Köpa mc-batteri

Gixxer

Full Throttle
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco -00 , tidigare GSX-R 750, därför GIXXER
Köpa mc-batteri ?

Tips på var man kan köpa bra & billiga mc-batteri till Aprilia Falco -00.

Har fått en pris på 800:- på Oves motor i olofström. De borde finnas billigare ??

Kom med tips.

Ska man köpa orginal ? Biltema , Jula, Svenska Batterilagret ?
Finns det slutna batterier på ovannämnda ställen ?

Är de bra eller dåliga ?

Last edited:
de är ganska dyra.
tror det skulle kosta mig 1300:- till cbr:en.

Tokbra tips!

Sluta inte läs vid ordet "biltema" nu! Jag behövde ett nytt batteri till min r1:a så jag stack till biltema å tjackade deras nya blyakumulator, såg precis ut som mitt original batteri till rettan nästan samma mått å allt. Dom är helt förslutna och underhållsfria och finns i massa olika storlekar. Mitt kostade 149 spänn och har 10Ah. Funkar hur bra som helst! Biltemas vanliga mc-batterier är inget vidare det har jag fått erfara men dessa funkar perfekt. :tummenupp

Biltema........yuasa...?

Kan det finnas en anledning till att Biltema refererar till Yuasanr i listan...?

Eller är det ändå på det viset att Biltema har en egen fabrik för tillverkning
av batterier.....eftersom det står BILTEMA på dom?

Blir alltid lika imponerad av alla "lågt pris=dålig kvalitet" trådar som oftast
hamnar hos företag som Jula,Biltema,Ikea, osv.

Har tidigare jobbat som inköpare inom industrin och köpt många produkter
som vi hojåkare använder, filter, kullager, däck osv. Och ett tillverkande
företag, som använder tex. kullager i stora kvantiteter, har oftast rabatter
i storleksordningen 40-70% av "butikspriset" vi får betala.
Spiralborrar tex. de "guldfärgade" som Biltema säljer, är priset en bra bit lägre
för ett verkstadsföretag, än det du och jag får betala hos Biltema.
Sen finns det inte så många företag som gör borrar överhuvudtaget.
En av de större, och bättre är dessutom "japansk".

Priset på en vara står i direkt förhållande till inköpspriset, som står i direkt
förhållande till inköpsvolymen.
Men inte alltid i förhållande till kvaliteten.
Köper man så stora volymer som Biltema så får man till och med sin egen logga
på tex. batterierna. Det kanske är ett Yuasa....?

Kent W

Lyfter tråden lite för jag vill också veta hur det ligger till med batterier?

Kan man verkligen köpa biltema....i så fall är det ju stenbilligt!

Josafan skrev:
Lyfter tråden lite för jag vill också veta hur det ligger till med batterier?

Kan man verkligen köpa biltema....i så fall är det ju stenbilligt!

Jag hade ett temabattri i min RF innan jag sålde den. Det var precis att den gick igång när batteriet var nytt, det orkade inte lasta ur tillräckligt hög ström vid start ögonblicket. Skall kolla länken och se om det är bättre batterier idag.

Batteri på biltema

Jag var på biltema i Linköping igår. De hade inget batteri som passade till Aprilia i alla fall. De som fanns som var 12v & 12 amp var för breda.

Mekonomen har bra priser på Excide-ackar. Dessa används som original till bla BMW.
Exempel till en R1100S
Hos BMW: 1050 kr
Hos Mekonomen: 860 kr

Amp styrka

Jag är inte kunnig inom el-lära. Vad händer om man inte har 12 amp utan använder tex 10 amp eller 14 amp. Vad kan hända ?

Gixxer skrev:
Jag är inte kunnig inom el-lära. Vad händer om man inte har 12 amp utan använder tex 10 amp eller 14 amp. Vad kan hända ?

Jag är inte heller speciellt kunnig men det finns ju snubbar här på sporthoj som är det. :) Saken är den att angivelsen på batterierna är 10aH eller 12aH vilket står för amperetimmar. Tittade i min manual och där står också 12v, 12 aH men om man drar igång en retta på ett 10 aH så kanske man kan tjonga igång sin egen på det med? Själv har jag ju en stånka med rätt kraftig startmotor, så jag vettifan hur det går??

Gixxer skrev:
Hur många amp timmar ett visst batteri erbjuder är starkt kopplat till storleken på batteriet. Batteriets amp timmar avgör hur länge du kan belasta batteriet utan att ladda det och det har inget med hojens elektriska utrustning att göra, jag menar att det inte skadar elektroniken på hojen om du har 9, 10 eller 12 amp på batteriet.
Det jag är tveksam till när det gäller Biltemas batterier är att de just har så klena anslutningar. Det kan göra att startmotorn inte får den ström den behöver vid start, vilket i sig gör att hojen kan bli svårstartad och att anslutningarna till batteriet kan bli överhettade vid startögonblicket. Men det här är spekulationer från min sida som trots allt har en viss grund.
Återkom gärna med mer erfarenheter från er som har provat.

//Uffe

Biltemas batterier har en tendens att läcka eftersom deras lock vid påfyllningen ej är skruvade som de dyrare fabrikaten vilket medför batterisyra på ramen ,så tejpa fast dem .De håller också väldigt ojämt 1månad till 2år,om man ska åka på semester.....

Kent W skrev:
Kan det finnas en anledning till att Biltema refererar till Yuasanr i listan...?

Eller är det ändå på det viset att Biltema har en egen fabrik för tillverkning
av batterier.....eftersom det står BILTEMA på dom?

Blir alltid lika imponerad av alla "lågt pris=dålig kvalitet" trådar som oftast
hamnar hos företag som Jula,Biltema,Ikea, osv.

Har tidigare jobbat som inköpare inom industrin och köpt många produkter
som vi hojåkare använder, filter, kullager, däck osv. Och ett tillverkande
företag, som använder tex. kullager i stora kvantiteter, har oftast rabatter
i storleksordningen 40-70% av "butikspriset" vi får betala.
Spiralborrar tex. de "guldfärgade" som Biltema säljer, är priset en bra bit lägre
för ett verkstadsföretag, än det du och jag får betala hos Biltema.
Sen finns det inte så många företag som gör borrar överhuvudtaget.
En av de större, och bättre är dessutom "japansk".

Priset på en vara står i direkt förhållande till inköpspriset, som står i direkt
förhållande till inköpsvolymen.
Men inte alltid i förhållande till kvaliteten.
Köper man så stora volymer som Biltema så får man till och med sin egen logga
på tex. batterierna. Det kanske är ett Yuasa....?

Kent W

Uffe Gotland skrev:
Hur många amp timmar ett visst batteri erbjuder är starkt kopplat till storleken på batteriet. Batteriets amp timmar avgör hur länge du kan belasta batteriet utan att ladda det och det har inget med hojens elektriska utrustning att göra, jag menar att det inte skadar elektroniken på hojen om du har 9, 10 eller 12 amp på batteriet.
Det jag är tveksam till när det gäller Biltemas batterier är att de just har så klena anslutningar. Det kan göra att startmotorn inte får den ström den behöver vid start, vilket i sig gör att hojen kan bli svårstartad och att anslutningarna till batteriet kan bli överhettade vid startögonblicket. Men det här är spekulationer från min sida som trots allt har en viss grund.
Återkom gärna med mer erfarenheter från er som har provat.

//Uffe

Några skriver att dom använt Biltemas Blyack där det är t.o.m. riktiga anslutningar, läs kabelskor. Det borde väl räcka? Men det borde väl finnas en indexering på hur mkt Amp det kan lämna på en o samma gång?

rickardj skrev:
Biltemas batterier har en tendens att läcka eftersom deras lock vid påfyllningen ej är skruvade som de dyrare fabrikaten vilket medför batterisyra på ramen ,så tejpa fast dem .De håller också väldigt ojämt 1månad till 2år,om man ska åka på semester.....

Men detta gäller Biltemas Blyack som man kan läsa om här:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47488

Förslutna sådana.

Gixxer skrev:

Jag kör med Biltemas batterier i Jetskin (i jetskin får batterierna otroligt mycket stryk) och i båten, fungerar utmärkt, dessutom så är det naturligtvis garanti på prylarna.

Den skillnaden som jag har noterat är att ”lågprisbatterier” inte klarar av upprepade djupa urladdningar, som t.ex. i en husvagn m.m., utan då krävs det ett batteri som är avsett för detta. Men om man använder maskinen kontinuerligt alternativt underhållsladdar så fungerar allt som det skall.

Du bör utan problem kunna starta din hoj med ett batteri på 10Ah, förutsatt att allt annat är som det skall med el och motor.

Förövrigt så är min upfattning om Biltema att man har en del bra prylar, men också mycket skit, så här gäller det att vara selektiv när man handlar.

Oj, jag noterade inte att det var en Aprilia Falco som batteriet skall sitta i.

Håller med Felix om att det då krävs ett bra och starkt batteri.

Är det inte så att den hojen skall ha ett 14Ah batteri som original? (Typ: Yuasa YTX14-BS, Westco SVR-14, PowerSource WD14-B, Westco 12V14-B…) Om så är fallet så kan det bli segt med ett batteri på 10Ah

Last edited:
Alla stora twinnar är känsliga för kassa batterier, min falco var det bara att glömma att dra igång om inte batteriet var friskt. Hade jag varit dig hade jag handlat mig ett yuasa. Då vet man att hojen startar, en radfyra kan man ju kuta igång.. inte lika lätt med en twin.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back