Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
sportarn skrev:Att hålla på o tjata om att arbetsgivarna kollar upp allt om alla. Naturligtvis finns det ju företag som gör det men inte direkt 100%, sen ska ju faktiskt folk åka dit för sakerna och hur många tror ni åker dit för häleri?![]()
Precis vad jag menade. På dig så låter det som att alla som köper stöldgods åker dit och får vara utanför samhället resten av livet. Jag menar inte att det är rätt att köpa stöldgods, men ska vi vara riktigt hårda ska vi nog börja kolla på den riktiga brottsligheten som befinner sig på ett mycket högre plan än vad nån av oss ens kan tänka sig. Många av dagens riktigt rika människor är knappast guds bästa barn. Men eftersom de inte har stulit något eller köpt något stulet så glöms dessa bort.Lurch skrev:Antar att du menar att risken är liten att man blir av med jobbet för att man köper stöldgods?
Det är väl därför som många stölder sker. Många som stjäl är ju faktiskt missbrukare som stjäl för att få till det som de behöver. Med detta svar menar jag inte att det varken är rätt att stjäla eller köpa stöldgods utan bara att man måste se orsaken till allting. Något som tyvärr inte alla gör.goodspeed skrev:Det handlar bara om att man sätter upp gränser för sig själv och inte tänja på dom. Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål som det heter. Jag kan på fullaste allvar säga att jag inte kommer att tänja på mina gränser såvida det inte gäller livet.
sportarn skrev:Precis vad jag menade. På dig så låter det som att alla som köper stöldgods åker dit och får vara utanför samhället resten av livet. Jag menar inte att det är rätt att köpa stöldgods, men ska vi vara riktigt hårda ska vi nog börja kolla på den riktiga brottsligheten som befinner sig på ett mycket högre plan än vad nån av oss ens kan tänka sig. Många av dagens riktigt rika människor är knappast guds bästa barn. Men eftersom de inte har stulit något eller köpt något stulet så glöms dessa bort.
sportarn skrev:Det var väl inte det som var frågan?![]()
Jag förstår det som att Crash Test Doll vill veta om medlemmar här på forumet anser det vara ok att köpa stöldgods och mitt svar på den frågan är; nej, det är inte okej. Jag sträcker mig dessutom lite ytterligare genom att säga att inte nog med att jag inte tycker det är okej att jag själv köper stöldgods eller att någon annan gör det, jag tycker så pass illa om det att jag inte kommer att kalla någon som gör det för kompis. Jag står inte tyst och tittar på eller vänder bort blicken när något händer som jag anser vara fel. Därför har jag inga vänner som handlar med stöldgods. Skulle jag få reda på att någon som jag anser vara min vän köper stöldgods är den personen inte längre min vän. Jag jämställer den som stjäl med både hälare och köpare, de är alla lika goda kålsupare. Om man måste utpeka någon som värst så hamnar mitt finger på köparen som är roten till det onda.crash test doll skrev:...Har en liten fråga. Såg precis en gammal tråd där någon beskriver att de köpt något de trott varit stulet, men inte brytt sig. Är det en allmän uppfattning?
Själv skulle jag våga påstå att jag aldrig skulle köpa något som jag tror kan vara stulet. Håller Ni med, eller är det viktigare att komma undan billigt?...
KawaChris skrev:Ännu en individ som inte kan skilja på olagligt och omoraliskt![]()
Firestarter skrev:Nej, jag skulle inte köpa stulet. Straffsatserna är vad jag vet ungefär lika stora oavsett om det är stöld eller häleri det handlar om.
Teddy skrev:Jo, det var det precis vad det var, eller i alla fall som jag uppfattade den.
Jag förstår det som att Crash Test Doll vill veta om medlemmar här på forumet anser det vara ok att köpa stöldgods och mitt svar på den frågan är; nej, det är inte okej. Jag sträcker mig dessutom lite ytterligare genom att säga att inte nog med att jag inte tycker det är okej att jag själv köper stöldgods eller att någon annan gör det, jag tycker så pass illa om det att jag inte kommer att kalla någon som gör det för kompis. Jag står inte tyst och tittar på eller vänder bort blicken när något händer som jag anser vara fel. Därför har jag inga vänner som handlar med stöldgods. Skulle jag få reda på att någon som jag anser vara min vän köper stöldgods är den personen inte längre min vän. Jag jämställer den som stjäl med både hälare och köpare, de är alla lika goda kålsupare. Om man måste utpeka någon som värst så hamnar mitt finger på köparen som är roten till det onda.
Dålig argumentation, även kallat skitsnack. Världen är inte svartvit, den är en enda stor gråskala. Jag tycker inte man kan jämställa rödljuskörning med stöld. Dessutom är det inte hyckleri att göra fel. Tjuvar är däremot hycklare. De gör fel men vågar inte stå för det de gjort.foppa skrev:Jag hoppas du håller lika hårt på samhällets andra normer, för annars är du en hycklare, och sådana är inte jag kompis med. Jag fröedrar en ärlig person som står för vad han gör, oavset om det finns i brottsbalken eller inte.
Teddy skrev:Jag tycker inte man kan jämställa rödljuskörning med stöld.
QUOTE]
Nej, det var ett väldigt dåligt exempel, men att fuska med skatten är ungefär samma sak. Eller du kanske aldrig har gjort något sånt heller. Eller kanske fått betalt svart nån gång? Vart ska man dra gränsen?
Jag vet inte heller. Jag tycker bara att man inte ska köpa stöldgods. Det är väl någon sorts gräns, antar jag.sportarn skrev:..Vart ska man dra gränsen?
Teddy skrev:Dålig argumentation, även kallat skitsnack. Världen är inte svartvit, den är en enda stor gråskala. Jag tycker inte man kan jämställa rödljuskörning med stöld. Dessutom är det inte hyckleri att göra fel. Tjuvar är däremot hycklare. De gör fel men vågar inte stå för det de gjort.
Sådana som står för det de gör finns inte om det de gör står i brottsbalken. Det är en direkt sjävlemotsägelse. Det finns inga ärliga tjuvar. Tjuvar är oärliga. En kriminell person som erkänner sitt brott hamnar i finkan, alltså är de kriminella som går fria hycklare, de står inte för det de gjort. De är ju det som är själva grejen, tjuvar rör sig bland skuggorna och de ärliga rör sig i dagsljuset. Vilka tjuvar känner du till som står upp och säger; "Jag var över hos grannen i natt och tog lillpojkens cykel"? Känner du någon som stjäl och sen går till polisen och berättar vad den gjort?
Vakna upp ur din fantsivärld där det finns rakryggade, ärliga tjuvar. Att stjäla är hyckleri, att häla är hyckleri och att köpa stöldgods är hyckleri. Visst, det finns olika grader av hyckleri men att säga att någon som körde mot rött ljus är lika stor hycklare som polaren Perra som köper stöldgods tycker jag är att vända på orden så att det passar en egna syften.
mjukis skrev:En tjuv som säger att han har varit och snott en cykel hos grannen är iof ärlig, men samtidigt dum i huvet. Kanske kan vara så att tjuvarna inte springer omkring och erkänner vad dom gör för att dom inte vill åka fast. En smart tjuv alltså![]()
Du åker la inte till haffa och säger att du kört mot rött?? (tar det dåliga exemplet)
/EDIT:mjukis skrev:Håller med dej till 100% dock så lider jag av dubbelmoral och skulle inte tveka att köpa en 50 tums plasma som jag visste va stulen för 5-10 tusen, tyvärr.
The Hammer skrev:Är faktiskt på jakt efter en sjysst filmprojektor till ett bra pris, kvitto ej nödvändigt.......
Lurch skrev:EDIT:
/EDIT:
Du skrev tidigare att du skulle kunna köpa en tv som var stulen om tillfälle gavs. Skulle du berätta det för någon? Jag tänker på att du skrev (i citatet här ovan) att tjuven är ärlig som berättar om stölden men samtidigt dum i huvudet. Jag tolkar det som att du, om du köper en stulen tv, antingen är ärlig men dum i huvudet (om du berättar för någon) eller är oärlig och smart (som inte berättar). Hur kan det vara smart att köpa stöldgods och riskera fängelse? Låter inte speciellt genomtänkt.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |