Köpråd för hus

Spelar ingen roll i min bok, man får se till vinstmöjligheterna också. Ett färdigrenoverat hus genererar mycket sämre avkastning på investeringen.

Sen finns det ju vi som köper hus för att bo i, inte tjäna pengar på.
Det är liasom inte lönsamt att att renovera ett hus på våra breddgrader.

Och fifan för den dagen jag tvingas flytta närmre en stad.

Läget på tomten är A&O när det gäller hus. Allt annat går att fixa allt eftersom om det så krävs att man bygger ett helt nytt hus. Enda gången det är värt att renovera något är om man tänkt bo där väldigt länge eller fått köpa huset till ett underpris vilket antagligen är otänkbart idag.

Den spekulationshysteri som varit på senare år där folk "fusk" renoverat badrum och kök och kladdat lite på väggarna blidkar ingen längre. Priserna har stuckit iväg till den grad att jag hellre skulle köpt ett ruckel och vetat vad som väntar en än något som ser perfekt ut på ytan men i själva verket är skräp rakt igenom.

Jag vet vad det kostar att renovera och är inte beredd att betala för tidigare ägares fuskjobb i syfte att maximera vinsten på bostaden inför försäljning.

Jag hoppas att folk börjar titta på objekten med mer kritiska ögon framöver och inte hoppar på första bästa i ren desperation.

Läget på tomten är A&O när det gäller hus. Allt annat går att fixa allt eftersom om det så krävs att man bygger ett helt nytt hus. Enda gången det är värt att renovera något är om man tänkt bo där väldigt länge eller fått köpa huset till ett underpris vilket antagligen är otänkbart idag.

Den spekulationshysteri som varit på senare år där folk "fusk" renoverat badrum och kök och kladdat lite på väggarna blidkar ingen längre. Priserna har stuckit iväg till den grad att jag hellre skulle köpt ett ruckel och vetat vad som väntar en än något som ser perfekt ut på ytan men i själva verket är skräp rakt igenom.

Jag vet vad det kostar att renovera och är inte beredd att betala för tidigare ägares fuskjobb i syfte att maximera vinsten på bostaden inför försäljning.

Jag hoppas att folk börjar titta på objekten med mer kritiska ögon framöver och inte hoppar på första bästa i ren desperation.

Klart intressant, jag håller med dig helt och hållet.
Är det ett "ruckel" så får man ju precis det man betalar för, men har huset genomgått en amerikansk renovering så kan man få precis vilken överraskning som helst.
Men jag hoppas, som du nämnde, att folk ser igenom en sådan renovering idag 2010 och inte nappar på allt finsnack om hur seriöst allt är när man i själva verket byggt kåken med latexfog..

Jag är själv i husletartagen men det är sjukt svårt för en ensamstående kille i min ålder att bestämma sig för ett "bra" koncept.

Drömmen vore ju att hitta ett lagom stort hus (~120-150 kvm) i ett bra läge (läs. ute på landet men inte för långt bort från något lite större samhälle och inte heller för nära) för max 1M.
Sen tiden på det. Stigande räntor, högre huspriser osv. Bygga nytt kanske?
Klurigt. :gnissla

Vill alla på sporthoj köpa färdiga hus? Hur inredning, väggar eller liknande ser ut ger jag blanka fan i bara huset ligger bra enligt mig och mina behov samt inte har några skador. Allt invändigt byter jag ändå ut till precis så som jag vill ha det. Mitt uppe i renovering av nya huset nu och det är kul som fan... oftast :)
Eller hur! ett hus kan kosta 4.5 mille med fula tapeter och 70 tals färger men inget fel på det. 20k i målarfärg och en inredningstidning senare är samma värt 7 mille..

Min far kommer aldrig förlåta sig själv för att inte se hur puckade folk är... (Mitt barndomshem i exemplet generella prisläget gick något ner under tiden dessutom)

Klart intressant, jag håller med dig helt och hållet.
Är det ett "ruckel" så får man ju precis det man betalar för, men har huset genomgått en amerikansk renovering så kan man få precis vilken överraskning som helst.
Men jag hoppas, som du nämnde, att folk ser igenom en sådan renovering idag 2010 och inte nappar på allt finsnack om hur seriöst allt är när man i själva verket byggt kåken med latexfog..

Jag är själv i husletartagen men det är sjukt svårt för en ensamstående kille i min ålder att bestämma sig för ett "bra" koncept.

Drömmen vore ju att hitta ett lagom stort hus (~120-150 kvm) i ett bra läge (läs. ute på landet men inte för långt bort från något lite större samhälle och inte heller för nära) för max 1M.
Sen tiden på det. Stigande räntor, högre huspriser osv. Bygga nytt kanske?
Klurigt. :gnissla

Köp vårt, uppfyller alla dina krav (huset är på 140kvm med källaren inräknad). Projektorn och bioduken kan ingå vid smidig affär :tummenupp

Köp vårt, uppfyller alla dina krav (huset är på 140kvm med källaren inräknad). Projektorn och bioduken kan ingå vid smidig affär :tummenupp
Ungefär vilka boende kostnader har ni? Kommer leta efter ett sånt hus att hyra i vår/sommar och vill veta vilka kostnader han som hyr ut har så jag kan bedömma om det är skäligt eller inte. Pma om du inte vill skriva här :)

//Jimmy

22.000 per år för pellets är inte mycket. Det är vad jag handlar för till en 100kvm mindre kåk, men då kör jag iofs med god komfortvärme rakt igenom :)

Enda baktanken är som sagt underhållet som blir mer på ett större hus. Fast om skicket är bra nu genomgående, så kan man ta sådana saker lite varteftersom och pytsa ut kostnaderna och tiden. Bättre det än för folk som köper "hästgård" och får renovera *allt*.

Bättre än lgh på Murargatan eller hur? ;)

Har ni någon annons ute, länk?

Har inte lagt ut det till försäljning eftersom vi inte hittat rätt hus att byta till än. Men vill någon köpa det så kan vi lösa tillfälligt boende för oss så länge.

Kapar tråden lite.
Jag och tjejen var och kollade på ett hus vi fall i tycke för, och tänkte lägga ett bud på. Men hur fungerar det med budgivning och ev. kontraktsskrivning?! För vi vill villkora pengarna om det framkommer större fel vid besiktning som inte redovisats tidigare, antingen att de går ner i pris efter detta eller att köpet hävs och vi får tillbaka kontantinsatsen, går detta? Ska man isf. uppge detta när man lägger budet eller man tar det vid kontraktsskrivning när man lägger handpenningen?

Det enklaste måste vara att fråga mäklaren hur det fungerar. Tror det skiljer sig mellan olika mäklare nämligen.. Huset vi tittade på nu skulle vi få bekosta besiktningen på själva efter att köpekontraktet var skrivet, skulle det då dyka upp något på besiktningen som gjorde att vi ångrade oss fanns det en paragraf i kontraktet som gjorde att vi skulle få bryta det utan kostnad.

Älvkarleby heter vårt lilla samhälle som ligger ca 1 mil från kusten där dalälven mynnar ut i östersjön. Älvkarleö ligger ca 3km längre upp längs med Dalälven (inåt landet mao) och det är där detta huset ligger.

Behöver han inte ha 320kvm kan han köpa vårt hus, nyinstallerad bergvärme, nyrustad toalett, nybyggd altan, nytt garagetak och ett biorum i källaren :)

Finns det på hemnet eller liknande? Pm'a mig länk så ska jag vidarebefodra det till honom, han hade tydligen redan kollat in huset i denna tråd men tyckte det var lite väl stort för bara två personer och 2 byrackor :rolleyes:
Hans postadress är Älvkarleö bruk, så det måste ju vara i närheten hur som helst.

Vafan är Dallas inte nerlagt:va Korsning mellan fjällstuga o Texas:huvet

Kolla det här då: TACKY
Kalaskåk, men jag begriper inte varför folk skall envisas med att kakla på snedden med massa border och skit.

Vad är det förresten för handfat de har på golvet i badrummet?

Kapar tråden lite.
Jag och tjejen var och kollade på ett hus vi fall i tycke för, och tänkte lägga ett bud på. Men hur fungerar det med budgivning och ev. kontraktsskrivning?! För vi vill villkora pengarna om det framkommer större fel vid besiktning som inte redovisats tidigare, antingen att de går ner i pris efter detta eller att köpet hävs och vi får tillbaka kontantinsatsen, går detta? Ska man isf. uppge detta när man lägger budet eller man tar det vid kontraktsskrivning när man lägger handpenningen?

Ja, det är inga problem att lägga in en klausul i avtalet som beskriver att handpenningen återbetalas om det efter besiktning framkommer att det var oförutsedda fel som man inte hade väntat sig. Jag skrev in en sådan i vårat kontrakt, det gäller ju bara att få säljaren att skriva på det.
Men detta hjälper mäklaren dig med, alternativt banken. Kontraktsskrivning= Ca 5-10 000:- beroende på vad som ingår.

Har inte lagt ut det till försäljning eftersom vi inte hittat rätt hus att byta till än. Men vill någon köpa det så kan vi lösa tillfälligt boende för oss så länge.

Allright.

Om du har lust så Pma gärna med lite basic info (strl/uppvärmning/adress/pris osv) så kan jag avgöra om det skulle vara intressant. :)

Kolla det här då: TACKY
Kalaskåk, men jag begriper inte varför folk skall envisas med att kakla på snedden med massa border och skit.

Vad är det förresten för handfat de har på golvet i badrummet?

Som sagt det är läget som gäller, nytt kakel ommålning, ner med paneltaket (80 -tal) Så kan det bli en kanonkåk med många sköna kvällar på altanen blickandes ut över vattnet och några kalla pilsner. KÖP!
Btw. handfatet på golvet, kan du använda till stjärten när du vill bli lite extra ren till helgen:D

Last edited:
Som sagt det är läget som gäller, nytt kakel ommålning, ner med paneltaket (80 -tal) Så kan det bli en kanonkåk med många sköna kvällar på altanen blickandes ut över vattnet och några kalla pilsner. KÖP!

Jaja. Utropspriset är på 32 millar. För det priset tycker jag åtminstone de kunde ha renoverat badrummet (och resten) innan de slängde upp kåken till försäljning. Men men. Läget är ju bra, så jag får väl knacka ner hela interiören då..........

Va f-n

Alla pratar om Hus M2 och Gräs :mad:

Det viktiga är välom garaget är , stort uppvärmt och innehåller en sovalkov .. en Mugg å ett pentry..

Vem behöver dusch ??? När det finns högtryck med hetvatten?

Måste det verkligen till ett hus.. Varför letar ingen efter 4 bilsgarage med sovalkov istället?:va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman