Köpråd för hus

Massor med positiv text......

Vi stortrivs och kommer inte att flytta ifrån Älvkarleby, men behöver något större. Vill inte få panik över boendet när det är dags för ett syskon till dottern.

Men finns det inte möjlighet att bygga ut denna kåk. :va

Känns som det "bästa" alternativet med tanke på hur bra ni trivs. Eller!!??

Väldigt missvisande att utgå från snittpriserna om man ska titta på hur enorm värdestegringen har varit där folk faktiskt vill bo. Drar man ett snitt över hela Skåne får man inte den bilden klar för sig. Vill man bo nära havet och det vill man om man bor i Helsingborg då får man betala för det. Eftersom priserna stigit så pass mycket har folk sökt sig inåt landet och börjat rusta upp hus som banken nekade lån till upprustning på 90- talet.

Personligen hoppas jag att bolånetaket ska få prisutvecklingen att avta och att räntorna går upp till en mer normal historisk nivå. Sundare för alla parter.

Jag bor i nybyggt, 200+ kvm ganska lyxigt hus i sveriges 4e största storstadsregion. Jag har vatten utanför (Göta kanal/Motala ström) och det kostar då jävlar inga 7 millar och uppåt.

Du snackar om de exklusivaste adresserna, man kan inte ha det exklusivaste som jämförelse.

Snittvillan i södra sverige kostar 2.4 (har jag för mig att DI uppgav för ett tag sedan..)

/ Jens

F´resten, hur har det gått med idén om att gå in med en hög summa kontanta pengar vid huslån?

Var det inte något snack om att yngre människor ofta belånade mer än att dom klarade av och att det därför skulle bli så att personen som lånade pengar inför ett husköp skulle vara tvungen att betala 10-15% av lånet cash?

Väldigt missvisande att utgå från snittpriserna om man ska titta på hur enorm värdestegringen har varit där folk faktiskt vill bo. Drar man ett snitt över hela Skåne får man inte den bilden klar för sig. Vill man bo nära havet och det vill man om man bor i Helsingborg då får man betala för det. Eftersom priserna stigit så pass mycket har folk sökt sig inåt landet och börjat rusta upp hus som banken nekade lån till upprustning på 90- talet.

Personligen hoppas jag att bolånetaket ska få prisutvecklingen att avta och att räntorna går upp till en mer normal historisk nivå. Sundare för alla parter.

Jag förstår vad du menar, men att hävda att man måste hosta upp 7 millar för att bo drägligt i skaune är ju fel. Du bor på en exklusiv adress med havet i utsiktsläge för dom pengarna, det är inte alla förunnat att göra det :fakta.

Vårat förra hus, 70kvm byggt på 60-70-talen, sommarstugestandard fick vi 1,7 miljoner för. Vattennära läge. Bättre hus några hundra meter in i skogen kostade 1 mille. Vatten gör mycket för priset.

Att alla vill bo i bungalow på stranden gör det inte till någon rättighet :fakta

F´resten, hur har det gått med idén om att gå in med en hög summa kontanta pengar vid huslån?

Var det inte något snack om att yngre människor ofta belånade mer än att dom klarade av och att det därför skulle bli så att personen som lånade pengar inför ett husköp skulle vara tvungen att betala 10-15% av lånet cash?

Jo, imorgon blir det lagkrav. Max belåningsgrad på hus är 85%.

Det löser man ju med ett litet blancolån :gnissla:tuttar:brinnerup

Last edited:
Jag förstår vad du menar, men att hävda att man måste hosta upp 7 millar för att bo drägligt i skaune är ju fel. Du bor på en exklusiv adress med havet i utsiktsläge för dom pengarna, det är inte alla förunnat att göra det :fakta.

Som jag skrev i ett av de tidigare inläggen får man nog ge ca 5 miljoner för ett hus i ett bättre område utan fri havsutsikt. Sedan går skalan uppåt beroende på hur kräsen man är.

För ca 2.5- 3 miljoner kan man nog hitta ett hus om man inte är så kräsen på läget i Helsingborgs utkanter.

Bosätter man sig i en hyresrätt kan man bo för en spottstyver av månadskostnaden det kostar att köpa en bostadsrätt och få tillgång till fri havsutsikt. Det kan vi tacka bostadspolitiken för, men det är en annan fråga som inte hör hit.

Blanco lån tror jag folk kommer att akta sig för personligen. Det är åtminstone något jag hoppas på. Tycker åtstramningen borde sända vissa signaler till hushållen att det kan vara farligt att ha allt för stora lån. Märkligt hur fort folk glömmer bort vad som hände på 90 talet. Kanske skulle man låtit några banker gå omkull 2008 även här i Sverige så att folk fått svettas lite. Tror nästan man gjorde oss en otjänst i långa loppet.

Som jag skrev i ett av de tidigare inläggen får man nog ge ca 5 miljoner för ett hus i ett bättre område utan fri havsutsikt. Sedan går skalan uppåt beroende på hur kräsen man är.

För ca 2.5- 3 miljoner kan man nog hitta ett hus om man inte är så kräsen på läget i Helsingborgs utkanter.

Bosätter man sig i en hyresrätt kan man bo för en spottstyver av månadskostnaden det kostar att köpa en bostadsrätt och få tillgång till fri havsutsikt. Det kan vi tacka bostadspolitiken för, men det är en annan fråga som inte hör hit.

Blanco lån tror jag folk kommer att akta sig för personligen. Det är åtminstone något jag hoppas på. Tycker åtstramningen borde sända vissa signaler till hushållen att det kan vara farligt att ha allt för stora lån. Märkligt hur fort folk glömmer bort vad som hände på 90 talet. Kanske skulle man låtit några banker gå omkull 2008 även här i Sverige så att folk fått svettas lite. Tror nästan man gjorde oss en otjänst i långa loppet.

Efter att ha spanat Hemnet.se / Helsingborg / 2,5-5 millar så undrar jag vilka områden som är acceptabla i dina ögon?

Skriv ner dom acceptabla tack.

Jag tolkade ditt inlägg som att du menade de som tror de förlorat pengar när deras kåk, som de köpte för 4 miljoner, nu värderas till 2.

Precis vad jag menade. Då har du förlorat två mille när villan säljs och du står där med två mille i skulder men inga tillgångar.

Du kanske tycker att man inte förlorat om man inte säljer och visst kan man filosofera över kring ämnet. Men vad säger du till dom som av olika anledningar inte kan behålla tills dom åter har vinst? Som jämförelse så toppade OMX-index på börsen 6 mars -00 dvs nu tio år senare väntar några fotfarande på att få tillbaka sina pengar.

För att filosofera kan man ju jämföra två personer, Kalle och Pelle. Kalle köper sin lägenhet idag för 4Mkr och får en månadskostnad på Xkr/månaden för sina räntor. Peller bor kvar i sin lilla hyresetta ytterligare två år tills han efter raset köper en likadan lägenhet som Kalle för 2Mkr eftersom bostadsmarknaden krashat. Kalles räntekostnader ligger på 10kkr/månaden medans Pelle bara betalar 5kkr/månad i räntor. Kan vi då inte anse att här finns en vinnare och en förlorare?

Efter att ha spanat Hemnet.se / Helsingborg / 2,5-5 millar så undrar jag vilka områden som är acceptabla i dina ögon?

Skriv ner dom acceptabla tack.

Om jag håller mig inom stadens inre gränser är det främre delen av Tågaborg och Norr som gäller för att sedan titta på kuststräckan norr om Helsingborg mot Hittarp och främsta leden av hus uppe på höjden mot havet i Laröd, vidare mot Domsten, Viken och Lerberget (börjar bli lite långt borta nu om man ska pendla). Viken och Lerberget tillhör nämligen Höganäs kommun. Likaså idyllen Mölle som ligger ytterligare längre bort. Läge är A&O oavsett vilken ort man väljer att bosätta sig i.

Begränsar man sökningen mellan 2,5- 5 miljoner enbart på Helsingborgs kommun ser du att man inte få särskilt mycket för pengarna. Personligen hade jag tittat på Tågaborg, Domsten, Laröd. Många anser att Råå och Ramlösa är fint också, men där skulle jag aldrig bosätta mig av personliga skäl. Det är alltså inget fel på området i sig. Många tycker nog att Rydebäck och Sofieberg är trevligt. Men de ligger i helt fel vädersträck för min del.

Allerum tror jag på sikt kommer att stiga i anseende. Ligger bra beläget i förhållande till Helsingborg. Börjar man bygga ut det lite kommer det nog att bli riktigt bra. Så länge man inte bygger så mycket att charmen förstörs. Den risken finns alltid.

Maria staden är en helt ny stadsdel som man byggt upp under senare år. Många unga barnfamiljer bosätter sig där. Eftersom allt är nytt är det höga avgifter och priser på radhusen och lägenheter. För min del är hela området inte särskilt charmigt. Känns som alla måste ha en ny firmabil nyputsad och perfekta arrangerad tomt samt nya gardiner. Insynen är total från alla grannar om du förstår vad jag menar. Perfekt inspelningsplats för valfri amerikansk tv serie. Finns säkert ett sådant område i varenda stad i landet.

Men finns det inte möjlighet att bygga ut denna kåk. :va

Känns som det "bästa" alternativet med tanke på hur bra ni trivs. Eller!!??

Jo, det är ett alternativ. Men eftersom jag varken har kunskap eller tid att göra det själv så skulle vi få ha hantverkare som gör allting, att bygga till ca 100kvm = DYRT

Har 3 kompisar som byggt ut sina hus, allihop säger att dom inte skulle göra om det med tanke på kostnaden samt att man får bo på en byggplats under lång tid.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman