Köpråd för hus

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag, sambon och vår dotter bor idag i ett hus på 74kvm med en källare som också är 74kvm. Källaren är inte i skick så man vill bo där och det vore inte värt jobbet att fixa den heller. Så den används som förråd, pannrum och tvättstuga.

Så idag bor vi på 74 kvm fördelat på två sovrum, vardagsrum, kök och toalett. Vi har lagt ner en del jobb och pengar på huset, bland annat byggt ut och totalrenoverat badrummet samt installerat bergvärme.

Men det känns alldeles för litet redan nu, och eftersom tanken är att vår dotter ska få minst ett syskon så har vi börjat leta efter alternativ.

Idag va vi och kollade på ett hus som ligger 3km utanför samhället. Det är ett hus som är byggt 1929 på 320kvm, med en tomt på 4800kvm.

Det är samma typ av hus som jag är uppvuxen i, en riktig sekelskiftesvilla med tjocka väggar och riktigt timmer. Killen som säljer det verkar vettig och har bland annat bytt tak under slutet av 90-talet.

Frågan är om man är dum så köper ett så stort hus? Det är verkligen enormt stort, över 3m i takhöjd på nedervåningen och 10 rum totalt. Är lockad men samtidigt lite skrämd över att köpa något så stort, tomten är ju dessutom gigantisk.

Uppvärmningen sker med pellets och han köpte pellets för ca 22 000:-/år. Vore nog lockad att installera bergvärme vid ett eventuellt köp, skulle dessutom vilja fylla igen källaren om man kan göra det?

Tycker bara att källare ställer till problem och det är inte direkt så att det utrymmet behövs.

Hur hade ni gjort?

Låter som ett ball hus, men kanske har det dubbelt så mycket yta som ni behöver. Vad ska du ha i alla rummen?

Ok, lite tankar:

Har bott i ett litet hus från 1929 en gång i tiden och det är charmigt med gamla hus.

Du slipper ofta mögelskador och dålig inomhusluft då de är ofta är rejält självdrag och kalldrag lite överallt oavsett om väggarana är tjocka. Även gamla fönster är rätt dåliga på isolering.

Men man behöver inte ha 25 grader i alla rum utan man kan använda bara de rum som behövs och låta de andra vara 10-12 grader.

Allting blir ju naturligtvis dyrare när det gäller att byta ut fönster, måla huset, tilläggsisolera osv men är det ett hyffsat pris och i bra skick nu så har ni några år på er att samla lite buffert.

En så stor tomt är grymt +++++ om det nu inte är gräsmatta på allting... Men det går ju naturligtivs göra om till en endurobana, egen lite skog och ängsmark till barnen eller annat.

Källaren kan kanske bli ett utmärkt garage.

Skulle hellre köpa ett hus från 1929 i bra skick än ett från mitten av 1970talet.

Last edited:
Det är riktigt grymt, men precis som du skriver är det nästan för stort.... Priset är onekligen lockande, ligger ute för 1 450 000:- och jag skulle tro att det går att pruta en del på det.

Pratade med farsan (mitt barndomshem är på drygt 250kvm, 10 rum, 3 toaletter osv..) han påpekade att det är MYCKET jobb med ett så stort hus. Det är 2-3ggr så mycket att måla när man ska måla om det, osv..

Skräckblandad förtjusning över storleken, men det innebär mycket jobb.

TJÖÖÖÖÖÖP!

Ett hus kan ALDRIG bli för stort, snarare tvärtom som du redan har märkt.

Fylla igen källaren är onödigt, räcker med att installera ordentliga dörrar ner dit och ha bra ventilation för övrigt.
Bergvärme är ju ett alternativ om det är tillräckligt bra isolering i väggar mm, den pengen har du snart sparat in.

Stor tomt är ju iofs inte så jävla skoj, jag är själv uppväxt på en gård med 5-6000kvm gräs och det tar ju en jävla tid att klippa.

Men visst, det kräver ju mer tid i underhåll men jag tror att det ger grymt mycket mer tillbaka och du får ju så många olika möjligheter med den storleken istället för att vara fast i ett litet skithus.

Vi köpte hus nyligen som är på 90+90kvm och trots att jag kommer inreda källaren med golvvärme och allt sånt så skissar jag redan på två utbyggnader på totalt ca 100kvm.
Det är ju det som är så tråkigt med att bo i ett nordligt land, där man oftast bygger för att inte behöva elda för kråkorna. I Usa däremot bor ju till och med en del ungdomar själva i ett enplanshus på 250kvm, det är ju fullt normalt.

Jag känner mig jäkligt instängd på små ytor och vill ha öppet och stora golv och högt till tak. Så ligger bara huset bra till så säger jag återigen; TJÖÖÖÖÖP!
Läget kan du aldrig ändra på men du behöver ju inte ha värmen på i alla rum på vintern om ingen bor där. Underhållsvärme på 10-12 grader duger gott.

Känns läget bra och du/ni har pengarna och tiden så varför inte slå till?

Är det en stor källare så finns det ju stora möjligheter, exempelvis kombinerat garage och en bar. ;)

Jag bor själv ensam (utom när min dotter är här) och jag letar hus för fullt, helst skulle jag vilja ha minst 150-200 kvadrat boyta, det tycker jag är lagom när man är ensam. :)

Som de flesta andra säger jag KÖÖP! :)

Underbart med mer yta än man behöver,motsatsen är värdelöst!

Behöver som sagt inte värma alla rum,håll runt 15grader bara så blir det bra och ekonomiskt,en vedkamin som komplement att elda i när man ändå är hemma är ju förutom mysfaktorn ett bra alternativ med.

Högt i tak är alldeles underbart för välbefinnandet,mitt vardagsrum är i storlek som ditt nuvarande boende med 6m takhöjd och resten av kåken 3.2m,känner mig Inte instängd. :)

Jag bor i ett sent 1800-tals missionshus därav takhöjden och stormtrivs,stora ytor och mycket fix men tar man lite allteftersom så känns det inte betungande,allt måste inte fixas på en gång.

Lycka till med ditt nya rymliga boende. :)

Henrik

jag har 128kvm o känner att de är fix hela tiden med nåt, 2400 kvm tomt, visst man klipper allt på ett par timmar men en varm sommardag känns de hellre som man sitter o äter mjukglass på stan el åker lite hoj el bil.
men! de är allt de andra med hus som är bra. skulle lätt vilja ha större men skulle inte ha tid o fixa med det. är du händig, snabb och vill greja så är de ju inge fel med stort..:)

Stor gräsmatta är väl nemas? Det var därför åkgräsklipparen uppfanns :fakta

Tycker det är viktigare med bra planlösning än stort hus, men kan man få både och så är utrymma aldrig nått man kan få för mycket av :)

Jag håller på att flytta från 140 till 80 kvadrat, och det är alldelens lagom mycket att dammsuga.

Tyvärr fick jag istället mer gräs att klippa.

Det uppvägs till viss del av det större garaget.

Kolla upp vardagsdetaljerna innan du slår till.

Vem ansvarar för att damsuga dessa 320kvm?
Vem våttorkar golvet?
Vem målar huset?
Vem klipper gräset?
Hur många fönster är det som behöver putsas?
Hur kallt kan ni ha det inne som "minsta gemensamma nämnare"?
Budget för tapeter på 320kvm x 3m högt?

Med tjänstefolk och en riktigt tjock plånbok hade jag slagit till, annars hade jag funderat länge och väl på kostnader kring drift och underhåll och det praktiska härovan.

Kolla upp vardagsdetaljerna innan du slår till.

Vem ansvarar för att damsuga dessa 320kvm?
Vem våttorkar golvet?
Vem målar huset?
Vem klipper gräset?
Hur många fönster är det som behöver putsas?
Hur kallt kan ni ha det inne som "minsta gemensamma nämnare"?
Budget för tapeter på 320kvm x 3m högt?

Med tjänstefolk och en riktigt tjock plånbok hade jag slagit till, annars hade jag funderat länge och väl på kostnader kring drift och underhåll och det praktiska härovan.

Jo, när hon som tyckte det var fint med stor trädgård och en massa rabatter flyttade ut så framstod ju ett stort garage och lättskött trädgård som betydligt viktigare.

Hur intresserad är DU/NI av hus och hem? Ett så stort hus slukar inte bara pengar utan framför allt TID. Om du känner att du aldrig får nog av att fixa saker i hemmet - slå till. Vill du kunna bo utan att ha en överhängande känsla av att behöva fixa något - låt bli.

Plats är trevligt, men vafan ska man med den till om man inte har tid att nyttja den?

Jag vet inte om jag inte tycker det är lite för stort, 10 rum för 3-4 pers känns lite onödigt samtidigt som du får högre värmekostnader och underhåll.

Har själv 120kvm och 1000 tomt vilket är helt lagom, håller på att topprenovera allt och det är fan så mycket mer jobb än man kan tro.

Idag fick jag tillochmed nöjet att slita av toastolen och fixa avloppsröret som gjort att det fastnat gammalt papper där... det var nice! :D

Hade gärna haft en större trädgård, går ju fort att klippa med åkgräsklippare.

Har funderat och funderat men är fortfarande kluven...

Tid har jag ont om för tillfället, jobbar mycket borta i veckorna. Men det går i vågor och är dessutom inget jobb jag tänkt ha resten av livet, till skillnad från detta hus om jag väljer att köpa det.

Är inte jättehändig, men inte helt oduglig heller. Farsan har som sagt ett liknande hus och jämfört med honom är jag rena Martin Timell.

Vad det gäller tomten som är 4800kvm gräsmatta så skulle man kunna låta en ganska stor del vara ängsmark, dom har en hästhage där idag. Men sen har man som sagt ett stort hus att sköta också.

Några bilder på hur det ser ut..

Bifogat

• Huset 1.jpg
    Huset 1.jpg
    102.2 KB · Visningar: 170
  • Huset 2.jpg
    Huset 2.jpg
    216.3 KB · Visningar: 163
  • Kök.jpg
    Kök.jpg
    127.8 KB · Visningar: 152
  • Vardagsrum.jpg
    Vardagsrum.jpg
    105.4 KB · Visningar: 148
  • Utsikt från balkong.jpg
    Utsikt från balkong.jpg
    150.4 KB · Visningar: 158
Kanske skulle det fungera att hyra ut en halvan? Då får du ju hjälp med uppvärmning av hela huset osv.

ähh, köp :)
Pilsner och gräsklippare är inte dumt :)
Sedan är det nog bra om man har viljan att lära sig lösa och fixa problem själv annars blir det dyrt. Har själv hus på 250 m2 och skulle nog vilja ha mer yta....Källaren är en toppen plats för mc/snickeri/moppar/cyklar/utemöbler/gräsklippare/svarv osv

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage