Köpa stulet?

köpa stulet, nej, aldrig, vill inte att mina saker ska bli stulna altså köper jag inte stulet...

har flera gånger blivit erbjuden stulna grejer av kompisar men tackat nej... bla en 42" plasma tv för 3000kr... funderade nästan på att åka dig å bara ta med mig den hem utan att betala. vad skulle han göra? polisanmäla mig?

Blondie skrev:
Köper inte skiten det e jag som säjer allt :va
Eller hur va det nu alla e så rediga här på forumet men undrar hurni är irl
Handen på hjärtat vem har ALDRIG köpt något på fel sätt?

Köper enbart stulna prylar. Då får man vad man vill ha, slipper störiga säljare som inte vet vad de snackar om. Schysst pris brukar det bli också. Hyfsade prutmåner. Ibland kan leveranstiden vara lite i längsta laget. Men det tycker jag man får stå ut med.

Kan berätta vad som hände förra veckan. Jag fick vanliga cykeln stulen. :4skrika När jag kom tillbaka och skulle åka hem låg en mountainbike(MB hädanefter) med punka och uppbrutet lås där min cykel tidigare stått. Promenerade raka vägen till polisstationen med MB:en. Kl var 22 på kvällen. När jag efter ett tag lyckades jag få tag på en polis och anmäla min cykel stulen. Men när jag sa att de skulle ta hand om MB:en så sa de att "det var ju inte säkert att den var stulen". Dumt gjort av mig alltså. :fatta! Hade det varit så att cykeln legat där en vecka så hade det varit en annan femma.

Då sa jag att, då är den stulen nu i så fall, så ta in den så får jag be om ursäkt för att jag stulit cykeln, när ägaren tittar förbi. :rofl

Jag var dock nära på att sno två tomater i dag i affären. Höll den i handen för att jag hade lagt dem först på bandet och kom på att det var dumt då de förmodligen skulle bli mosade av de andra varorna. Fortsatte hålla i tomaterna när jag betalade också. Fast då påpekade expediten det :3freak Börjar väl bli riktigt senil. Kan bero på att jag läser till Senilingengör?

Nu för tiden har man tagit bort "köp i god tro" :fakta

Alltså kommer farbror blå på dig så kan man inte hävda att jag "hade ingen aning"!! :notme

Rasorblade skrev:
Nu för tiden har man tagit bort "köp i god tro" :fakta

Alltså kommer farbror blå på dig så kan man inte hävda att jag "hade ingen aning"!! :notme

Men samtidigt så skulle man ju blir gudförbannat vidrigt arg ifall man köpt nånting utan att ha en aning och åka fast för det. Vet inte om det är bra eller dåligt. saker med registrerings bevis och såna saker kan man ju knappast hävda att man köpt i god tro ändå för då ska man vara gudförbannat dum innan man köper nånting utan regbevis och tror att det är lagligt.

Har två polare som köpte varsin hoj förra året på Blocket, alla papper var ok och motornummer och ramnummer stämde. Efter nån månad så kom polisen och hämta båda hojarna, dom var tydligen stulna iaf. Mina polare fick inget straff eftersom det var tydligt att dom inte visste hojarna var stulna, men dom blev blåsta på stålarna! Har för mej dom vet vem säljarna är men dom har ju inga pengar att betala tillbaka med, dom är ju tjuvar....

Jag köper inte söldgods, inför dödsstraff på tjuvar!

Lurch skrev:
Hoppas du åker dit om det händer. Sen hoppas jag att du blir av med jobbet om du har nåt, om du inte har nåt så hoppas jag att köpet är huvudorsaken till att du inte kommer att få nåt jobb. Nånsin. Efter det så hoppas jag att du vinner en 50-tums tv i en tävling, som du hoppas kunna sälja för att ha råd att köpa mat. Lyckligtvis snor nån tv:n innan du hinner sälja den.

Det skulle inte förvåna mej om plasma tv:n du går o köper på on-off är stulen, man kan aldrig vara säker.
Vet inte om jag skulle bli av med jobbet för att jag har en stulen tv hemma, verkar långsökt men det kanske kan hända, det vet man ju inte heller. Dock har ja inget jobb för tillfället då jag pluggar och jag tror jag får ha kvar mina böcker ändå. Som någon annan sa; "att aldrig mer få ett jobb vore ju störtskönt, det här är sverige så det skulle ju bara rasa in pengar på kontot ändå"
, får in lagom med pengar på poker och studierna så jag klarar mej..
Vet inte varför du tror att jag inte skulle få något jobb för att jag torskat för att köpa stöldgods? Här på landet verkar det inte finnas så mkt inbrottare så jag får nog ha min vinst i fred, hoppas jag.

Du ska inte vara så arg... :tungan

Jag visste att jag skulle få skit bara för att jag är ärlig och vågar säga att jag skulle köpa denna tv. Trodde dock jag skulle få mycket mer skit.
Tror (vet) att det är många på forumet som skulle köpa stöldgods...

mjukis skrev:
Jag visste att jag skulle få skit bara för att jag är ärlig och vågar säga att jag skulle köpa denna tv. Trodde dock jag skulle få mycket mer skit.
Tror (vet) att det är många på forumet som skulle köpa stöldgods...
Att vara ärlig betyder inte att det man gör är rätt :7peta
Att det finns andra som köper stöldgods på SH gör det inte heller rätt.

Det är nästan så man hoppas att du råkar ut för ett inbrott i ditt hem eller att nån snor din hoj.
Då kanske du förstår hur kul det är att bli av med saker :fatta!

De som stjäl är parasiter som inte klarar av att försörja sig på ett normalt sätt.

Skulle väll tyvärr med var intereserad av plasman... Men hur många av er köper öl från tyskland. När ni (jag) gör det blåser ni ju staten på skatt dvs ni (jag) plåser oss alla på pengar vart ska man då dra gränsen. Jag skulle inte köpa plasman om den var stulen hos privatperson men skulle defenetift inte ha några problem om den var hämtad hos ONOFF... mmm jag är en potta :mad:

Jag tycker inte att man behöver köpa stulet längre. Allt är ju så "billigt" nu för tiden. Tänker främst på prylar såsom dvd-spelare och dyligt. De är ju gör-billigt, plus att man får 2 års garanti på köpet.

Vet inte vad dom skulle behöva locka med för att jag skulle handla nåt stulet faktiskt.

ecce skrev:
Skulle väll tyvärr med var intereserad av plasman... Men hur många av er köper öl från tyskland. När ni (jag) gör det blåser ni ju staten på skatt dvs ni (jag) plåser oss alla på pengar vart ska man då dra gränsen. Jag skulle inte köpa plasman om den var stulen hos privatperson men skulle defenetift inte ha några problem om den var hämtad hos ONOFF... mmm jag är en potta :mad:
Vi är med i EU nu och det är fullt lagligt att köpa vad man vill i andra EU-länder.
Med ditt resonemang kan man inte köpa nånting utomlands eftersom man då "lurar" staten på moms.

Jag är en privatperson med ett litet företag som säljer plasmaskärmar.
Skulle du köpa en stulen skärm om den kom från mitt företag eller värderar du företagets storlek först?

Aldrig i livet, eftersom man vet att det inte bara är för den ev. gammle ägaren att hämta ut en ny hoj så är det fruktansvärt kriminellt att göra så i min mening.

Visst det förekommer enormt många bedrägerier men jag vill inte hjälpa till med dessa heller.
Misstänker jag nåt så avstår jag från prylarna helt enkelt, men givetvis skulle jag kunna bli pålurad stulet om priset var skäligt.
Jag tror väldigt många gärna köper stöldgods(även folk man inte skulle kunna tro det om eller som hävdar motsatsen), därav den stora marknaden för tex hojdelar.

Jag anser inte heller att lura staten är brottsligt när det kommer till att handla sina grejor utomlands, jag är emot svenska monopolet på alkohol och kan köpa smuggelsprit.

Jag stjäl inte på jobbet men jag vet många som gör så och tycker det är ok, men varför skulle det var ok?
Lite hojvinklat men detta är ju SH.

Last edited:
Ny moral, ok att stjäla från företag men inte från privatperson. Var går gränsen? Går det bra att stjäla från en enskild firma eller måste det vara AB. Eller går man på årsomsättning, vinst eller antal anställda? Jobbar alla efter samma "regler"? :va

bättre med en poll då kanske folk svarar ärligt,hur många som köper stulet skulle skriva d rakt ut här? jag hade köpt stulet i yngre dar inte nu längre.

sandstream skrev:
Vi är med i EU nu och det är fullt lagligt att köpa vad man vill i andra EU-länder.
Med ditt resonemang kan man inte köpa nånting utomlands eftersom man då "lurar" staten på moms.

QUOTE]

Shit pommfitt glömmde det... det var en dålig jämförelse

mjukis skrev:
Det skulle inte förvåna mej om plasma tv:n du går o köper på on-off är stulen, man kan aldrig vara säker.

Kan bara sucka åt en sådan kommentar. Den var inte så allvarligt menad hoppas jag?

mjukis skrev:
Vet inte om jag skulle bli av med jobbet för att jag har en stulen tv hemma, verkar långsökt men det kanske kan hända, det vet man ju inte heller. Dock har ja inget jobb för tillfället då jag pluggar och jag tror jag får ha kvar mina böcker ändå. Som någon annan sa; "att aldrig mer få ett jobb vore ju störtskönt, det här är sverige så det skulle ju bara rasa in pengar på kontot ändå"
, får in lagom med pengar på poker och studierna så jag klarar mej..
Vet inte varför du tror att jag inte skulle få något jobb för att jag torskat för att köpa stöldgods? Här på landet verkar det inte finnas så mkt inbrottare så jag får nog ha min vinst i fred, hoppas jag.

Jag skulle aldrig anställa en person som begått en så pass allvarlig kriminell handling som att köpa stöldgods. Vem vet, det kanske dessutom var MIN tv du köpte. Varför pluggar du om du ändå inte vill ha ett jobb? Tänk på det. :)

von reisen skrev:
Ny moral, ok att stjäla från företag men inte från privatperson. Var går gränsen? Går det bra att stjäla från en enskild firma eller måste det vara AB. Eller går man på årsomsättning, vinst eller antal anställda? Jobbar alla efter samma "regler"? :va

Jag brukar kolla upp årsomsättningen innan jag gör ett bryt. Samma sak med privatpersoner, en dubbelkoll i taxeringskalendern innan kofoten får jobba så är det lugnt sen. Jag tror dom flesta nattjobbare kör efter samma regler ja.

Lurch skrev:
Hoppas du åker dit om det händer. Sen hoppas jag att du blir av med jobbet om du har nåt, om du inte har nåt så hoppas jag att köpet är huvudorsaken till att du inte kommer att få nåt jobb. Nånsin. Efter det så hoppas jag att du vinner en 50-tums tv i en tävling, som du hoppas kunna sälja för att ha råd att köpa mat. Lyckligtvis snor nån tv:n innan du hinner sälja den.

Tjoohooo! Här var det heta känslor... :hihi

Jag tänker inte sitta och roppa att jag inte köper stulet. Det har jag vad jag kan komma på inte gjort på ett par år men skulle ett bra pinnnal komma upp så visst. Jag tror dom flesta här skulle göra samma sak(ingen ursäkt). Visst det är fel ja men jag tänker inte sitta här och ljuga. Jag sabbade mitt grafekort häromdagen så att jag skulle få ett bättre på garantin det är fan samma sak. Företaget får köpa mig ett nytt. Jag är en kolsupare men jag hymmlar inte med det, samt att jag själv inte skulle sälja stöldgods.
/björn

kom igen, upp med en poll....
Ps. billig plasmatv köpes.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...