Köpa stulet?

Teddy skrev:
Dålig argumentation, även kallat skitsnack. Världen är inte svartvit, den är en enda stor gråskala. Jag tycker inte man kan jämställa rödljuskörning med stöld. Dessutom är det inte hyckleri att göra fel. Tjuvar är däremot hycklare. De gör fel men vågar inte stå för det de gjort.

Sådana som står för det de gör finns inte om det de gör står i brottsbalken. Det är en direkt sjävlemotsägelse. Det finns inga ärliga tjuvar. Tjuvar är oärliga. En kriminell person som erkänner sitt brott hamnar i finkan, alltså är de kriminella som går fria hycklare, de står inte för det de gjort. De är ju det som är själva grejen, tjuvar rör sig bland skuggorna och de ärliga rör sig i dagsljuset. Vilka tjuvar känner du till som står upp och säger; "Jag var över hos grannen i natt och tog lillpojkens cykel"? Känner du någon som stjäl och sen går till polisen och berättar vad den gjort?

Vakna upp ur din fantsivärld där det finns rakryggade, ärliga tjuvar. Att stjäla är hyckleri, att häla är hyckleri och att köpa stöldgods är hyckleri. Visst, det finns olika grader av hyckleri men att säga att någon som körde mot rött ljus är lika stor hycklare som polaren Perra som köper stöldgods tycker jag är att vända på orden så att det passar en egna syften.

Jag jobbar tydligen i en fantasivärd, umgås dagligen med kriminella. Allt från snatterier till våldtäkter och mord. Många står rakryggade och tar sitt straff.

mjukis skrev:
Klart att tjuven är ärlig, men det gynnar ju inte honom direkt om han "skryter" om sina bryt, tror inte det är många yrkestjuvar som gör så. Det är nog inte så många i deras bekantskapskrets
(fru, kusin osv) som vet vad dom sysslar med och klarar sej antagligen ganska länge utan att skaka galler.

Det är väldigt vanligt att kriminella åker dit för saker tack vare att dom inte kan hålla tyst utan vill glänsa med det dom gjort.. det sprider sig och snart drar harry åt snaran. Men det gäller nog mer smågangstrarna som vill hävda sig o flasha med nya grejer.

foppa skrev:
Jag jobbar tydligen i en fantasivärd, umgås dagligen med kriminella. Allt från snatterier till våldtäkter och mord. Många står rakryggade och tar sitt straff.
Tillåt mig gapskratta. The Clash sjöng en gång; "When the law break in, how you gonna go. Shot down on the pavement or waiting in death row?".

Det är väl ingen konst att stå rakryggad och ta sitt straff? Konsten är att stå rakryggad när man begår sin gärning.

Teddy skrev:
Tillåt mig gapskratta. The Clash sjöng en gång; "When the law break in, how you gonna go. Shot down on the pavement or waiting in death row?".

Det är väl ingen konst att stå rakryggad och ta sitt straff? Konsten är att stå rakryggad när man begår sin gärning.

exakt! har träffat många som säger "jag är en tjuv" "har jag tillfälle att stjäla ngt. gör jag det"
de förnekar inget, eller släta över sitt agerande.
sedan kan du sitta och gapskratta i din naiva värld med bekanta som du tror tycker som du.
end of story.

if yoy can´t do the time, don´t do the crime!

foppa skrev:
sedan kan du sitta och gapskratta i din naiva värld med bekanta som du tror tycker som du.
QUOTE]
Måste faktiskt hålla med där. Alla som tror att alla i deras omvärld och sina kompisar har exakt samma tankesätt ska nog tänka om. Även de högsta inom vissa saker köper gärna billigare saker. En polare som kör olja kör bland annat olja till skatteverkets högsta chef på orten. Där är det inte frågan om några kvitton utan han vill ha det så billigt som möjlig och tack vare att de genom bra kontakter kan klara av att köpa väldigt billigt så säljer de olja till honom utan moms. Det gäller att muta rätt sorts människor för att komma nånstans. Tänk på det alla ni som säger att alla era kompisar och bekanta är laglydiga till 100%.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT