Köpa stulet?

ecce skrev:
Självklar är det väll ingen här som tankar film och musik från nätet heller :hihi
Dubbel moral är nice
Kan du redogöra för ett svenskt fall där någon blivit dömd för att ha tankat ner film eller musik från nätet?

Är inte så grymt insatt i ämnet men det är väl än så länge inte brottsligt att ta hem saker från nätet?
Däremot är det väl olagligt att lägga upp saker?

mjukis skrev:
:tummenupp

:pannkyss

Tror dom flesta chefer isf borde gå igenom sin personal och arbetslösheten i sverige skulle öka till 50%

Väldigt många arbetsgivare har stenkoll på vad du har gjort i brottsregistret. Vissa typ vaktjobb får du dessutom kicken om du gör nåt för dumt.....

ecce skrev:
Självklar är det väll ingen här som tankar film och musik från nätet heller :hihi

Dubbel moral är nice

Riktigt dålig jämförelse! Om du kan tanka ner en plasma-TV från nätet så är det helt okej för mig.

motorboy skrev:
Riktigt dålig jämförelse! Om du kan tanka ner en plasma-TV från nätet så är det helt okej för mig.

Fråga E- type om det är en dålig jämförelse!
är det du som bestämmer var gränsen går för moraliskt rätt/fel?

Hur många av inläggen här är skrivna på betald arbetstid? Vad säger moralen om det? :va

Varför "får" man bara göra en del saker som är olagliga enligt "sporthojs andan"?? Köra för fort är OK, skippa TV-licensen med, ladda ner (eller lägga upp om det nu var så det stod i lagen) musik och film.. Och köpa smuggel öl....

Men att köpa stulet är aja baja... Dubbelmoralen är stor... :huvet

Jag har dubbelmoral! Köper dock inte stulet..

motorboy skrev:

jaha ja...jag vet inte men att ta nåt utan att betala är inte det stöld då? nehe ok... fast det är vel delvis dålig jämförelse eftersom man får (tror jag) ladda ner musik och grejer, fast då tar vi program istället...det finns säkert folk här som har program värde en plasma tv utan att betalla ett öre. är inte det stöld ja då vet jag inte vad som är stöld bara... :D

Stolten skrev:
Varför "får" man bara göra en del saker som är olagliga enligt "sporthojs andan"?? Köra för fort är OK, skippa TV-licensen med, ladda ner (eller lägga upp om det nu var så det stod i lagen) musik och film.. Och köpa smuggel öl....

Men att köpa stulet är aja baja... Dubbelmoralen är stor... :huvet

Jag har dubbelmoral! Köper dock inte stulet..

Ännu en individ som inte kan skilja på olagligt och omoraliskt :rolleyes:

motorboy skrev:

jag tyckte det var en ganska bra jämförelse, själv har jag nog fleratalet plasma-tv apparater på min dator om man räknar att jag skulle köpa skivor där alla låtar är med. plus alla filmer jag tankat hem.

Jag har inte gjort det hittills, och tror inte jag kommer göra det. Det är lätt att här och nu skriva ALDRIG! FY JÄVLAR DOM SOM GÖR DET!, men jag tror att allt handlar om tillfälligheter och behov. Har man totalkraschat sin hoj utan täckande försäkring, dåligt jobb, inga sparade pengar, början på året, alla polarna är ute och åker. Och där borta står Stefan Skumrask och vill ha 10k för en likadan som din med massa godis på....fan du kan ju vara ute med polarna igen innan kvällen är slut....
Får hoppas att jag står på mig om jag kommer i det läget.

mvh Fredrik

sir Urban skrev:
Väldigt många arbetsgivare har stenkoll på vad du har gjort i brottsregistret. Vissa typ vaktjobb får du dessutom kicken om du gör nåt för dumt.....

Får vem som helst kolla upp mitt register?
Vet att bla securitas kollar upp det och lite till, har själv sökt. Samma sak om du söker till o-vakt.

Det sjuka är att om du har vissa trafikförseelser kan det vara svårt att bli o-vakt, men om du väl har ditt förordnande och åket dit för fortkörning så är det helt ok.. lite knas tycker jag <-- Taget från verkliga livet.

KawaChris skrev:
Ännu en individ som inte kan skilja på olagligt och omoraliskt :rolleyes:

så hade det varit lagligt att köpa stulna saker så hade det varit ok att köpa den här plasma tv:n? Tycker att moralen går före lagen...

Att hålla på o tjata om att arbetsgivarna kollar upp allt om alla. Naturligtvis finns det ju företag som gör det men inte direkt 100%, sen ska ju faktiskt folk åka dit för sakerna och hur många tror ni åker dit för häleri? :gnissla

freding skrev:
Jag har inte gjort det hittills, och tror inte jag kommer göra det. Det är lätt att här och nu skriva ALDRIG! FY JÄVLAR DOM SOM GÖR DET!, men jag tror att allt handlar om tillfälligheter och behov. Har man totalkraschat sin hoj utan täckande försäkring, dåligt jobb, inga sparade pengar, början på året, alla polarna är ute och åker. Och där borta står Stefan Skumrask och vill ha 10k för en likadan som din med massa godis på....fan du kan ju vara ute med polarna igen innan kvällen är slut....
Får hoppas att jag står på mig om jag kommer i det läget.

mvh Fredrik

Det handlar bara om att man sätter upp gränser för sig själv och inte tänja på dom. Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål som det heter. Jag kan på fullaste allvar säga att jag inte kommer att tänja på mina gränser såvida det inte gäller livet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT