt är så kallade redarvillor. Ligger på bästa läge ett stenkast från havet. Många av dem är ombyggda till bostadsrätter idag. Finns alltså inte många hus kvar som inte är avstyckade. Skulle gissa på att de är ca 400- 600 kvm.

För en alldaglig villa på ca 200 kvm i ett bättre område får du betala från 5- 7 miljoner och uppåt. Villor i 10 miljoner klassen och uppåt får nog anses tillhöra övre klassen med exceptionellt bra lägen på sina tomter. Husen kan vara så väl alldagliga som ultramodernt lyxiga. Det är läget på tomten som avgör priset. Läge är som sagt A&O.

Så fort man letar sig ut på landet är prisbilden en helt annan, men även de har blivit något dopade av att priserna ökat i attraktiva områdena.

Min personliga åsikt är att priserna är dopade av de fortsatt låga räntorna.

Slänger upp lite info om vårt nuvarande hus, har fått några PM från intresserade.

* 3 rum och kök på 74kvm
* Källare på 74kvm med tvättstuga, förråd, pannrum och biorum.
* Tomt på ca 1400kvm
* Bergvärme installerat 2008
* Nytt garagetak 2009
* Toaletten utbyggd och helrenoverad 2009, helkaklad med golvvärme
* Altan på ca 16kvm med nytt räcke från 2010
* Markiser på alla fönster samt altan från 2010 (precis satt upp dom)
* Braskamin i vardagsrummet
* Sommarvatten från älven som delas med grannarna
* Cykelbod/förråd på ca 12kvm, nytt plåttak 2009

Finns massor av stigar och grusvägar precis runt knuten, brukar ta crossen och köra till skutskärs crossbana när andan faller på. Ligger bara ett par kilometer bort. Golfbana och småbåtshamn ligger även det inom ett par kilometers avstånd.

Huset ligger knappt 100m från Dalälven. Från Älvkarleby är det 1mil till Rullsand, en flera kilometer lång sandstrand som ligger precis där Dalälven mynnar ut i Östersjön. På sommaren kan man åka dit med båt från småbåtshamnen, cykla på cykelvägar eller ta bilen.

Det är fullt av hästgårdar i närheten så vill man rida finns alla möjligheter till det.

Det är 10min gångavstånd till tågstationen i Älvkarleby, därifrån kan man pendla med Upptåget till Gävle, Uppsala och Upplands-Väsby.

Vi stortrivs och kommer inte att flytta ifrån Älvkarleby, men behöver något större. Vill inte få panik över boendet när det är dags för ett syskon till dottern.

Last edited:
Norrut är det rätt vanligt med stora bostadshus och stora tillhörande förrådsbyggnader. Har man växt upp där är man troligtvis rätt bortskämd med stora ytor. En lyx få förunnat om man bor söderut då tomtpriserna gjort att man packat in hus tätt inpå varandra sedan 60- 70 talet. Redan på den tiden visste byggherrarna hur man maximerar vinsterna. Större hus byggde man då om till bostadsrätter då ingen var intresserad av stora hus att värma upp under energikrisen på 70- talet. Det fick sin renässans nu under de senare åren när priserna tog ytterligare ett skutt uppåt.

Krävs inte mycket för att bägaren ska falla över och dominobrickorna ska falla en efter en. Nu hoppas jag inte att vi ska hamna i samma situation som under 90- talet för det kommer att dra ner många i skiten. Även de som tagit väl hand om sin ekonomi och hållit risknivån på rimlig nivå.

Vad är norrut för dig?

Min bror bor i ett nästan precis så stort hus idag med sin tjej, och det tycker jag är på gränsen litet.
Nu låter jag förmodligen som en bortskämd snoris med det uttalandet, men jag har tänkt att bo rätt länge i huset jag kommer att köpa (nu är det inte säkert att det blir just så, men grundtanken är så iaf) och då vill jag inte köpa ett hus som jag redan känner är lite litet.
Skulle man nån gång lyckas hitta nåt kex som står ut med en så kommer det behöva byggas ut. Sen kanske något barn osv.
Gillar stora ytor och det kommer väl från uppväxten antar jag. :)

Skulle jag dock hitta ett hus som ligger rackarns bra till på 80-100 kvm så köper jag naturligtvis det och bygger eventuellt ut i framtiden, svårare än så är det ju inte.

Jo jag fattar vad du menar, jag hyrde en lägenhet på 100 kvadrat med parkering utanför dörren och en liten tomt till men i ett rätt pundigt område. Kände att det var dags att flytta men med en lägenhet skulle
många av fördelarna jag hade försvinna så huset jag köpte va väl istället för bostadsrätt typ. Jag kommer nog inte bo där för evigt fast jag stormtrivs. Sen att det är lättskött och billigare att värma och renovera ett mindre ställe är jag väldigt nöjd med. Sååå skoj är det inte att bo så man vill lägga all kosing på det.

En infödd skåning skulle sagt gränsen till Småland, men jag sträcker mig till norr om uppsalatrakten.

Hehe, okej.

Visst, är det nära havet osv. så får du säkerligen betala de pengarna du nämner i inlägget ovan.
Men just här i krokarna får man mycket hus för pengarna oftast, även fast det är en stigande prisbild även på mindre hus som man bittert får erfara.

Som någon sa ovan, läget är ju allt egentligen. Vill man bo vid vattnet eller vad det nu må vara så är det bara betala och se glad ut. :)

Jo jag fattar vad du menar, jag hyrde en lägenhet på 100 kvadrat med parkering utanför dörren och en liten tomt till men i ett rätt pundigt område. Kände att det var dags att flytta men med en lägenhet skulle
många av fördelarna jag hade försvinna så huset jag köpte va väl istället för bostadsrätt typ. Jag kommer nog inte bo där för evigt fast jag stormtrivs. Sen att det är lättskött och billigare att värma och renovera ett mindre ställe är jag väldigt nöjd med. Sååå skoj är det inte att bo så man vill lägga all kosing på det.

Okey. Ja det beror ju på vilka preferenser man har såklart.
Jag vill kunna starta Dustern utan avgassystem mitt i natten utan att för den delen få femtielva arga grannar på direkten (något överdrivet, men du förstår). :hihi

Självklart får det inte bli för stort heller, det är bara korkat att ha massa outnyttjad yta som kostar att underhålla i onödan "bara för att" så att säga.
Men nånstans mellan 120-150 kvm tycker jag inte är orealistiskt stort för en ensamstående att bo i. Då har man lite att växa i också utan att för den delen behöva känna att man måste bygga ut omedelbart.

Sen ska man ju helst ha ett garage som är större än huset, men det är en annan sak. :D

Last edited:
Okey. Ja det beror ju på vilka preferenser man har såklart.
Jag vill kunna starta Dustern utan avgassystem mitt i natten utan att för den delen få femtielva arga grannar på direkten (något överdrivet, men du förstår). :hihi

Ja då lär du nog flytta långt ut på vishan. Det var en av fördelarna jag trodde man skulle ha men här är det så knäpptyst så slår man in en spik så låter det som ett bombnedslag. Hur går det med Dustern egentligen? (ta det via PM)

Ja då lär du nog flytta långt ut på vishan. Det var en av fördelarna jag trodde man skulle ha men här är det så knäpptyst så slår man in en spik så låter det som ett bombnedslag. Hur går det med Dustern egentligen? (ta det via PM)

Mjo, det kan nog vara sant. Men som jag bor nu skulle vara så bra det kan bli nästan. Har man bönder runtom en som plöjer åkrar mitt i nätter osv. säger ingen något om att man bankar i garaget 3 på natten.

Det är en svår balansgång, inte för nära andra, men inte heller mitt ute i ingenstans med noll kommunikation med omvärlden.

En infödd skåning skulle sagt gränsen till Småland, men jag sträcker mig till norr om uppsalatrakten.

Jag bor i nybyggt, 200+ kvm ganska lyxigt hus i sveriges 4e största storstadsregion. Jag har vatten utanför (Göta kanal/Motala ström) och det kostar då jävlar inga 7 millar och uppåt.

Du snackar om de exklusivaste adresserna, man kan inte ha det exklusivaste som jämförelse.

Snittvillan i södra sverige kostar 2.4 (har jag för mig att DI uppgav för ett tag sedan..)

/ Jens

Ja, det är inga problem att lägga in en klausul i avtalet som beskriver att handpenningen återbetalas om det efter besiktning framkommer att det var oförutsedda fel som man inte hade väntat sig. Jag skrev in en sådan i vårat kontrakt, det gäller ju bara att få säljaren att skriva på det.
Men detta hjälper mäklaren dig med, alternativt banken. Kontraktsskrivning= Ca 5-10 000:- beroende på vad som ingår.

Ok, tackar för svaret.
Dock så blev huset inte aktuellt för vår del, för säljarna och vi delar inte samma uppfattning om vad det är värt. Dvs. de lever lite i en fantasidröm! :gnissla

Jag bor i nybyggt, 200+ kvm ganska lyxigt hus i sveriges 4e största storstadsregion. Jag har vatten utanför (Göta kanal/Motala ström) och det kostar då jävlar inga 7 millar och uppåt.

Du snackar om de exklusivaste adresserna, man kan inte ha det exklusivaste som jämförelse.

Snittvillan i södra sverige kostar 2.4 (har jag för mig att DI uppgav för ett tag sedan..)

/ Jens

Och så är det även där han säger att det e sjukt dyrt. Med 5-10min bilresa till centrum finns hus från knappt 2 millar. Helt intill vattnet är det så dyrt. Men även mitt i centrum med cykelavstånd finns hus för dryga 2.

Har suttit och kollat på hus runt Borås och blir förvånad över hur pass billiga dom är? Det bor mer folk där nere och det känns som att efterfrågan på hus borde vara större än i Älvkarleby som ligger 3mil utanför Gävle...

Men hus som ligger ute för 1,5 miljoner där skulle garanterat läggas ut för minst 2 miljoner här. Visst är det fint här, men vafan.

Har suttit och kollat på hus runt Borås och blir förvånad över hur pass billiga dom är? Det bor mer folk där nere och det känns som att efterfrågan på hus borde vara större än i Älvkarleby som ligger 3mil utanför Gävle...

Men hus som ligger ute för 1,5 miljoner där skulle garanterat läggas ut för minst 2 miljoner här. Visst är det fint här, men vafan.

1.5 miljon.
Det är vad en schysst villa går upp i pris under budgivningen här.....

Såg nåt cheesy program på TV häromdagen där de sålde en skruttig lya på 9 m2 (ja, NIO) för strax över 500000. Den köparen fick verkligen nåt unikt. Vem fan vill bo på 9 m2?

Nä, Stockholm, Uppsala och Göteborg är i en klass för sig. Har bott i både Gbg och Uppsala men konstaterade snabbt att det är helt meningslöst för mig att betala en massa pengar för att bo i en storstad som jag ändå inte utnyttjar.

Va väll ner på stan max 1 gång/månad och då kan jag lika gärna åka 3mil till Gävle, 7 mil till Uppsala eller 14mil till Stockholm dom få gånger jag ska handla. Att gå o dra på stan o fika är inte riktigt min grej...

Då bor jag hellre i hus med egen trädgård för en bråkdel av dom pengarna som en 3:a kostar i ovan nämda städer, men det är ju jag det :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman